Kompozice: Zlatý řez a pravidlo třetin
Základním kompozičním nástrojem, který máte jako fotograf k dispozici, je umístění hlavního motivu v rámci obrazového formátu. K tomu pomůže znalost pojmů zlatý řez a pravidlo třetin. Umístění motivu na ploše fotografie má vliv nejen na její celkovou čitelnost, ale také může výrazně ovlivnit význam fotografického sdělení.
Umístěte hlavní motiv do zlatého řezu
Pro nejvhodnější umístění hlavního motivu v obrazové ploše se používá pravidlo zvané „zlatý řez“. Pro dodržení tohoto pravidla je potřeba umístit hlavní motiv do průsečíku dvou dělicích čar, které vzniknou rozdělením obrazové plochy na dvě menší, přičemž poměr plochy větší části ku ploše menší části je roven poměru plochy celého obrazu ku ploše větší části.
To je ale pro praxi zbytečně komplikované. Pro zjednodušení se při fotografování pracuje s dělením obrazu na třetiny.
V přírodě najdeme spoustu prvků uspořádaných podle poměru zlatého řezu – rozložení listů na stonku, šupiny šišek, šnečí ulity, ale i lidské tělo. Kompozice založené na poměrech zlatého řezu jsou tedy pro lidské oko často harmoničtější než jiné.
Pro osvojení si schopnosti umísťovat motiv do zlatého řezu je vhodné ze začátku pracovat s kompozičními nástroji ve fotoeditoru. Jednoduše si vezměte dříve pořízené fotografie a nástrojem pro ořez (klávesová zkratka C v Zoner Photo Studiu) upravte vhodným způsobem jejich kompozici. Většina současných fotoeditorů umožňuje při ořezu zobrazit různé mřížky znázorňující pravidlo zlatého řezu. Po čase se vám pravidlo dostane do krve a budete schopni ho automaticky uplatňovat už při samotném fotografování. Pokud váš fotoaparát umožňuje zapnout pomocnou mřížku během fotografování, neváhejte tuto funkci použít už při komponování.
Zajisté jste si všimli, že při použití pravidla zlatého řezu (nebo zjednodušeného rozdělení obrazu na třetiny) získáte čtyři různé průsečíky. Máte tedy k dispozici čtyři různé možnosti, kam umístit hlavní motiv při dodržení pravidla zlatého řezu. V ideálním případě můžete hlavní motiv umístit do jednoho průsečíku a do dalšího z průsečíků umístit například nějaký vedlejší motiv v pozadí, který hlavní motiv opticky vyvažuje.
Při určování, do kterého z průsečíků hlavní motiv umístíte, je dobré si uvědomit, jakým způsobem v západní civilizaci čteme. Nejen texty, ale i obrazy čteme zleva doprava a shora dolů.
Nejprve tedy pohledem spočineme na levém horním průsečíku a jako poslední náš zrak skončí v pravém dolním v dolním průsečíku. Ten je také obecně považován za nejvhodnější pro umístění hlavního motivu.
V ideálním případě tedy nejprve divák přečte celou fotografii a zastaví se u hlavního motivu, který by ho měl přimět se nad fotografií zamyslet a pokud možno ho vrátit zpět na její začátek. K tomu slouží vodicí linie, kterým se budeme věnovat v budoucích článcích.
Pravidlo třetin
Dělení plochy obrazu na třetiny využijte nejen pro zjednodušené nalezení zlatého řezu, ale zejména pro rozdělení obrazu, který obsahuje několik plánů. Typickým příkladem je krajinářská fotografie, která ve většině případů zahrnuje horizont.
V takovém případě je vhodné umístit linii horizontu do jedné z vodorovných třetin obrazu. Při nezajímavé obloze umístěte horizont do horní dělicí linie, naopak při zajímavé kresbě v obloze můžete umístit horizont umístit do spodní dělicí linie a nechat obloze na fotografii větší prostor.
Přemýšlejte při umisťování hlavního motivu
Pravidlo dělení obrazu na třetiny a komponování do zlatého řezu je univerzálně použitelné pro všechny fotografické žánry a u většiny motivů (včetně těch abstraktních) znatelně pozvedne úroveň vašich fotografií. Neváhejte ho tedy použít.
Chcete vědět víc o kompozici? Přečtěte si další články na toto téma:
Základní kompoziční pravidla pro estetičtější fotografie
Kompozice: Vhodné umístění hlavního motivu
Kompozice: Vyplňte obrazový rám
Kompozice: Udržení pozornosti na hlavním motivu fotografie
Zatím zde není žádný komentář.