Tři tipy, jak upravovat zimní fotografie

Fotografování v zimě má svá specifika, stejně jako úprava zimních fotografií v počítači. V dnešním článku vám proto ukážeme několik typických úprav zasněžených snímků.

Silnice můžete na fotografiích využít jako grafický prvek, který provede diváka po obrázku. Jestliže je ale cesta frekventovaná, z čerstvého sněhu se rychle stane hnědá břečka:

Zdrojový snímek před úpravou. Canon 5D Mark II, Sigma 50 mm F1,4, 1/40 s, F8,0, ISO 200.

1) Vyčistěte komunikaci

Přestože se tmavá silnice někdy může hodit našim uměleckým cílům, často ji takovou nechceme, takže si ukážeme jak ji zesvětlit v Zoner Photo Studiu.

Nejprve je potřeba vybrat oblast, kterou budete upravovat, tedy silnici. K tomu využijte nástroj Výběrový štětec (Shift + Q), kde nastavte velký štětec s rozmazáním 100 % a „vymalujte“ celou cestu. Není potřeba 100 % přesnost, rozmazání štětce zajišťuje, že hrany výběru budou plynule pokračovat do ztracena, takže pozdější úpravy nebudou působit rušivě.

Maska výběru, pro větší názornost vyplněná červeně. Všimněte si, jak na krajích červená barva plynule ubývá. Zobrazovaná čárkovaná hranice je uprostřed tohoto přechodového území.

Poté jen stačí vyvolat funkci Vylepšit | Upravit barvy (Ctrl + 1) a posunováním jezdců Sytost, Jas, Kontrast a Gamma vyladit výsledný efekt k vlastní spokojenosti. V našem případě bylo použito nastavení Sytost: 34 %, Jas: 20, Kontrast: 10 a Gamma: 200 %.

Finální podoba snímku. V úpravách je samozřejmě možné dále pokračovat a například zesvětlit levou dolní část s návěstidlem, které je ve stínu apod.

2) Pusťte se do minimalismu

Také za oblohy bez slunce se lze dopracovat k velmi světlým fotografiím, jen s několika tmavými objekty v záběru, které vytvoří minimalistickou kompozici (jako bylo ukázáno už ve článku Maximální účinek s minimálními prvky).

Často se ovšem stane, že v realitě několik věcí přebývá a fotografie není tak dokonalá, jak bychom si představovali. Tentokrát budeme muset do snímku zasáhnout více:

Snímek před úpravou. Na fotografii vadily zejména dva stromy, špinavý sníh a patníky na levé straně. Canon 5D Mark II, Canon 16-35 mm F2,8 II USM, 1/80 s, F10,0, ISO 100, ohnisko 27 mm.

Rušivých elementů je možné se snadno a rychle zbavit pomocí nástrojů Klonovací razítko (S) a Retušovací štětec (J). V obou případech nejprve za stisku klávesy Ctrl poklepete na čisté místo, odkud se má kopírovat a poté už myší bez stisknutých kláves přemalujete problémovou oblast. V případně klonování se vám jednoduše zkopíruje zdrojová oblast. U Retušovacího štětce se navíc kopie světelně upraví, aby více zapadala do cílového místa.

Výsledný obrázek je mnohem elegantnější:

Po úpravě Klonovacím razítkem a Retušovacím štětcem.

V tuto chvíli bychom mohli skončit, ale ukážeme si ještě další možnou úpravu. Protože horizont není téměř vidět, zkusíme ho mírně zdůraznit. Ztmavíme část nad horizontem a toto ztmavení plynule směrem vzhůru utlumíme, takže nahoře už se neprojeví.

Pro tuto akci si musíte nejprve připravit masku, která bude ostrá na horizontu a plynule mizící směrem vzhůru. Nejprve použijte opět Výběrový štětec (Shift + Q) s velkým průměrem (dvojnásobek našeho chtěného přechodového území) a jednou s ním přejeďte po horizontu. Poté použijte nástroj Polygonové laso (N) a se stisknutou klávesou Ctrl vytvořte výběr, který odečte spodní polovinu stávající masky (tuto část byste měli provádět co nejpřesněji).

Vlevo maska vytvořená Výběrovým štětcem, vpravo po odečtení spodní poloviny pomocí Polygonového lasa.

Nyní už stačí jen vyvolat funkci Vylepšit | Křivky (Shift + C) a ztmavit podle svého uvážení. Pro lepší přehled během úpravy je možné schovat obrys výběru, když v menu zrušíte zaškrtnutí položky Výběr | Zobrazit obrys výběru.

Po úpravě tmavosti horizontu se zobrazeným nastavením křivek.

Na posledním obrázku je možné si povšimnout, že pravý sloup je rozdělený na části, kde jedna byla ovlivněná křivkami a druhá ne. Pokud byste tomuto efektu chtěli zabránit, je potřeba před „křivkováním“ vybrat i spodní část sloupu dalším, opět použitím Polygonového lasa nebo doladit křivky přesně tak, aby se úpravy nedotkly tmavých částí na fotografii (úpravy křivkami by byly na samostatný článek).

3) Obarvěte sníh

Ne všechny fotografie ale musí skončit jako téměř monochromatické obrazy. Namísto naprostého zjednodušení se můžete rozhodnout pro přidání detailů nebo barev. To je občas i potřeba, pokud například začínáte záběrem, který je nudný a nepřehledný:

Snímek před úpravou. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200 mm F2,8 II IS USM, 1/200 s, F9,0, ISO 320, ohnisko 200 mm.

Klasický začátek je použít funkci Vylepšit | Křivky (Shift + C) a zvýšit kontrast:

Snímek po úpravě kontrastu pomocí křivek.

Dále však můžete použít kreativnější efekty. Například odbarvení vybraných částí snímku. Zde jsem se rozhodl pro lokální obarvení pomocí nástroje Přechodový filtr (Shift + G) a použil jej dvakrát, abych obarvil horní část žlutě a spodní část červeně. Obojí jen s málo sytými barvami a s nastavením filtru v režimu prolnutí Barva (a ne standardní Násobit).

Po přidání dvou Přechodových filtrů.

Je možné přidat i přechodový filtr, který vám zesvětlí spodní část obrázku (filtr s bílou barvou, režim filtru Zesvětlení, krytí jen několik desítek procent) a potom bude možné snadněji použít další Křivky, a dostat tak ještě výraznější variantu.

Vlastní cestou

Samozřejmě všechny popsané úpravy jsou jen možnosti a konkrétní řešení závisí jen na vás. Nebojte se experimentovat a přehánět nastavení, výsledky občas překvapí. Hodně zdaru!