Příroda barevně i černobíle: Hledejte krásu v detailech

Příroda barevně i černobíle

Jsem z lidí, kteří si potrpí na esteticky sladěný vzhled Instagramu. Kvůli tomu používám na většinu fotek stejné úpravy. Na druhou stranu, mám vystudovanou grafickou školu, kde jsem se hodně zabývala černobílou fotografií. Snažila jsem se svými fotografiemi ukázat detaily v přírodě, které přes barevnost mohou být opomenuté, jako například tvary.

Stane se to každému. Jdete někam ven na procházku nebo jen na zahradu a najednou si všimnete něčeho, co stojí za vyfocení. Ale jako na potvoru s sebou zrovna nemáte foťák, ale jenom mobil. To vůbec nevadí, protože v dnešní době i s mobilem můžete vytvořit skvělé fotografie. Když navíc spojíte mobilní fotku se Zoner Photo Studiem X, výsledky jsou skvělé a vhodné k publikování.

Barevná, nebo černobílá? Obě!  

Právě pro jednotný vzhled sociálních sítí jako Instagram jsem začala příspěvky přidávat ve dvojicích. První fotografie je barevná a ladí s celkovým vzhledem feedu, zatímco druhá je černobílá. Každá varianta zdůrazňuje něco jiného, jedna bez druhé ztrácí svůj význam a hloubku.

Na tomto příkladu je skvěle vidět, jak hvězdicovitý tvar květu vynikl po přechodu na černobílou.

Černobílá zdůrazní tvar

Na předešlé fotografii je vidět, jak po přechodu na černobílou vynikl středový hvězdicovitý tvar květiny. Okraje lístků sice více splývají s travnatým pozadím, ale o to výraznější je bílá část květu, která ve vyšším kontrastu více zdůrazňuje tvar. Barevná verze je oproti tomu méně kontrastní. Osobně upřednostňuji méně kontrastní barvy, jelikož nemám moc ráda křiklavé odstíny, které příliš bijí do očí. 

Kontrast barevné křehké růže s černobílými ostřejšími okvětními lístky.

Fotografie růže v barevné formě vypadá decentně, jemně a zdůrazňuje křehkost květu. Oproti tomu v černobílé variantě vynikají ostřejší konce okvětních lístků, které na barevné fotografii nejsou tak výrazné. 

Fialkový šeřík, na který posvítílo slunce.

Šeřík má velmi pěkné tvary květů, které díky černobílé verzi ještě více vyniknou. Tvary jsou opět ostřejší díky zvýšení kontrastu. V barevné verzi by toto zvýšení kontrastu mohlo ovlivnit i barvu, která by byla křiklavější, což je přesně to, co jsem nechtěla. Tudíž jsem barevný originál ponechala skoro bez úprav, jelikož šeřík má sám o sobě velmi pěknou jemnou barvu. Ta je zde podpořená slunečním svitem, který listy a větvičky zabarvuje lehce do žluta.  

List s kapkami ranní rosy.

Na tomto příkladu je samotný okraj listu výraznější v barevné verzi. Odstíny jsou v měděné barvě, což ovšem s kamenem, na kterém list leží, nesplývá. Oproti tomu v černobílé verzi se okraje listu s kamenem prolínají až do ztracena (v pravé části fotografie). Je zde ovšem výraznější žilkování a kontrast kapek rosy. 

Světlo

Světlo je nejdůležitější složkou každé fotografie, ať už barevné, či černobílé. Nyní si na pár příkladech ukážeme, jak se může světlo změnit se změnou barvy a trochou kontrastu.

Detail máku zdůrazňující jemnost pomocí barev a kontrast tvarů díky černobílé.

Mnohdy nejen tvary, ale i světla, procházející okvětními lístky, vyniknou mnohem lépe v černobílé variantě. Barevnou verzi nechávám schválně v decentnějších odstínech bez vysokého kontrastu, aby vynikla jemnost vlčího máku. Oproti tomu v černobílé variantě zvyšuji kontrast, aby více vynikly tvary. 

Světlo pronikající větvemi zdůrazněné o kouř z ohně.

Na tomto snímku je strom, pod kterým je ohniště. Kouř z ohně v kombinaci se slunečním světlem vytváří krásné paprsky pronikající větvemi. Na barevné verzi je vidět i hnědošedá barva kouře, která snímku dodává na efektu. Oproti tomu v černobílé verzi je mnohem méně patrné, že paprsky vznikají kouřem. 

