10 tipů, jak se stát při fotografování neviditelným

Neviditelnost není jen výsadou některých komiksových superhrdinů. Touto schopností by měl částečně vládnout i každý dobrý fotograf. Zbytečně na sebe neupozorňovat, snažit se být pro ostatní neviditelný, splynout s okolím – to jsou zásadní klíče k úspěchu pro většinu fotografů. Především pokud se zaměřujete na street fotografii, reportáž nebo fotíte události, oslavy či svatby.

Přirozenou vlastností téměř každého člověka je, že v momentě, kdy na něj namíříte objektiv, zbystří. Vykouzlí americký úsměv, upraví si vlasy, zatáhne břicho, prostě se snaží na fotce ukázat „v tom nejlepším světle“. Tím pádem však fotografie často ztratí svou zásadní esenci – přirozenost. V horším případě si fotografovaný zakryje obličej nebo jednoduše uteče pryč. Úkolem fotografa je působit co nejméně nápadně. Jedině tak má šanci zachytit autentické momenty a skutečné emoce. Přinášíme vám několik tipů, jak se stát při fotografování neviditelným.

Předstírejte, že sledujete jiný cíl

Při zaměřování hledáčku svého fotoaparátu předstírejte, že ve skutečnosti fotíte něco jiného, než je osoba, kterou chcete doopravdy zachytit. Tvařte se, že například místo zamilovaného páru fotíte kašnu za jejich zády.

Člověk, na kterého ve skutečnosti směřujete svou pozornost, se tak bude stále chovat naprosto přirozeně. Nebude se cítit „ohrožený“ vaším fotoaparátem. Spokojeně předpokládá, že fotíte něco za jeho zády a on je z obliga. Pro takové focení je třeba využít objektiv se širokým ohniskem. A získáte tak mnohem upřímnější fotografii, než kdybyste danou osobu oslovili s prosbou, zda si ji můžete vyfotit.

Tato taktika však někdy může ztroskotat na tom, že člověk, kterého ve skutečnosti chcete fotografovat, se vám ve své dobré vůli snaží uhnout ze záběru. Případně se ještě omlouvá, že „vám zkazil snímek, když vám tam omylem vlezl“.

Buďte předem připraveni

Štěstí přeje připraveným. A v tomto případě to platí obzvlášť. Když spatříte vhodný objekt k fotografování, už nebude čas lámat si hlavu s tím, jaké nastavit ISO, čas nebo clonu. V daném momentě musíte jen mačkat spoušť a mít fotoaparát už předem nastavený. Proto je velkou výhodou, když svůj fotoaparát dobře znáte. Nacvakali jste spoustu zkušebních fotek a teď už můžete chytat jen ty pravé perly.

Dejte se pozor na automatické ostření a měření expozice. Raději vše nastavte předem manuálně. Některé chyby (například podexponovanost nebo přeexponovanost) můžete následně upravit v Zoner Photo Studiu, ne vše se ale dá zachránit. Fotoaparát neví nic o dynamice scény, kterou fotíte a o které máte přehled jen vy. Může vám pak zaostřit úplně mimo stěžejní scénu a zkazit tak snímek. Viz také článek Jak fotografovat momentky.

Londýn Nikon D3100, Nikkor 35mm, 1/125 s, F5,6, ISO 250, ohnisko 35 mm
Londýn
Nikon D3100, Nikkor 35mm, 1/125 s, F5,6, ISO 250, ohnisko 35 mm

Nestyďte se a chovejte se přirozeně

Ostych je v tomto případě náš nepřítel. Pokud budete mít sami pocit, že při focení děláte něco „zakázaného“, vaše okolí to instinktivně vycítí. Důležitým krokem je nebát se zamířit hledáček na cizího člověka. Dělá vám to problém? Natrénujte si to nejprve v okruhu svých blízkých – na grilování u přátel nebo rodinné oslavě narozenin.

Použijte nenápadný fotoaparát

Těžkopádnou zrcadlovku můžete nahradit moderním kompaktem (viz článek Využiju drahý kompakt), který má tu přednost, že je daleko mobilnější, skladnější, a tudíž také méně nápadný. Většina dražších kompaktních fotoaparátů na trhu přináší kvalitu obrazu, ale v úsporném kapesním těle.

Pokud bychom chtěli jít v minimalizmu ještě dál, nabízí se brýle nebo propiska se zabudovanou FULL HD kamerou. V tomto případě se focení blíží více špionáži nebo sociologickému experimentu. Příliš kvalitní fotky tedy neočekávejte. Přístroje vám však zaručí, že můžete fotit naprosto nepozorovaně.

