Zakládáme ateliér: Který typ fotografických světel vybrat?
Možná přemýšlíte, že se budete věnovat ateliérovému focení. Kromě pronájmu studia je další alternativou vytvořit si větší či menší zázemí svépomocí. V tom případě se jedno z nejdůležitějších rozhodnutí bude týkat světel. A to nejen konkrétní značky, ale i samotné kategorie světla. Existuje totiž víc možností, než se zdá.
Ateliér je možné pojmout všelijak. Někdo chce fotit celé rodiny, jinému stačí menší čistý prostor na focení produktů, další zase preferuje místnost vybavenou hezkým nábytkem a rekvizitami pro focení těhotenských domácky vypadajících fotek.
Roli hraje samozřejmě i rozpočet a další kritéria, která mohou výběr výrazně ovlivnit, například pokud hodláte natáčet také video.
V zásadě máte tyto základní možnosti:
- studiové záblesky
- přirozené světlo
- trvalá fotografická světla
- malé blesky
Každá má své silné a slabé stránky, které se vyplatí podrobně prozkoumat.
Studiové záblesky
Záblesky jsem vybral do první kapitoly, protože jsou to nejčastější typy světla, které najdete v běžných ateliérech k pronájmu. Popíšeme tím také standard, se kterým budeme poměřovat vše ostatní v dalších kapitolách.
Všechny přístroje, patřící do této části, mají společnou myšlenku: Jedná se o krabici s elektronikou, která akumuluje elektrický náboj a při zmáčknutí spouště vyšle intenzivní záblesk. Produkuje tím nejsilnější světlo ze všech dostupných možností.
Reálné efekty světla ale nejsou před vyfocením vidět, takže hlavní výbojka je téměř vždy doplněna druhým modelovacím světlem (LED nebo žárovka). To je výrazně slabší a slouží jen pro fotografovu představu.
Záblesk, respektive jen hlava. Toto je bateriový model určený do exteriéru a na obrázku chybí právě silný kabel a na jeho konci baterie s ovládáním. Vpředu na světle je okrouhlá výbojka a pod ní žlutě zbarvená LED dioda, která slouží jako modelovací světlo.
Síla výboje se uvádí ve wattsekundách (Ws) a v běžných ateliérech najdete záblesky o hodnotách 300 až 600 Ws. Silnější světlo je potřeba nejen pokud používáte vysoké clony, ale také při použití s modifikátory světla, zejména se softboxy. Světlo nesvítí přímo na váš cíl, ale musí se nejprve rozptýlit v softboxu, což stojí hodně energie.
Dále je podle vašich financí na zvážení spousta dalších faktorů:
- Počet světel: Rozumné minimum jsou dvě, ale se třemi nebo čtyřmi zvládnete složitější typy svícení.
- Způsob odpalování z fotoaparátu: V dnešní době už je vše radiové, ale některá světla mají přijímač zabudovaný uvnitř a jiná ne. Integrované varianty častěji dovolují nastavovat sílu vzdáleně, ale jste omezeni odpalovacím systémem od výrobce.
- Napájení ze sítě nebo z baterie: Rozhodování mezi cenou, přenositelností, hmotností a nutností používat kabely.
- Maximální výkon: S větším výkonem není problém použít obrovský softbox a zároveň vysokou clonu.
- Minimální výkon: Zejména levné záblesky nelze příliš ztlumit, takže mít světlo blízko objektu nebo fotit na clonu f/1.4 je obtížné. S nějakými kompromisy je ale použitelné samotné modelovací světlo bez výbojky.
Další zajímavé parametry jsou doba nabíjení po jednotlivých záblescích, doba hoření výbojky, barevná teplota, celková hmotnost a také typ bajonetu pro uchycení příslušenství. Některé přístroje dovolují automatické určení síly pomocí TTL, ale to už se dostáváme do vysokých tříd a většinou tuto funkci stejně nevyužijete.
Studiové záblesky jsou solidní řešení, ale jakmile začnete požadovat lepší funkce, cena začne nepříjemně stoupat.
Zábleskové světlo má také nevýhody:
- je nepoužitelné pro točení videa,
- nelze jednoduše fotit ve více lidech,
- je potřeba mít zkušenosti, protože se musí použít manuální expozice a ruční nastavení síly světel. Fotoaparát expozici nezměří, jelikož je světlo na fotce jiné než těsně před ní.
Tyto problémy sice odpadnou při ignorování hlavní výbojky a použití modelovacího světla pro svícení, ale v tom případě dostaneme jen jednoduché trvalé světlo s malou intenzitou. Silná fotografická zářivka by byla lepší řešení za mnohem méně peněz.
Přirozené světlo
Světlo z okna je téměř opakem záblesků z předchozí kapitoly. Je využitelné jak na focení, tak na točení videa. Navíc fotoaparát měří expozici sám, takže se nemusíte zabývat technickými detaily.
Nad světlem nebudete mít takovou kontrolu, jako u „pravověrných“ ateliérových světel, ale to nemusí vadit. Pokud se například specializujete na tabletop/flat lay focení (na stole kolmo shora), jednoduše bude stůl blízko okna a věci naskládané směrem, který si vyberete.
Ale nemusíte se zabývat jen focením malých scén. I některé komerční ateliéry jsou vytvořené jako série zajímavých zákoutí, které připomínají například zámecké prostředí a model(ka) do nich skvěle zapadne s použitím světla zvenku nebo při rozsvícených lampách a lustrech.
