Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu

Koupě nového objektivu bývá běh na dlouhou trať, a co teprve výběr teleobjektivu. K fotoaparátu Nikon Z6II byl výběr těžší, než se na první pohled mohlo zdát. Krok za krokem projdeme procesem výběru s ohledem na mé požadavky i aktuální nabídku trhu, a také proč jsem si nakonec vybral NIKKOR Z 100–400 mm f/4,5–5,6. Snad bude článek zajímavým pomocníkem, pokud se dostanete do podobné situace.

Aspektů, které ovlivňují rozhodování je mnoho, např. kompatibilita dalších typů s využitím redukce, jaký zoom je pro konkrétní potřeby dostačující a jaký ne. Podrobně projdu parametry jako clonové číslo, rychlost ostření, stabilizace, vinětace a další, a neopomenu ani váhu či rozměry. 

Prvním rozhodovacím parametrem bylo, zda se budu dívat pouze po objektivech s novým bajonetem Nikon Z, anebo využiji redukci a koupím si některý z objektivů s bajonetem Nikon F. Některé objektivy mají přes redukci malinko pomalejší ostření, a protože je pro účely sportovního focení velmi důležitá rychlost, tímto bodem jsem se příliš nezdržel. Pro krajináře nebude asi rychlost ostření zásadní měřítko. 

Nutno podotknout, že přes redukci pracuji se starším objektivem 70-200 mm f/2,8 VRII a neřekl bych, že by ostření bylo nějak výrazně pomalejší. Každý objektiv bude pracovat jinak s konkrétním tělem a před koupí není na škodu si ostření raději vyzkoušet. Druhou nepříjemnou vlastností objektivů s bajonetem Nikon F je to, že aktuálně už nejsou úplnou budoucností Nikonu a případný budoucí prodej by tak nemusel být jednoduchý. 

Volbou byl pro mě objektiv s bajonetem Z. Můj rozpočet do 100 tisíc korun. Varianty, které jsou nyní na trhu:

1) Objektivy s pevným ohniskem:

  • NIKKOR Z 400 mm f/4,5 VR S (cena cca 96 tisíc)
  • NIKKOR Z 400 mm f/2,8 TC VR S (cena cca 390 tisíc)
  • NIKKOR Z 600 mm f/4 TC VR S (cena cca 449 tisíc)
  • NIKKOR Z 800 mm f/6,3 VR S (cena cca 190 tisíc)

2) Objektivy typu zoom:

  • NIKKOR Z 100–400 mm f/4,5–5,6 VR S (cena cca 78 tisíc)
  • Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD (cena cca 20 tisíc)

Ceny většiny nových objektivů (kromě jednoho, a ten ani není od firmy Nikon) jsou za hranicí 70. tisíc korun a nákup z druhé ruky pro mě nebyl řešením. Jedná se stále téměř o novinky a moc lidí je neprodává. Na základě stanovené ceny se můj výběr zúžil v podstatě na dva objektivy, a to zoom objektiv 100-400 mm f4,5-5,6 a pevná čtyřstovka f/4,5. Na prvně zmíněný objektiv se nyní podíváme a na pevnou čtyřstovku v dalším článku.

Potřebuji nutně zoom?

Vystačím si s pevným ohniskem 400 mm, nebo mě to bude během focení limitovat? Došel jsem k názoru, že pokud nemáte druhý foťák, kde máte trvale nasazený kratší objektiv, tak ano, pevný 400 mm objektiv je celkem omezující. 

Abych svoji domněnku podložil čísly, vytvořil jsem si statistiku použitých ohnisek z posledního fotbalového zápasu. Až na pár širokoúhlých záběrů jsem ho v podstatě nafotil jen tímto objektivem. Celkově jsem nafotil 1575 snímků.

Ohnisková vzdálenost [mm] Počet snímků Procent z celku [%]
100–150 208 (z toho na 100 mm – 50) 13,2 % (na 100 mm 3,2 %)
155–200 322 20,4 %
205–250 267 17 %
255–300 201 12,8 %
305–350 105 6,7 %
355–400 472 (z toho na 400 mm – 468) 30 % (na 400mm 29,7 %)

Z výsledků vyplývá že pro 70 % fotek jsem použil ohnisko kratší než 400 mm. Proto je při použití pevného ohniska potřeba mít v záloze i druhý fotoaparát s „kratším“ objektivem. Na nejkratší ohnisko bylo nafoceno malé procento snímků. Troufám si tedy tvrdit, že kratší ohnisko než 100 mm není nutné, i když jsou během zápasu situace, kdy fotím i na ohnisko 35mm. Jiný případ je druhý konec ohniskové vzdálenosti 400 mm, kdy by se pro podstatnou část snímků mohlo hodit ještě delší ohnisko.

Na první pohled

Jak udává firma Nikon, tak se jedná o profesionální superteleobjektiv kvality řady S a musím uznat, že můj první pocit z objektivu byl skutečně velmi dobrý, a kvalita zpracování je na vysoké úrovni. Dalším znakem kvalitního objektivu je kompletní utěsnění proti klimatickým vlivům, které chrání objektiv před prachem a vlhkostí, zejména okolo upevňovacího bajonetu a všech pohyblivých částí, což během sportovního focení určitě oceníte. 

Při „zoomování“ zjistíte, že tuhost zoomu je příjemná, a že k překonání celého rozsahu není potřeba točit jako kormidlem u parníků, ale zvládnete to i bez přehmatu, nebo pohodlněji s jedním přehmatem.

