Využití odrazů při fotografování přes sklo
Sklo je jedinečný materiál, který představuje pro fotografy velkou výzvu. Při jeho fotografování vznikají totiž odlesky, které se většinou snažíme eliminovat. Existují ale i situace, kdy lze světelných odrazů využít.
Když mám za úkol fotografovat jakékoliv objekty přes sklo, většinou mě prvně napadne, jak zabránit nechtěným odrazům ve výsledném díle. O taktikách, jak těmto odrazům předejít, budu ale hovořit příště. Nyní se zaměřím na to, proč a jak lze světelných odrazů na fotografii efektivně využít.
Jak začít? Manuálně!
Na fotoaparátu si nastavím režim M a manuální ostření. Při focení přes sklo otáčím ostřením tak dlouho, dokud nezaostřím tam, kam si přeji a nedosáhnu požadovaných efektů. Pokud budete ostřit na automatiku, mohlo by se stát, že fotoaparát zaostří na nedokonalosti na skle jako je například prach, špína nebo skvrny, zatímco manuální ostření umožňuje naši individuální volbu.
Blesk nepoužívejte, zanechává spíš takové odlesky, které jsou nežádoucí. Snažte se pracovat s reálným světlem a odrazy z vašeho pozadí. Prohlédněte si prostředí, v němž fotíte. Nebojte se také experimentovat – občas se barvy rozmlží a slejí v jedno, fotografie pak vypadá jako nakreslená vodovkami.
Sklo jako dvojexpozice
Dvojexpozice je technika, při níž se vyfocené snímky skládají přes sebe, a vytvářejí tak nové fotografie složené ze dvou či více obrazů. Focení přes sklo umožňuje dosáhnout podobných výsledků jako dvojexpozice. Nejradši mám tuto techniku při fotografování osob a jejich portrétů.
Při focení přes sklo si vždy dávám pozor, aby se mi na fotce neobjevily předměty, které zde nemají co dělat. Největším problémem bývají jiní lidé. Na výběr máte dvě možnosti: Čekat, čekat a čekat. Pak se možná někdy objeví vhodná skulinka, kdy zmáčknout spoušť. Často tak ale uteče prchavost okamžiku.
Nebo se můžete spolehnout na Zoner Photo Studio a své retušovací schopnosti. Aby mi neunikl určitý moment, zmáčknu spoušť ihned a s případnými nedokonalostmi si pohraji v editoru. O tom, jak využít retuše, se můžete dočíst například v článku 3 způsoby, jak odstranit turisty z fotografií.
Originalita skrze světla a stíny
Focením přes sklo lze dosáhnout jedinečnosti. Umožňuje vám vyjádřit vlastní vnímání světa a prohlubuje tak vaši kreativitu. Odlesky hází jedinečné barvy, světlo a stíny, které mnohdy nevytvoříte ani v nejlepším programu na úpravu fotek. Můžete zachytit běžně vám známý objekt zcela neobyčejným způsobem.
Atmosféra, prostor a pozadí
Sklo se velmi často chová jako zrcadlo. Odráží pozadí z prostoru za námi, které ve fotce otevírá další prostor. Zakomponováním dalších prostorů do fotografie předejdete plastičnosti, před vámi se rozestírá celý nový svět možností. Fotografie může říct víc, než se na první pohled zdá.
Fotografie focené přes sklo navíc navozují snovou atmosféru jako z pohádky. Centrem dění se stává hlavní objekt, který podtrhává rozmazané pozadí. Světelných záblesků na fotografii dosáhneme snížením clonového čísla na co nejmenší hodnotu (například f/1.5 či f/1.8). Čím nižší clonové číslo, tím více světla pronikne do čočky fotoaparátu, a tím více je pozadí rozmazané. Odráží různé, často nepředvídatelné světelné odlesky a barevné kombinace, které chcete využít.
Sklo je často velkým nepřítelem fotografa, který se mu vyhýbá obloukem. Je to ale taky další neuvěřitelný materiál, který představuje jistou výzvu. Zahrnuje v sobě nespočetné množství světelných odlesků a snových barev, které můžete využít třeba při fotografování květin, portrétů či nejrůznějších předmětů za vitrínami. Výsledkem pak můžete být velice příjemně překvapeni.