V takovém prostředí sice není vyloučeno použití studiových světel, ale není to nezbytné.
Příklad fotky, kterou je možné snadno pořídit při světle z okna (když slunce svítí správným směrem), ale v ateliéru s fotografickými blesky už je na něco podobného potřeba složitější vybavení.
Canon 5D Mark IV, Sigma 50/1.4, 1/640 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 50 mm
S přirozeným světlem narazíte, pokud byste chtěli zdroj světla nastavovat přesně, upravovat jeho intenzitu nebo svítit na objekt z několika stran. Pomocí odrazných desek je to sice do určité míry možné, ale ani zdaleka se nevyrovnají ostatním typům svícení.
Trvalá fotografická světla
Dostáváme se někam mezi přirozené světlo a studiové záblesky. V této kategorii narazíte na různá řešení, ať už to je přístroj vzhledově podobný studiovému světlu, jen se silnou LED namísto výbojky, nebo jednoduše jedna či více žárovek ve speciálním držáku, se kterým lze použít fotografický deštník nebo softbox. Speciálně žárovková varianta je velmi levná. V obchodech můžete tato světla najít pod označením daylight.
Společné mají to, že se jedná o fotografické příslušenství s poměrně přesně nastavenými barvami a barevným podáním (index CRI – čím vyšší, tím lepší). Je riskantní použít běžnou domácí žárovku, která bude výrazně ovlivňovat barvy na snímku.
Zářivka pro použití na focení nebo natáčení videa. Příkon je 60 W, výkonem odpovídá běžné (staré) žárovce 325 W.
Všechna řešení poskytují flexibilitu, která se téměř vyrovná zábleskům, a můžete je rozmístit po místnosti podle libosti.
Bohužel mají slabý výkon, který se tady uvádí ve wattech. Pro ilustraci řekněme, že srovnáváme fotografický záblesk o výkonu 300 Ws s trvalým světlem, kde výrobce uvádí výstupní výkon odpovídající úchvatným 2 000 W (naštěstí spotřeba bývá mnohem nižší). Pak tato žárovka nebo LED za jednu sekundu vyzáří 2 000 Ws energie. Jenže blesk vydá svých 300 Ws během 1/200 sekundy, kdybychom tedy u trvalého světla používali stejný expoziční čas, vyjde z toho, že je ekvivalentní zhruba záblesku o výkonu asi (2 000 W) * (1/200 s) = 10 Ws. Jde o orientační srovnání, protože zanedbávám různé ztráty.
Musíte tedy používat delší expoziční čas nebo vyšší ISO citlivost. V tu chvíli ale hraje roli i okolní osvětlení, takže místnost by měla být zatemněná.
Při focení nehybných produktů nemusí nic z toho vadit. Fotoaparát na stativu zvládne i dlouhé expozice, takže výsledky jsou kvalitativně bez kompromisů. Ale při focení lidí a zvlášť větších skupin, kdy je potřeba nasvítit větší prostor, vás bude výkon omezovat.
Malé fotografické blesky
Malé „speedlight“ blesky byly původně určené jen do sáněk fotoaparátu, ale postupně dostaly bezdrátové ovládání a v současné době snesou umístění kdekoliv.
Malý blesk, v tomto případě Canon 600EX-RT se zabudovaným radiovým ovládáním.
Jde o řešení s výraznými výhodami i nevýhodami. Přístroj je relativně malý a používá baterie, takže může být nejen v softboxu, ale i schovaný kdekoliv jinde a vy nebudete muset řešit kabely. Navíc je velmi přenosný, takže když se rozhodnete opustit ateliér, je snadné do brašny ke sbaleným objektivům přidat navíc čtyři blesky.
Zajímavá vlastnost je i to, že ho lze jednoduše obarvovat tzv. barevnými gely. Ty jsou sice kompatibilní i s velkými záblesky, jenže pak už nestačí jejich malé proužky, ale musíte řešit větší pláty folie nebo krkolomné tvary sedící přímo na kryt světla.
Barevné gely se suchými zipy na okraji. Teď už víte, proč byl suchý zip i na konci blesku.
Extrémní příklad barevných světel. Modelka je zepředu nasvícená bíle a z obou stran modře. Na pozadí svítí oranžové světlo.
Canon 5D Mark III, Canon 70-200/2.8L IS II, 1/200 s, f/8, ISO 400, ohnisko 100 mm
I když jsou blesky výrazně silnější než žárovky, pořád výkonem nestačí na velké fotografické záblesky (standardní Canon 600EX a podobné se dají velmi zhruba přirovnat k záblesku síly kolem 70 Ws). Při focení s nízkými clonami nebudete mít problém a je to spíš výhoda, ale na clonu f/16 při citlivosti ISO 100 můžete zapomenout. Navíc nemají modelovací světlo, takže výslednou fotku musíte jen odhadovat, respektive udělat před ní jiný testovací záběr. Také tím pádem není žádná možnost, jak alespoň improvizovaně svítit při natáčení videa.
Vyměňování a dobíjení AA baterií po každém druhém focení také nemusí všem vyhovovat.
Co vybrat?
Pokud si nejste jistí, ale peníze vás netrápí, studiové záblesky budou nejspíš rozumná volba. Jestliže s ateliérovými pokusy začínáte a chcete co nejvíce ušetřit, fotografické žárovky jsou levná cesta, jak si vše osahat. Ale vše má svá specifika a výsledné rozhodnutí musíte udělat jen vy, podle vašich preferencí a požadavků.