Z knihovničky: Naučte se fotografovat dobře – kompozice
Do rukou se mi dostala novinka vydavatelství Zoner Press, kniha Naučte se fotografovat dobře – kompozice od Bryana Pettersona. Po knize Naučte se fotografovat dobře je to už druhá kniha o základech fotografie, kterou ráda doporučím komukoliv, kdo s fotografií začíná. Nebo vlastně i těm, kteří o ní už něco ví, ale rádi si čas od času připomenou určité základní principy, pravidla a doporučení.
Expozice nestačí
Pro vytvoření kvalitní fotografie je nutné pochopit pojem expozice a způsob, jak se jednotlivé expoziční parametry navzájem ovlivňují. Ale to není jediná součást kvalitní fotografie. Vedle dalších prvků je jednou z esencí kvalitního obrazu i jeho kompozice, která může být v mnoha případech důležitější než expozice samotná.
Dívejte se kolem sebe
V knize nečekejte definice a poučky od samého začátku. Na kompozici půjdete pozvolna. Začnete na skládce odpadků kapitolou Naučte se vidět. Dokud se nebudete dostatečně rozhlížet a vnímat jednotlivé barvy, struktury, povrchy a tvary, nebudete umět o kompozici ani přemýšlet.
Kniha nejde po jednotlivých kompozičních prvcích jako tvar, barva nebo rytmus, možná proto, že pro někoho může být těžké tato pravidla uvést do praxe. Petterson se tedy vrhá do kompozice například tím, že vysvětluje jakou úlohu má na kompozici clona a rychlost uzávěrky, a dotýká se dalších aspektů kompozice, které se vážou přímo k fotografii.
Spousta příkladů
Mnoho kapitol se motá kolem hlavního motivu fotografie – jak ho zvýraznit, jak jím vyplnit snímek a jak naopak potlačit okolí. A co když hlavní motiv není jen jeden?
A co pozadí? Má být čisté, jednobarevné nebo členité? Jenže snímek není jen hlavní motiv a pozadí, zakomponujte do fotografie i popředí.
Začíná se vám to komplikovat? Nebojte, kniha je rozčleněná do přehledných kapitol a vše je příjemně vysvětleno a hlavně doloženo na příkladech.
Pravidla a jejich porušování
Zlatý řez je (kompoziční) pravidlo pravidel a pokud si nejste jisti, co s ním vlastně všichni mají, co to je a jak funguje, otevřete knihu a vrhněte se mezi její řádky.
Když už na konci knihy znáte pravidla, přichází čas na jejich porušení. I to Petterson ví, proto se nezapomene zmínit o tom, jak kompoziční pravidla porušovat, nebo že někdy musíte mít na dobrý snímek zkrátka štěstí. Ne vždy si můžete scénu nakomponovat podle svých představ. Zpět se tak ale pomyslně vrací ke kapitole první, protože pokud se neumíte dívat kolem sebe, těžko zachytíte okamžik rozhodující o vynikající fotografii.
Pouze u Zoner Pressu
Zaujala vás kniha? Pak musím upozornit, že je k dostání pouze u vydavatelství Zoner Press. Není tedy k zakoupení v běžné distribuční síti.