Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici

Fotografování opuštěných míst se moc neliší od focení architektury nebo krajiny. Scéna je statická, a proto musíte výrazněji pracovat s kompozicí a světlem, abyste dokázali podtrhnout atmosféru místa a vytvořit poutavý snímek. Ukážeme vám, jak toho dosáhnout.

Obrovské haly starých industriálních budov ohromují prázdnotou. Sloupořadí se obvykle táhnou z jednoho konce dlouhé místnosti do druhého a tvoří hezké vodící linie. Sledujte, jak se sbíhají do určitého bodu a jak na fotce dokážou zprostředkovat ohromnost a opuštěnost místa.

Zkuste také najít objekt (židli, starou skříň nebo i postavu), která vám při vhodném zakomponování poslouží jako měřítko.

Zapracujte výrazné objekty

Častým motivem urbexových fotografií bývají opuštěné předměty, kusy nábytku, stroje a jiné objekty. Zároveň je ale prostředí opuštěných budov často zasypané různým haraburdím, prorostlé křovisky a celkově zaskládané.

Pokud se zaměřujete na konkrétní objekt, snažte se jej umístit spíše do popředí a komponujte ho do zlatého řezu. Hned tak bude patrné, na co se ve fotografii soustředíte.

Pomůže vám i menší hloubka ostrosti. A pokuste se také najít takový zorný úhel, aby se za objektem nacházelo jednodušší, jednolitější pozadí v podobných barevných tónech.

Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici - židle
Takto minimalistické prostředí se v opuštěných budovách naskytne málokdy. Kontrast červeného potahu ve světlé místnosti podtrhuje jednoduchou kompozici.
Canon EOS 1000D, EF-S 18-55 mm f3.5-5.6, 1/25 s, f/3.5, ISO 400, ohnisko 18mm

Do malých místností vneste široký úhel

Nejenom v obrovitánských průmyslových prostorách se jako milovník urbexu vyžijete. Stejně malebné a zajímavé mohou být třeba malé místnůstky v opuštěných vilách.

Bez širokého objektivu jste ale odsouzení pouze k focení detailů. Širokoúhlým objektivem můžete objevit jinou perspektivu nahlížení na malou místnost, která běžnému lidskému oku uniká.

Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici - široký záběr
Úzkou terasu vily s bazénem by bez širokoúhlého objektivu nebylo vůbec možné celistvě zachytit.
Sony A7, FE 28 mm F2, 1/100 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 28 mm

Průhledy nejen skrze rozbitá okna

Zkuste si vytvářet obrazy v obrazech. Rozbitá okna, ale i probořené zdi vám mohou posloužit jako průhledy do jiných světů.

Ve fotografii tak zarámujete, co vás v opuštěném místě zaujalo, a zároveň obrazu dodáte dojem trojrozměrnosti.

Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici - ruka
Hrajte si třeba i s odrazy v rozbitých sklech. Někdy vás pohled do hloubky čeká právě tam.
Sony A7, FE 35mm f/2,8 ZA Sonnar T, 1/125 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Opakování a jeho porušení

Řady oken, sloupů, pravidelné textury z oloupané omítky či barvy nebo pravidelně seřazené prázdné police vytváří opakující se vzorce, které oku lahodí. To vše při focení opuštěných místností určitě potkáte.

O to zajímavější je, pokud se vám podaří najít prvek, který tuto pravidelnost narušuje – stojící budík na jinak prázdných policích nebo jedno z oken překryté plachtou. Takové prvky na sebe zaručeně rychle strhnou pozornost.

Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici - továrna
Pravidelnost sloupoví staré továrny narušil čas a chaos nepořádku na podlaze.
Sony A7, FE 35mm f/2,8 ZA Sonnar T, 1/100 s, f/8, ISO 400, ohnisko 35 mm

Pod kužely světla čeká fotka

Ve večerních či ranních hodinách, kdy je slunce níže nad horizontem, může skrze okna či rozbitou střechu procházet krásný sluneční paprsek. Zapátrejte, zda se v jeho světle nenachází nějaké hezké místo či objekt k vyfocení.

Viditelnost paprsku můžete ještě podpořit, pokud v místnosti rozvíříte prach (k čemuž mnohdy stačí jen to, že se v ní projdete). Kužely světla pronikající do budovy jsou samy o sobě vizuálně zajímavé a umí na fotografii vykreslit podmanivou atmosféru.

Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici - okno
Skrze rozbitá okna a střechy vytváří světlo dlouhé výrazné stíny.
Canon EOS 1000D, EF 50mm f/1.8 II, 1/50 s, f/1.8, ISO 400, ohnisko 50 mm

Vyzkoušejte bracketing

Některé fotografované scény v opuštěných budovách mohou být světelně velmi náročné. Na jedné straně tmavé kouty, na straně druhé prudké světlo pronikající otvory zvenčí. Poperete se s tím pomocí bracketingu.

Bracketing je funkce fotoaparátu, které vám umožní automaticky nafotit několik různě exponovaných snímků po sobě. Jednotlivé fotografie pak v postprodukci poskládáte do HDR fotografie s vyšším dynamickým rozsahem.

Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici - pokoj
Typickým světelným problémem při focení urbexu jsou tmavé kouty kombinované s velkými světelnými průzory jako na obrázku. Tady to ale vyšlo i bez bracketingu.
Sony A7, FE 35mm f/2,8 ZA Sonnar T, 1/100 s, f/8, ISO 1000, ohnisko 35 mm

Zatočte s tmou pomocí stativu a svítilny

Někdy jsou opuštěné budovy opravdu tmavé. Nebo se rozhodnete, že se vypravíte na průzkum v nočních hodinách. Bezesporu to stojí za to – za tmy mají budovy ještě tajemnější, někdy i hororový ráz.

Rozhodně se ale v takových podmínkách neobejdete bez stativu a mnohdy také bez externího zdroje světla. Zajímavěji než použití zábleskového světla přitom často působí nasvícení svítilnou (zkuste experimentovat s různými světelnými zdroji o různé intenzitě).

Stativ vám pak umožní použití delších expozičních časů.

V každém případě u fotografování opuštěných míst nemusíte spěchat. Nikam vám neutečou. Nasajte atmosféru, místo si pořádně prohlédněte a najděte to, co vás na něm baví nejvíc. Zamyslete se, jak na vás působí a co by váš pocit mohlo na fotografii zprostředkovat.