Růžové květy mladé jabloně. 

Květy jabloně jsou v barevné variantě velmi jemné, nicméně na jejich koncích jsou již vidět hnědé okraje, které se v černobílé verzi ztrácí. Na černobílé fotografii jsem přidala trochu světla do okvětních lístků, aby vynikl kontrast s černým pozadím.

Barva

Mohlo by se zdát, že některé fotografie rostlin by mohly převodem na černobílou ztratit velmi mnoho a získat zase málo. Jedná se zejména o ty, které byly foceny zejména kvůli barvě foceného předmětu. To je ovšem omyl, možná přijdou o svou barevnou stránku, ale získají převodem na černobílou tajemnější výraz. 

Žlutá růže s poupaty. 

Žlutá barva růže je bezpochyby podstatnou částí barevné varianty. Zdůrazňuje nejen onu žlutou barvu, ale také oranžové a červené odstíny, které růže chytá, zejména je to vidět na poupatech. Květ je ústřední částí snímku a kontrastuje se zeleným pozadím. Oproti tomu v černobílé verzi si můžeme domýšlet, zda je růže žlutá, růžová, nebo bíla. Obrysy listů se mnohem více ztrácejí v pozadí, rovněž poupata ztrácí svůj tvar, ale o to výraznější je zde květ samotný. 

Šnek schovávají se pod listem před kapkami ranní rosy.

Šnečí ulita je rozhodně více kontrastní na barevné verzi, přestože ladí s barvami okolního prostředí. Ovšem převodem na černobílou se sice tento kontrast a výraznost ulity ztrácí, ale fotografie nabývá temnějšího rázu a mnohem více zdůrazňuje list, pod kterým se šnek ukrývá. 

Včela drvodělka opylující květ na zahradě. 

Fotografie drvodělky je v barevné verzi rozhodně zajímavá. Zejména díky kontrastu černého těla včely s modrofialovými křidélky a růžového květu, který včela opyluje. V černobílé verzi tento kontrast barev zaniká, je mnohem těžší určit, že se jedná o drvodělku, jelikož ta je rozeznatelná zejména díky své barevnosti.

Tento příklad je podobný jako u včely drvodělky, na barevné verzi je brouk díky své barevnosti velmi výrazný, ovšem v černobílé variantě fotka získává tajemný nádech. 

Kombinace zajímavých tvarů, barvy i světla na bodláku v lese.

V tomto případě černobílá verze vypadá více tajemně a možná až trochu hororově. Bodláky působí mnohem ostřeji než v barevné verzi. Ta je opět v zemitějších odstínech, s kterými kontrastuje jemná fialová barva bodláku. Barevná verze působí oproti černobílé mnohem více „zasněně“, řekla bych, že až křehce. 

Úpravy

Všechny tyto fotografie jsou focené na mobil. Občas není špatné se prezentovat i fotkami ze smartphonu, nemusíte mít nutně kvalitní moderní zrcadlovku. Co se postprodukce týče, většinu fotografií jsem vždy upravovala přes mobilní aplikaci za pomocí presetů, kontrastu a vyvážení barev. 

Ovšem poslední dobou, přestože je to delší cesta, fotky nahrávám přes mobil na Google Drive, poté do počítače a tam je upravuji v Zoner Photo Studiu X. Přestože je to delší proces, úroveň úprav je mnohem lepší. Zoner má mnohem více funkcí pro vyladění barev, kontrastu i světla než mobilní aplikace na úpravu fotek. Takže tenhle proces za výsledný efekt opravdu stojí. Fotky poté opět nahraju na Google Drive a můžu je sdílet na Instagramu. 

Editor fotek,
který nezná hranic
Stáhněte

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVanda Vyoralová

Jsem editorkou Milujemefotografii.cz a focení se věnuji prakticky od dětství, kdy se mi dostal do rukou první fotoaparát a já fotila květiny na zahradě. Na střední škole jsem se začala skrze fotoaparát zaměřovat na detaily, které mohou být lehce přehlédnutelné. Zlomová pro mě byla maturitní práce z fotografie, která vyobrazovala praskliny v ledu vypadající jako větve stromů. Od té doby se nejvíce zaměřuji na fotografie krajin a hledání právě takových detailů a změn tvarů v přírodě. Mimo fotografie se věnuji kresbě vlastních ilustrací formou tečkování.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *