6 nejčastějších problémů s fotkami a jak je vyřešit
Hlavně v začátcích naráží každý fotograf na nějaké potíže s fotkami. Nejsou dokonale ostré, jsou příliš tmavé nebo zašuměné… Ať se snažíme sebevíc, vždycky se najde něco, co by chtělo opravit. Ať už je to špatná ostrost, šum nebo nedokonalá kompozice, v Zoner Photo Studiu X většinu těchto problémů snadno odstraníte. Vybrali jsme šest nejčastějších chyb a poradíme vám, jak s nimi zatočit.
Mnohé z těchto problémů se dají vyřešit už při focení. Třeba pečlivým ostřením a volbou kompozice, případně vhodnějším nastavením fotoaparátu. Ale všichni občas chybujeme. Proto je skvělé, že drobné problémy se dají opravit v počítači a není nutné kvůli nim vyhazovat jinak pěkné fotky.
Neostrost
(Ne)ostrost je často první věc, které si na fotce všimneme. Hloubkou ostrosti zdůrazníme, co je na fotce důležité a co není. Nejzákladnější poučka říká, že ostré by měly být hlavně oči.
Pokud vznikne neostrá fotka, je buď rozmazaná (delším časem závěrky a pohybem fotoaparátu) nebo rozostřená (rovina ostrosti je mimo hlavní motiv fotky). V obou případech záleží na tom, jak moc je tento jev vidět. Často nezbyde nic jiného, než fotku smazat a vyfotit ji lépe. Pokud je ale jen mírně neostrá, můžete ji v Zoner Photo Studiu X snadno doostřit.
Doostřovacích funkcí najdete v ZPS X hned několik. Které tedy vybrat? Neuděláte chybu, pokud na celkové doostření použijete ve Vyvolat v kategorii Ostrost funkci Maskování neostrosti nebo Chytré doostření.
Podrobně jsou tyto funkce rozepsány v článku Jak na doostření fotografií aneb vyzrajte na nedokonalé zaostření fotky.
Pokud potřebujete doostřit například jen oči nebo jinou vybranou část fotky, použijte Štětcový filtr (B) v modulu Vyvolat s parametrem Doostření. Dávejte si ale pozor, ať tuto úpravu nepřeženete, přeostřené oči nepůsobí přirozeně.
Další doostřovací postup, který stojí za zmínku, je Horní propust v modulu Editor. Toto řešení je skvělé, protože není založené na automatice, ale vytvoříte ho ručně. Zabere to možná o něco více času, ale doostření budete mít plně ve svých rukou. Navíc s použitím vrstev a maskování pak určíte naprosto přesně, kde a jak moc se doostření projeví.
Šum
Šum na fotkách vzniká hlavně při focení v tmavších prostorách na vyšší ISO. Často šum vlastně nevadí, naopak může působit kreativně. Nicméně pokud se do fotky zrovna nehodí a jedná se třeba i o barevný šum, je dobré vědět, jak ho potlačit.
Bohužel neexistuje žádné univerzální pravidlo, v jaké míře odšumovat. Doporučujeme tedy tuto úpravu provádět na fotce při přiblížení na 1:1 a zkoušet, kolik odšumění bude tak akorát, aby se neztrácely detaily.
Odstranění šumu s sebou totiž nese jednu nevýhodu. Čím více fotku odšumíte, tím více se z ní ztratí ostrost.
Podrobněji se potlačení šumu věnujeme v článku Dejte sbohem zašuměným fotkám.
Tmavá fotka
S příliš podexponovanými fotkami není lehká práce, ale je to většinou lepší, než zachraňovat fotku přeexponovanou.
Vytažení posuvníků Expozice a Stíny v modulu Vyvolat je ta nejjednodušší varianta. Pokud se poté objeví více šumu, potlačte ho.
Nejlepší je tomu ale předcházet a fotit raději do formátu RAW. Ve snímku ve formátu RAW je totiž mnohem více obrazových dat a tmavá místa zesvětlíte se znatelně menší ztrátou kvality. O výhodách RAW oproti JPG se dočtete podrobněji v článku Věčný boj RAW versus JPG: Kdy je dobré fotit do RAW?
Podexponovaná fotka v RAW formátu před a po úpravě.
A případně si můžete pro jistotu vyfotit světlejší i tmavší variantu pomocí bracketingu a fotky pak poskládat.
O této i dalších metodách se dočtete v článku o úpravě příliš tmavých fotek.
Žlutá nebo modrá fotka
Vyvážení bílé většinou fotoaparáty zvládají automaticky celkem rozumně vyhodnotit. Některé extrémy mohou ale automatiku celkem snadno zmást. Takže v případě světla od žárovky nebo ohně dostanete fotky žluté až příliš.
U barevné zdi nebo oblečení se také stává, že AWB (automatické vyvážení bílé) nezvládne pleťovku udělat tak akorát. V takových momentech je lepší fotit do formátu RAW. Protože tam jsou uložené v podstatě všechny odstíny od ledově chladných až po ohnivě teplé.
Při focení prskavek a ohně obecně bývají fotky příliš do žluta. Stačí posunout Vyrovnání bílé doleva a barvy budou přirozenější.
Více najdete v článku Naučte se pracovat s vyvážením bílé.
Padající horizont a perspektiva
Nejde-li o umělecký záměr, je nejlepší, když horizont nepadá a je vodorovný. Fotoaparáty v sobě většinou mají nějakou vodováhu, ale pokud na to není čas nebo není možné se dostat do optického středu tak, aby nikde nic nepadalo, můžete se spolehnout na ZPS X. Jedná se o rychlou a jednoduchou úpravu.
Nepřesná kompozice
S padajícím horizontem souvisí i další úprava, kterou je ořez. Nejenže ořezem odstraníte objekty, které jsou třeba na kraji a ruší, ale můžete s jeho pomocí i vylepšit kompozici. Zmenšit prostor nad hlavou, umístit objekt více do zlatého řezu, udělat přesnou středovku nebo zachránit useknutý prst tím, že uříznete celou ruku nad zápěstím.
Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 7 dní zdarma a udělejte ze svých téměř dokonalých fotek dokonalé.
Zatím zde není žádný komentář.