Digitální cross processing
Stylizace digitální fotografie do retro stylu z dob, kdy se fotilo na kinofilm je stále populárnější. V záplavě obrazových informací už není zdaleka tak jednoduché něčím zaujmout, a proto se navracíme obloukem zpět do historie.
V duchu výše uvedeného jsme již přinesli předpřipravené filtry, s jejichž pomocí bylo možné simulovat vzhled polaroidového snímku a posléze také vzhled fotografie, pořízené fotoaparátem Lomo. Oba dva efekty jsou dlouhodobě populární, nejen kvůli tomu, jak vypadají, ale také díky tomu, že v obou případech je původcem specifického zbarvení fotografický materiál v kombinaci s konkrétními modely fotoaparátů. Ty jsou natolik populární, že se kolem nich vytvořila poměrně silná komunita, která stále drží při životě ducha kinofilmové či polaroidové fotografie.
který nezná hranic
Cross processing má svůj původ také v době analogové fotografie a je úzce spojen se způsobem vyvolávání filmu. Standardně bylo možné koupit čtyři typy filmů – barevný a černobílý negativ a barevný a černobílý diapozitiv. Negativní film se používal nejčastěji a výstupem byl klasický negativ, ze kterého se posléze zvětšovaly fotografie v temné komoře. Oproti tomu diapozitiv se používal především pro okamžitou prezentaci ve formě diáků promítaných na plátno.
Vlevo původní snímek, vpravo po digitálním cross processingu.
Oba dva materiály bylo třeba zpracovat v laboratoři a pro každý typ filmu se používal jiný postup a chemikálie. V případě negativního filmu to byl proces označovaný C-41 a u diapozitivu pak proces označovaný E-6. Cross processing není v praxi nic jiného, než že se vyměnily vyvolávací lázně a pro negativ se použil proces E-6, zatímco pro diapozitiv proces C-41. Výsledkem takového postupu byla specifická barevnost snímku, která akcentuje některé barvy na fotografii.
Cross-processing pomocí Křivky
U digitálních fotografií je simulace cross processingu poměrně jednoduchá. Pro úpravu použijete nástroj křivky, díky kterému je možné pracovat s jednotlivými barevnými kanály. Výsledná fotka pak připomíná částečně lomografii.
V Zoner Photo Studiu X najdete v modulu Správce v menu Vylepšit nástroj křivky [Shift+C]. Po otevření dialogového okna uvidíte vpravo jednotlivé barevné kanály. Ty postupně přepínejte a u každého vytvarujte křivku do tvaru písmene S, tím dosáhnete kýženého efektu.
Můžete také zkusit některou z křivek vytvarovat opačně jakoby do tvaru zrcadlově otočeného písmene S. Experimentům se meze nekladou, vždy by však měla fotografie zůstat fotografií. Při velmi výrazném posunu totiž hrozí posterizace části obrazu společně s celkovou změnou barevnosti, díky čemuž fotografie vypadá spíše jako vektorový obrázek.
Každá fotografie potřebuje mírně odlišný přístup, v závislosti na tom, jak byla exponována. Nebojte se tedy s křivkou pohnout, ostatně, kdykoliv ji v dialogovém okně můžete smazat, kliknutím na Smazat křivku. Tím se vrátíte do původního stavu daného barevného kanálu a můžete začít experimentovat znovu.
Vlevo původní snímek, vpravo po digitálním cross processingu s křivkami do tvaru písmene S.
Presety
Pro usnadnění pro vás pravidelně připravujeme nejrůznější presety, které můžete na své fotografie jednoduše aplikovat a dosáhnete díky nim cross processing efektu. Presety si po stáhnutí jednoduše importujete do Zoner Photo Studia X v modulu Vyvolat.
Barevné tónování
Cross-processingu můžete dosáhnout také pomocí Barevného tónování v modulu Vyvolat. Ten funguje na principu překrývání určitého místa na fotce barevným „závojem“ o vámi zvoleném odstínu a sytosti. Můžete tónovat celou fotografii nebo jen určitá místa, jako stíny nebo světla. Pro ozvláštnění vaší fotografie můžete zvolit úplně jinou barvu pro světlá a jinou pro tmavá místa.
Nyní už víte, jak na to. Je to snadné! Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a vyzkoušejte si úpravy pomocí cross processingu sami.
Zatím zde není žádný komentář.