5 typických úprav, které oživí každou fotografii krajiny
Článek je starý více než 5 let. Informace v něm mohou být zastaralé.
Pracujeme na jeho aktualizaci. Zatím si můžete přečíst nějaké novější.
Krajiny na výletech fotíme všichni. Ale obrázky od zkušených fotografů, které vídáme na internetu, vypadají nějak jinak. Exkluzivní lokalita rozhodně pomůže, ale výsledná podoba vděčí za mnohé úpravám na počítači. Přitom se často nejedná o žádné komplikované triky. V tomto článku najdete několik běžných postupů, které můžete využít i na vašich fotkách.
Jsou postupy složitější i triviální. Paradoxně ty jednoduché mívají na fotku větší vliv a velmi rychle dokážou posunout běžný „cvak“ do kategorie zajímavých záběrů. Vybral jsem několik univerzálních úprav, které používám a které se hodí téměř na kteroukoliv krajinářskou fotografii.
1. Teplota barev (vyvážení bílé)
Změna teploty barev je moje oblíbená úprava, protože je rychlá (jen se pohne posuvníkem) a zároveň dokáže rychle změnit náladu fotky. V přírodě se mi více líbí zlatavé světlo, které odpovídá ideálním časům focení při západu nebo východu slunce. Bohužel ne vždy fotíme v příhodnou dobu a navíc některé fotoaparáty mají tendenci tuto nazlátlou barvu redukovat tím, že nesprávně odhadnou teplotu barev, a obrázek tím posunou směrem do modrých tónů.
Toto je například soubor přímo z fotoaparátu (teplotu bílé zde automat nastavil na 5 511 K):
Naštěstí máme možnost posunout vyvážení bílé opět směrem k teplejším oranžovějším odstínům:
Tím se můžeme dostat buď zpět k vcelku realistickým barvám, nebo dokonce oranžový posun přehnat a vytvořit silně zabarvený snímek. Tato extrémní úprava se nehodí vždy, ale někdy je využitelná:
Žádná varianta není špatná, vše záleží na našem záměru a vkusu. Abych ukázal, že se změna teploty barev projeví i jinde než na fotografiích se sluncem, tady je lesní detail. Původní teplota 4 300 K byla upravena na 5 400 K, takže tráva vypadá zdravěji:
Úpravu teploty barev uvádím jako první, protože pokud fotíte do formátu RAW, je potřeba tuto korekci provést hned ze začátku, aby nedošlo ke zbytečné ztrátě kvality (jak je popsáno v článku o výhodách RAW). V Zoner Photo Studiu se od verze 18 tato úprava provádí v modulu Vyvolat za pomoci hned úvodního posuvníku Teplota bílé.
Pokud fotíte do jiného formátu než RAW nebo jste už provedli úpravy v modulu Editor, můžete pořád měnit teplotu barev i v tomto modulu, ale tentokrát v menu Vylepšit zvolte Upravit teplotu barev.
2. Přechodový filtr
Použít na fotografii Přechodový filtr je velmi důležitý krok. Často se totiž stává, že na snímku máme zároveň tmavou zem a světlou oblohu (pozor, ta se musí vyfotit bez přepalu – to znamená, že by to neměl být jednolitý bílý flek). Abychom zem zesvětlili, máme k dispozici funkci Přechodový filtr (modul Editor > menu Vrstva nebo zkratka Shift+G), která zesvětlí nebo ztmaví námi zadanou část fotografie. Efekt na vámi zadané hranici postupně slábne, takže druhá část obrázku zůstane netknutá.
Existují skutečné přechodové filtry (skla, která mají polovinu ztmavenou; přiložením před objektiv tento efekt dělají v realitě), ale protože je krkolomné je nosit a používat, lze přechodový efekt provést softwarově, i když za cenu zvýšeného šumu v obraze.
Aplikace Přechodového filtru je velmi přímočará. Díky němu získáme přehlednější snímek. Pro ukázku jsem upravil předchozí fotku z pláže (vybral jsem si prostřední verzi s teplotou 8 000 K), na níž jsem zesvětlil spodní polovinu:
Alternativně lze naopak využít tento filtr ke ztmavení oblohy. Zde by nastal problém, kdyby obloha byla kvůli přepalu bílá. V takovém případě ztmavením už nedostaneme strukturu mraků, ale místo bílé poloviny snímku budeme mít jednoduše polovinu šedou.
3. Kontrast a sytost barev
Prakticky u každé fotografie krajiny na počítači zvyšuju kontrast a sytost barev. V modulu Editor je nejjednodušší použít funkci Upravit barvy v menu Vylepšit (příp. klávesová zkratka Ctrl+1).
Jako první je dobré měnit posuvník Kontrast, protože jeho změna způsobí i změnu sytosti barev (to je obecná vlastnost kontrastu, žádná speciální funkce). Až po rámcovém vyladění se snažím zvýšit sytost dalším posuvníkem, kterým ovšem není Sytost, nýbrž Živost.
Živost představuje jemnější variantu úprav – také zvýší saturaci barev, ale soustředí se i na ty, které na začátku moc syté nebyly. Díky tomu se už od začátku syté barvy ještě více nepřepálí a nedostaneme extrémně syté „jedovaté“ tóny, které občas produkuje posuvník Sytost.
Pokud jsou v obrázku i lidé, musí se s úpravami opatrně, aby nezačali měnit barvu nebo mít ostřejší rysy. Jestliže je však na snímku jenom příroda, můžeme nastavení pořádně přehnat. Následující změna byla provedena nastavení posuvníku Kontrast na hodnotu 45 a posuvníku Živost na 140 procent.
A ještě jeden tip, který se týká nejenom této úpravy, ale i dalších. Míra efektů se někdy těžko odhaduje, a přitom jsou to právě efekty, díky nimž dokáže fotka na webu vyniknout mezi ostatními. Kvůli tomu proto někdy při úpravě postupuju „odzadu“ – přesunu daný posuvník na maximum a pak se vracím k nule, až najdu hodnotu, která je ještě použitelná a není přehnaná. U normálního postupu při posouvání směrem od nuly k silnějšímu efektu se mi totiž stává, že zastavím zbytečně brzo. Efekt je pak sice výrazný oproti počátečnímu stavu, ale klidně by ho šlo ještě dále zvýraznit.
4. Doostření
Podobně jako kontrast i doostření celkově zvýrazní snímek, jen jiným způsobem. A není špatné je oba kombinovat. Doostření se nachází v modulu Editor v menu Vylepšit pod položkou Doostřit. Jak přesně funkce funguje a co od ní můžete čekat, zjistíte v článku o třech typech doostření (relevantní je především část Kreativní doostření).
Ale i bez dalšího studia lze tuto funkci rychle použít. Stačí jen mít na paměti, že potřebujeme nastavit nižší Sílu efektu (např. 40 procent v příkladu níže) a naopak vysoký Poloměr (v příkladu je to 200 pixelů, což je hodně, ale pracoval jsem s výrazně vyšším rozlišením než to, které je nakonec použito v článku). Práh je spíše na jemné doladění, ale obvykle ani není potřeba se s ním zdržovat a stačí jej nechat na hodnotě 0.
5. Selektivní zesvětlení a ztmavení
Selektivní zesvětlení a ztmavení je složitější krok. Nepoužívám ho vždy, ale dokáže v obrázku zvýraznit přesně to, co fotograf chce, a naopak potlačit nezajímavé části. Provádí se pomocí Efektového štětce (klávesa E) a postup je zcela identický jako tomu bylo u retušování obličeje – proto tu nebudu podrobně popisovat detaily, ale ukážu dosažené výsledky.
Stačí jen pár tahů štětcem o velkém průměru s rozmazanými okraji a změna je vidět. Na snímku níže byly ztmaveny kameny, aby příliš nevynikaly. Původně rovnoměrně světlá fotografie tak nyní zvýrazňuje vodní tok.
Podobným způsobem jsem na přímořském záběru tentokrát ztmavil písek a zesvětlil suchý strom:
Dobré výsledky v krátké době
Pokud vaše fotky téměř neupravujete, je to škoda – přicházejí tím o svůj potenciál. Nebojte se vyzkoušet popsané úpravy a uvidíte, jak se vaše záběry vylepší. Stačí k tomu chvilka času a výsledek bude hned vypadat jinak.
Zatím zde není žádný komentář.