Úprava portrétu – zvýraznění rysů

Zatímco v módní fotografii se vyhlazují vrásky o sto šest a digitální plastická chirurgie pokouší hranice toho, co je a co není pro diváky ještě únosné, my šli tentokrát opačným směrem a nechali jsme vyniknout obličejové rysy. Hranice jsme tak pokoušeli pouze jedny – a to hranice Zoner Photo Studia 14. 

Vstupní snímek byl pořízen v ateliéru s pomocí jediného zdroje světla. To bylo umístěné mírně ze strany a bez použití softboxu. Nedošlo tedy ke klasickému změkčení stínů, ale naopak k jejich zdůraznění. V následujícím zpracování jsme si dali za cíl kontrast mezi světlými a tmavými oblastmi ještě více zvýraznit.

Andrzej Dragan
Obdobnou technikou úprav portrétních fotografií se vyznačují snímky polského fotografa Andrzeje Dragana, jak můžete vidět i na jeho webu. Silný kontrast, zvýraznění vrásek a zdůraznění kontrastu mezi světlými a tmavými partiemi činí jeho snímky téměř nepřehlédnutelnými. Díky tomu bývá tento efekt často napodobován, a to především postupem v Adobe Photoshopu. My jsem si však dali za cíl podobné úpravy vyzkoušet v Zoner Photo Studiu, což můžete udělat i vy. Výsledek našich úprav posuďte sami.
Vstupní snímek, bez úprav. Nikon D80, AF Nikkor 85 mm F1,8, 1/160 s, F11, ISO 100.
Budete potřebovat
Projasnit stíny (Ctrl + 7), Upravit barvy (Ctrl + 1), Štětec (B), Doostřit (Ctrl + 5), stoprocentní náhled (Num *), vsadit celý snímek (Num 0), Křivky (Ctrl + C)

Charakter lokálních úprav, které následně popisujeme, vždy závisí na předloze. V některých případech je nutné nejprve zesvětlit stíny ve fotografii a vytáhnout tak barevnou informaci ze stínů i za cenu toho, že je následně budete lokálně opět posouvat směrem k černé. K tomu v Zoner Photo Studiu výborně poslouží nástroj Projasnit stíny (Ctrl + 7) v menu Editoru Vylepšit.

Při zesvětlení může však dojít i k mírnému barevnému posunu – z narůžovělé pokožky se například lehce stane červená, která nebude vypadat přirozeně. Jestliže se tak stane, neváhejte nežádoucí posun opravit ještě před lokálními zásahy do fotky. Využijte k tomu například Upravit barvy (Ctrl + 1), opět z menu Vylepšit. I slabý posun (v jednotkách procent) směrem k azurové a zelené může dát potřebný výsledek. Pokud to však přeženete, stane se pokožka naopak příliš žlutá nebo zelená, což by také nebylo žádoucí.

Než začnete pracovat na lokálních úpravách, vytvořte si kopii původního snímku (skrze menu Soubor | Uložit jako), ke které se později budete moci vrátit. Z panelu nástrojů zvolte Štětec (B). Jeho nastavení se bude lišit v závislosti na vstupním snímku. Pro naše potřeby jsme začali na Průměru 30 obr. bodů (při překrývání menších oblastí je však třeba tuto hodnotu dále snižovat a pracovat i v rozmezí 5 až 15 pixelů). Krytí volte hodně malé – jako vždy dosáhnete při podobných úpravách přirozenějších výsledků přetřením potřebné oblasti vícekrát a se slabším Krytím, než pouze jednou se silným nastavením. S Hustotou můžete experimentovat, v některých situacích se může hodit plných 100 %, jindy se zase vyplatí její hodnotu snížit na čtvrtinu. Čím větší Hustota, tím silnější efekt. Naopak Rozestup je třeba snížit na 1 %, aby byl pohyb štětcem plynulý.

Poslední dvě možnosti se týkají barvy stopy štětce a Režimu prolnutí. V zásadě pracujete se dvěma barvami – plnou černou pro ztmavení a plnou bílou pro zesvětlení. Režim jsme nastavili na Měkké světlo, subjektivně dával lepší výsledky než v některých případech doporučovaný režim Překrýt.

Jestliže máte k dispozici grafický tablet, zapojte jej a příslušnou ikonou u nastavení parametrů nástroje Štětec jej aktivujte. Z následné nabídky zvolte, které parametry mají být ovlivněny přítlakem pera na tablet. My jsme pracovali pouze s Průměrem stopy Štětce, ale nastavit můžete i další charakteristiky, dle potřeby.

Až doposud byly úpravy snadné – v podstatě nic složitého ani náročného vás nečekalo. Nyní však svou roli začíná hrát také vnímání světlých a tmavých částí v obraze, pečlivost, trpělivost a hlavně dostatek času.

Přibližte si fotografii minimálně na 100% zvětšení (klávesa Num *). My jsme – jak jde z následujícího obrázku vidět – pracovali v ještě větším přiblížení. Barvu štětce nastavte na černou a jednotlivými tahy štětce začněte malovat přes tmavé oblasti ve fotografii. Velikost stopy štětce (Průměr) volte podle velikosti oblasti, na kterou budete malovat. Nebojte se jít ani do hodnot okolo dvou až pěti obrazových bodů na ty nejjemnější vrásky. Větší stopou byste zasáhli i místa, která zasažena mít nechcete.

Protože Zoner Photo Studio neumožňuje provádět tyto úpravy ve více vrstvách, musíte je dělat na „první dobrou“. Neznamená to vůbec, že místo několikrát přetřete Štětcem a bude hotovo. Musíte neustále kontrolovat zpět ze stoprocentního přiblížení na celkový náhled (klávesa Num 0). Jakmile budete hotovi se stíny, vyměňte barvu štětce z černé na bílou a obdobným způsobem pracujte se světlými oblastmi tváře. Nezapomeňte přitom měnit Průměr Štětce dle potřeby a pracovat nejen na pokožce, ale i ve vlasech (případně vousech).

Popsaným postupem jdete vlastně přesně proti tomu, co se často používá v reklamě – namísto vyhlazování vrásek a snižování kontrastu portrétu, provádíte opačnou činnost.

Jak lze vidět z předchozího snímku, aplikované úpravy výrazně vytáhly všechny rysy. Dlužno dodat, že tak učinily až příliš dobře na to, s jakým výsledkem jsme původně chtěli skončit a obraz se pohybuje někde za realitou. Přestože nemůžete pracovat ve vrstvách, existuje i v Zoner Photo Studiu řešení. Upravený snímek nyní uložte a otevřete si v Editoru dříve uloženou kopii před provedením lokálních úprav. V menu Upravit zvolte Vložit ze souboru a nově otevřeném okně vyberte před chvílí uloženou upravenou fotografii.

Následně změňte Režim na Ztmavit. Tím dojde ke ztmavení lokálně upravených oblastí černou barvou. Krytí vrstvy přitom přizpůsobte potřebám snímku, v opačném případě by byl aplikovaný efekt nejsilnější, a našem případě tedy nežádoucí. My jsme jej snížili na 75 % plné hodnoty. Nastavení pak potvrďte tlačítkem Použít. Stejný postup následně zopakujte s tím rozdílem, že nyní nepoužijete Režim Ztmavit, ale naopak Zesvětlit a opět přizpůsobte Krytí vrstvy.

Než budeme moci úpravy prohlásit za finální, zbývají nám ještě dva kroky: doostření (menu Vylepšit | Doostřit) a přidání kontrastu, případně jiné jasové úpravy, budou-li třeba. Zatímco doostření osobně považuji za podstatný, ten druhý již méně. Fotografie je totiž kontrastní dostatečně a další zesílení poměru mezi světly a stíny by ji mohlo už jen uškodit. Pokud byste kontrast chtěli přesto zvýraznit, použijte nástroje Upravit barvy a zde umístěného jezdce Kontrast, nebo pomocí Křivek a známého esovitého prohnutí tonální křivky.

Pozn.: V případě našeho ilustračního snímku jsme záměrně vynechali úpravu oblečení a šedého pozadí. Zaměřili jsme se tak pouze na obličej a vlasy. V ideálním případě byste však ani další oblasti ve fotografii vynechat neměli. Stačí u toho postupovat obdobným postupem, který zde popisujeme.


Finální a původní snímek. Pro přechod mezi snímky najeďte na obrázek myší.

Popsaný postup si můžete sami vyzkoušet, Zoner Photo Studio 14 je ke stažení na 7 dní zdarma.

Žehlením vrásek to nekončí
V reklamě na kosmetiku se nezůstává pouze u žehlení vrásek. S možnostmi fotografických editorů se jde stále dál. Digitální plastická chirurgie a požadavky zadavatelů totiž neznají hranice – zvětšení očí, úpravu nosu, brady, nebo vybělení zubů uvidíte na mnohých billboardech nebo časopisech. Tyto úpravy pak nejedna instituce, ale i fotografové samotní označují za zavádějící. Nejznámější jsou zřejmě zprávy z Velké Británie, která je, co se týče úprav fotografií v reklamě, nekompromisní. Své o tom ví značky jako Lancome, Maybelline nebo L’Oreal, kterým byly některé reklamy s výraznými zásahy do fotografií zakázány právě na půdě ostrovního království.