Festival Sziget, Budapešť Nikon D3100, Nikkor 35mm, 1/125 s, F5,6, ISO 150, ohnisko 35 mm
Festival Sziget, Budapešť
Nikon D3100, Nikkor 35mm, 1/125 s, F5,6, ISO 150, ohnisko 35 mm

Palte od boku

A to doslova. Nezvedejte fotoaparát do výšky očí, ale foťte od pasu. Lidé ve vašem okolí tak fotoaparát nemusí vůbec zaznamenat. Tato praktika chce však cvik a počítejte, že většina fotografií pak bude dobrá leda tak k vytapetování toalety. Každopádně můžou se mezi nimi objevit i opravdu zajímavé kousky, chce to jen trpělivost. V tomto případě použijte širokoúhlý objektiv, ať máte co největší pole záběru.

Buďte pohotoví

V určitých momentech nezbývá než rychle jednat. Pokud chcete získat dobré a živé fotografie, musíte umět využít každé situace. Mějte fotoaparát vždy po ruce. Nikdy nevíte, kdy se objeví situace, která lahodí pohledu a stojí za to ji zachytit. Musíte být pohotoví a vždy připravení mačkat spoušť.

Splyňte s davem

Pokud fotíte oslavy, svatby, společenské události, party – jednoduše se bavte. Snažte se zapadnout, ať se lidé nebojí před vámi naplno projevit emoce. Nedistancujte se od kolektivu. Snažte se chápat výrazy ostatních, jen tak je můžete správně zachytit. Hrajte si s kompozicí. Nasávejte okolní atmosféru, ať ji můžete následně vtisknout do záběrů.

Důležité je také vhodné oblečení. Jinak se oblečete, pokud vyrážíte s fotoaparátem chytat cizí tváře v ulicích a jiné oblečení zvolíte na svatební hostinu. Nesnažte se však svým zevnějšek příliš upozorňovat, vyhněte se výrazným módním kreacím.

Pláž, Zandvoort, Holandsko Nikon D3100, Nikkor 35mm, 1/100 s, F7,1, ISO 100, ohnisko 35 mm
Pláž, Zandvoort, Holandsko
Nikon D3100, Nikkor 35mm, 1/100 s, F7,1, ISO 100, ohnisko 35 mm

Používejte zoom

Čím dál jste od fotografovaného subjektu, tím je menší pravděpodobnost, že si vás všimne. Na druhou stranu však se zoomem buďte opatrní. Na některých fotografiích může být poznat, že nejste ve středu dění, ale na jeho okraji, a pouze „zoomujete“ dovnitř. Někdy je vhodnější se přímo účastnit děje, aby tak fotografie chytila jiskru okamžiku.

Pozor na blesk

Blesk je v tomto případě váš úhlavní nepřítel. Pokud vás fotografovaný subjekt doteď nezaznamenal, pokud na něj namíříte blesk, pravděpodobně uteče už po prvním stisknutí spouště. Blesk vás může kdykoliv prozradit, proto je lepší se jeho použití úplně vyhnout. Snažte se co nejvíce využívat přirozeného světla, což by například při street fotografování neměl být problém.

Zachovávejte respekt

Poslední tip je spíš takovým doporučením. Foťte třeba nepozorovaně a zpovzdálí, ale stále zachovávejte k fotografovanému člověku určitý respekt. Pokud vám někdo přímo řekne, že si nepřeje být fotografován, tak mu neodporujte. Zde je to trochu sporné, co se reportážní fotografie týče, ale to nyní nechme stranou.

Dějte si pozor při fotografování dětí. Přitom zrovna děti dokážou vykouzlit ty nepřirozenější emoce, které fotografie miluje. Přímo zákon ale určuje, že děti se nesmí fotit bez souhlasu jejich rodičů. U nás to není takový problém, ale v tomhle ohledu buďte opatrní především v zahraničí.

Ctěte zásady určitých kultur. Staří Indiáni věřili, že jim fotografie může ukrást duši. Tato pověra zůstává zakořeněná v některých kulturách dodnes, což platí například u obyvatel Etiopie nebo Nepálu. Focením se přeci chcete bavit, ne někoho obtěžovat.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorKačka Houfková

Fotografii se věnuje ve volném čase. Nejraději fotí portréty. V roce 2014 měla autorskou výstavu v Brně, jejíž cílem bylo funkční propojení fotografie a poezie. Mezi její zájmy patří psaní – jak z pozice externí redaktorky několika magazínů, tak i psaní, které se snaží (u)nést jakousi uměleckou hodnotu. Dále ji zajímá postmoderní literatura, cestování a smysl života.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *