Aki Votrubová: Instagram je skvělá byznys platforma pro fotografy
Instagram v posledních letech přebírá Facebooku uživatele-fotografy. Láká je na něm hlavně zaměření na fotky. Stačí přidat snímek, popisek, správné tematické #hashtagy a fotografovi pod rukama postupně vzniká ucelené portfolio. Právě možnost prezentovat svoji tvorbu bez nutnosti tvořit webové stránky vnímá jako hlavní výhodu Martina Aki Votrubová – jedná z prvních českých instagramistek.
S ovládnutím Instagramu pomáhá tato fotografka i velkým firmám či drobným bloggerům. „Pro fotografy na Instagramu je dobré sledovat již zavedené účty, inspirovat se od nich, ale zároveň si zachovat svou unikátnost,“ říká.
Instagram se v uplynulých letech stal nejvíc sexy platformou pro prezentaci fotografické práce. Má cenu s ním začínat ještě teď?
Rozhodně platí, že rok od roku získává Instagram na popularitě. Stejně jako Facebook nebo YouTube je to platforma, která roste a zároveň se mění a vyvíjí. Instagram patří stejné společnosti jako Facebook a ta rozhodně nedopustí, aby zájem o Instagram opadl. Naopak, jeho publikum se každým dnem zvětšuje a potenciální cílová skupina se tak rozšiřuje. Instagram má plno funkcí jako jsou placené formáty, Instagram Stories či live videa. A další budou přibývat, aby měli marketéři a tvůrci víc možností, jak tuto sociální síť kreativně využít. Určitě doporučuji s Instagramem začít co nejdřív, protože konkurence se na něm neustále zvětšuje. A za rok budete rádi, že už své publikum nějakou dobu budujete.
V čem může být Instagram přínosný pro fotografy?
Nejen pro fotografy je Instagram skvělá příležitost, jak ukázat své portfolio bez nutnosti stavět složitě web. Je to galerie fotek, která funguje kompaktně a tvůrce na ní může ukázat nejen jednotlivé fotky, ale i komplexní náhled na svou tvorbu. Mnoho zadavatelů s Instagramem navíc pracuje jako se zlatými stránkami fotografů. Hned z účtu daného člověka poznáte, co rád fotí, jakým stylem, jestli rozumí sociálním sítím a tomu, co na nich funguje.
Je to tak i v Česku? Jak jsou na tom čeští fotografové a Instagram?
Na Instagramu v České republice je velmi silná základna fotografů a instagramistů, kteří se stali influencery v daném segmentu. Jedněmi z prvních fotografů, které jsem na něm sledovala, jsou Petr Hricko nebo Adam Bakay. Své jedinečné fotky začali skládat do svého instagramového feedu tak skvěle, že jsou dnes na českém Instagramu poměrně slavní. Pak jsou v české komunitě lidé, kteří svou fotku posouvají právě díky Instagramu a fotí především za účelem na Instagram postovat. To jsou třeba Jirka Kryl nebo Pavel Daněk, který je i zajímavý tím, že fotí výhradně na iPhone a přitom má několik desítek tisíc followerů.
Jaké je české publikum na Instagramu?
Myslím, že poměrně náročné. Češi na Instagramu si uvědomují, že je to obrázková síť, kde je důležitá estetika a „instagramový feeling“ příspěvků a také to od tvůrců vyžadují. Jsou to mladí aktivní lidé z velkých měst, kteří mají přehled o tom, co je trendy a na Instagramu to vyhledávají. Chtějí tedy sledovat stránky, které jsou inspirativní, něco jim předají, něco se z nich naučí a budou je bavit.
Jak by měl fotograf Instagram používat?
Především tak, aby si zachoval svou integritu a ukazoval svou tvorbu takovou, jaká je. Důležité je, chovat se na Instagramu společensky, sledovat ostatní fotografy a instagramisty z komunity, používat zajímavé a komunitní hashtagy, pracovat se zajímavou barevností fotek a hlavně – najít si něco svého, čím se odliší o ostatních. Pro fotografy na Instagramu je dobré sledovat již zavedené účty, inspirovat se od nich, ale zároveň si zachovat svoji unikátnost. Také doporučuji na ostatní tvůrce reagovat. Komentovat a lajkovat jim fotky, reagovat na jejich instagram stories a třeba se s nimi i setkávat a předávat si zkušenosti s fotkou a Instagramem. Na Instagramu je podle mě skvělé právě to, že se často scházejí tvůrci, kteří se poznají na této sociální síti. A pak se z nich stanou známí či přátelé i v reálném světě.
Jak moc je na Instagramu důležitá aktuálnost? Je lepší vyfotit fotku z mobilu hned na akci nebo spíš průběžně publikovat hotové upravené fotky?
Podíváte-li se na ty nejúspěšnější profily, zjistíte, že na ně rozhodně nikdo nepostuje ve chvíli, kdy fotku pořídí. Fotografové někdy čekají i týdny a měsíce, než fotku napostují, aby jim ideálně zapadla do skládačky jejich profilu. Vždycky říkám, že Instagram není zpravodajství. Není třeba, abychom na profil postovali ihned. Od toho máme Instagram Stories. Mnohem důležitější je pracovat s naší galerií jako s výkladní skříní naší tvorby. Zda někdo fotí na foťák nebo na mobil, je vlastně jedno. Pokud jsou fotky něčím zajímavé, obojí má šanci na síti uspět.
Kdy volit Instagram Stories a kdy fotku publikovat natrvalo?
Instagram Stories určitě doporučuji dělat vždy, když můžeme ukázat něco zajímavého. Nic nám totiž na Instagramu neublíží tolik jako nezajímavý obsah. Publikování fotek je ideální v době, kdy je největší počet lidí online. V České republice je to zpravidla pozdní odpoledne a večer.
Jak z fanoušků na Instagramu udělat své klienty?
Dobré je, aby z profilu bylo jasně zřejmé, že nabízíte své služby. Doporučuji tedy mít v jeho popisku informace o tom, co daný fotograf fotí a jak může pomoci svým klientům. Ani veřejný kontakt není k zahození. Doporučuji ukazovat také Instagram Stories a fotografie z již odvedených zakázek a otevřeně o nich mluvit. Co fotograf fotil, pro jakého klienta, jaké to bylo. Když o své práci mluvíte otevřeně a s vášní, vždy to na Instagramu pomůže.
Jak zjistím, které hashtagy použít, aby se má fotka dostala k těm pravým lidem?
Každá oblast tvorby se označuje jinými hashtagy. Fotografové, kteří fotí přírodu používají #vsconature #livefolk a další. Fashion bloggerky a fotografové používají například #ootd, což znamená outfit of the day. Obecně se česká instagramová komunita označuje hashtagy #igerscz nebo #vscocze. Pokud si někdo neví rady s hashtagy ke svým fotkám, je nejlepší podívat se na profil někoho, kdo už v Instagramu umí chodit a fotí něco podobného. Z něj pak zjistí, jaké hashtagy používá on.
Doporučíte nám, koho na Instagramu sledovat pro inspiraci ve spravování vlastního účtu?
Kromě těch zmíněných mě velmi baví zahraniční účty @local_milk a @helloemilie, z českých doporučuji sledovat instagramerku Hanku Valentovou nebo bláznivou cestovatelku Péťu Voráčkovou, se kterou se mimochodem v zimě chystáme na jednu společnou cestu.
Martina Aki Votrubová se Instagramu věnuje od jeho počátků v Česku. Na svých školeních o této sociální síti nabízí vhled marketérky, fotografky a influencerky/blogerky zároveň. V agentuře Peppermint má za sebou kampaně a správu instagramových účtů velkých zadavatelů jako jsou T-Mobile, Milka, Aperol Spritz, Jägermeister, Mattoni, Seat, Pickwick či Adidas. Její soukromý účet @akivotrubova má téměř 13 tisíc sledujících a Aki na něm reflektuje svůj každodenní život, cesty a to, co jí dělá v životě radost – ať je to design, sport či třeba gastronomie.
Zatím zde není žádný komentář.