Zachyťte ve fotografii pohybující se město a jeho ruch
Velká města nepředstavují jenom ulice obestavěné vysokými domy ze skla a betonu – jsou to také živoucí organismy plné neustávajícího ruchu a pohybu. Kostrou měst, tvořenou ulicemi, téměř bez přestání protékají proudy aut a na chodnících se míhají lidské postavy. Pohyb je esencí města. A s poměrně jednoduchou technikou rozmáznutí obrazu jej můžete dostat i do vašich snímků.
Fotografie jsou od své přirozenosti statické. Pokud se však jejich nehybnost podaří nějakým způsobem nabourat, vznikají mnohdy působivé a efektní snímky. Dvojnásob to platí u prostředí, jemuž je pohyb a dynamičnost vlastní – například městům.
Jedním ze způsobů, jak vytvořit iluzi pohybu, je nechat postavy, auta, autobusy nebo jiné dopravní prostředky rozvolnit svůj pohyb do táhlých šmouh a rozostřených siluet. Fotografie tím získají nádech těkavosti, nestálosti a také lehké neurčitosti, což k městským scenériím bezesporu patří.
Jak tedy na to?
Co si přibalit do brašny
Rozmazání pohybujících se objektů docílíte použitím delších časů závěrky. To znamená dvě věci: budete potřebovat kompenzovat možné roztřesení fotoaparátu při dlouhé expozici a při focení během dne také větší množství světla dopadajícího na snímač.
V prvé řadě se tedy neobejdete bez stativu. Osobně preferuju kompaktnější a lehčí stativ, který se vám při delších pochůzkách po městě nepronese. V mojí výbavě najdete Vanguard Veo 204 AB, který složený měří na délku cca 40 centimetrů a váží něco lehce přes kilogram. Potěší také rozumná cena.
Větší přísun světla můžete kompenzovat buď snížením hodnoty ISO, nebo zmenšením clony (tedy zvýšením clonového čísla). Obojí má však své limity a při denním světle vám to stačit nebude.
Naštěstí existují takzvané ND filtry, které po nasazení na objektiv zmenší propustnost objektivu vůči světlu. Jde o neutrální tmavé šedé filtry, v podstatě jakési sluneční brýle pro objektivy. ND filtry se liší nejen rozměry, ale také propustností, takzvaným ND faktorem. Například filtr s faktorem ND 4 má propustnost 25 procent, což znamená, že vám umožní prodloužit expozici o dva expoziční kroky. (Takový filtr jsem používala při focení ukázkových snímků.) Zajímavou volbou jsou i variabilní filtry, které umožňují měnit hodnotu propustnosti filtru.
Ačkoliv to nemusí být pravidlem, do výbavy jsem také zařadila širokoúhlý objektiv s ohniskem 24 mm. To proto, že mi umožní zachytit scénu v širším kontextu, i když se budu soustředit na konkrétní subjekt. Širší ohnisko oceníte také na těsnějších prostranstvích, například u vstupu do metra, na úzkých mostech nebo v malých bočních uličkách vedoucích na rušné náměstí.
Kudy kam?
Kam nejlépe vyrazit? V centru větších měst nebudete mít problém najít vhodné dostatečně rušné místo téměř na každém rohu, ať už to budou živá náměstí, frekventované křižovatky, mosty pro pěší, stanice metra nebo čilá městská nábřeží.
Porozhlédněte se kolem, nasajte atmosféru a sledujte, jaký má zdejší shon podobu a jakými směry ubíhá. Není od věci vydat se na místo v různou denní dobu a zjistit tak, jak se proměňuje s měnícími se hodinami dne. Mně se poštěstilo nedávno navštívit jednu z nejrušnějších metropolí světa – New York. Ve dne v noci tepající Times Square se ukázalo jako jeden z nejpodnětnějších míst.
Pokud jste si už našli své místo, stačí už jen rozbalit stativ, namontovat na něj fotoaparát, nasadit případný ND filtr a jít na věc.
Najděte to pravé nastavení
Přepněte se do manuálního režimu nebo režimu priority závěrky, který podle vámi nastavené rychlosti závěrky dopočítá ostatní hodnoty za vás.
Nelze jednoznačně říci, že určité nastavení je to nejlepší. Hodnoty budou vždy záviset na konkrétních světelných podmínkách a dané situaci. Celý trik tak spočívá v tom, že budete experimentovat, zkoušet různé časy a sledovat, jaký mají efekt. Obecně dosáhnete kýženého výsledku někde mezi jednou a dvěma sekundami. Čas můžete ale zrychlit třeba až na 1/10 sekundy, budete-li fotografovat rychleji se pohybující auta.
Námětů je nespočet
Otázkou už pak jen zůstává, co fotit. Všímejte si nálady, energie místa. Tu dokreslují nejenom proudící davy lidí a zástupy aut, ale také okolní světla, výlohy, reklamní poutače. Na Times Square mě upoutala především barevnost a křiklavost všeho druhu, přestože bylo podmračené deštivé počasí.
Nebojte se také se stativem postavit přímo do středu místa, kudy prochází spousta lidí. Dostanete se k nim blíže a může se vám povést zachytit i některé letmé obličeje či postavy. Procházející kolemjdoucí také nebudou mít jinou možnost než vás obejít a při delší expozici tím získáte hezky směrovaná rozmáznutí.
Na tak rušných místech si pravděpodobně nikdo nebude ani všímat, co a proč fotíte a když už vás někdo zpozoruje, spíše se bude kvapně snažit vašemu objektivu vyhnout.
Ozvláštnit fotografii můžete také tím, že jednoho či více lidí necháte zaostřené, zatímco všechno a všichni ostatní proudí okolo. To vyžaduje, aby váš subjekt stál prakticky nehybně. Buď se vám to poštěstí přímo na ulici, nebo takto můžete osvěžit váš příští portrét.
V ulicích rozhodně nemusíte fotografovat jen celé rozmazané postavy a široké záběry. Zajímavé snímky vzniknou, i pokud se zaměříte například jen na kroky procházejících.
Nezapomínejte ani na pravidla kompozice a zkuste je využít společně s rozmazanými objekty k vytvoření mikropříběhů. Například o uspěchanosti a nestálosti městského života, kde jeden druhého míjíme bez povšimnutí a všichni jsme jen ostrovy samy pro sebe.