Při srovnání rozměrů s jiným objektivem 70-200 mm f/2,8 zjistíte, že jsou velice podobné jen s tím rozdílem, že u 70-200 mm již nedochází k vysunutí tubusu. Další podobností je velikost závitu pro filtry, a to 77 mm.

Na objektivu se nachází přepínač mezi režimy ostření Automatické/Manuální, přepínač na omezení minimální ostřící vzdálenosti na 3 m a dvě funkční tlačítka, na které lze nastavit mnoho dalších funkcí. 

Objektiv dále disponuje příkazovým kroužkem, na kterém lze nastavit funkce clony, korekci expozice nebo nastavení hodnoty ISO. Dále objektiv disponuje LCD displejem, který zobrazuje buďto zaostřenou nebo ohniskovou vzdálenost anebo použitou clonu, ale myslím, že by tam vůbec nemusel být, pokud by to znamenalo ušetření nějaké koruny. 

Co na objektivu ale nenajdete, a asi jste na to možná zvyklí z jiných teleobjektivů, je vypínač stabilizacepřepínač jednotlivých stabilizačních režimů. Tyto funkce musíte ovládat přímo ve fotoaparátu. Pro mě to nevýhoda až tak není, protože používám režimy U1, U2 a U3. Každý režim má jiné nastavení stabilizace a nemusím tak již nic ovládat na objektivu.

Na co si možná někteří (i já) budou muset zvyknout je, že zoomovací kroužek je až za ostřícím kroužkem, takže držíte objektiv téměř až na samém konci. Výhodou je, že se objektiv nepřevažuje a lépe se drží. Nevýhodu vidím v tom, že jsem si, minimálně ze začátku, musel dávat pozor, abych při zoomování neotáčel také s ostřicím kroužkem, který je poměrně blízko. Věřím ale, že je to o zvyku. 

Ještě zmíním malou drobnost, která potěší: v balení naleznete také látkový ochranný obal na objektiv.

Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Zleva doprava: Zoomovací kroužek, ostřící kroužek a příkazový kroužek

Pár technických parametrů, které by vás mohly zajímat.

  • Hmotnost včetně patice se stativovým závitem – 1435 g
  • Počet lamel clony – 9
  • Největší měřítko zobrazení – 1 / 2,6
  • Nejkratší zaostřovací vzdálenost – od 0,75 m (pro 100 mm) po 0,98 m (pro 400 mm)
  • Průměr filtrového závitu – 77 mm
    Vrstvy – Antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat, fluorová vrstva, antireflexní vrstvy ARNEO

Ostrost a kontrast potěší

Jednou ze zásadních vlastností objektivu je ostrost, kontrast a kresba. U zoomových objektivů předpokládáme, že tyto parametry bývají horší, než u objektivů s pevným ohniskem a platí to samozřejmě i pro tento objektiv. Skutečně objektiv 400mm f/4,5 bude ostřejší, ale je tento rozdíl tak zásadní? Na tuto otázku si odpovíme v dalším článku, kde tyto dva objektivy i lehce porovnáme. Jestliže si libujete v přesných datech a grafech, budou vás zajímat následující informace. 

MTF křivky od výrobce Nikon (zdroj: imaging.nikon.com)

Zajímáte se o teorii MTF křivek? pak doporučuji článek na nikonblogu.

Druhé porovnání nabízí web ephotozine.com, kde jsou k vidění grafy ostrosti jednotlivých ohnisek pro střed a kraj obrazu.

Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
MTF křivky (zdroj: www.ephotozine.com)

Z grafů je patrné, že se ostrost drží vysoko i pro kraje snímku a v nejnižší možné cloně. Je vidět, že s rostoucí ohniskovou vzdáleností ostrost mírně klesá, ale hodnoty jsou stále dobré a během používání jsem neměl pocit, že je potřeba přiostřit. Pravdou ale je, že od sportovní fotografie většinou nikdo neočekává, že hráči spočítá všechny řasy na oku. 

Udělal jsem si vlastní krátké srovnání pro ohniskové vzdálenosti 100 mm, 200 mm, 300 mm a 400 mm. Ze svého srovnání jsem došel k výsledku, že přiostřením nedojde ani v jednom ohnisku k nějaké zásadní změně ostrosti. Mírné rozdíly tam asi najdete, ale pro mě nejsou tak zásadní, abych při focení sportu přiostřoval.

Snímky jsou výřezy 1:1 z pořízených fotografií ve formátu jpg, které byly staženy přímo z fotoaparátu Nikon Z6II, kde byla nastavena ostrost standardně Doostření +3.0 a Doostření ve stř. rozsahu +2.0, Zřetelnost +1.0. Pokud byste fotografie ještě více doostřili a použili vlastnost Textura, dosáhnete ještě mnohem lepších výsledků.

Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Srovnání ostrosti pro ohnisko 100 mm
Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Srovnání ostrosti pro ohnisko 200 mm
Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Srovnání ostrosti pro ohnisko 300 mm
Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Srovnání ostrosti pro ohnisko 400 mm

Náhled rychlého doostření v Zoner Photo Studiu X v Modulu Vyvolat, Textura +50 a Ostrost +100

Rychlost ostření

Dalším důležitým parametrem je rychlost ostření, se kterou jsem neměl nejmenší problém. Používám objektiv na fotoaparátu Nikon Z6II a ostření bylo spolehlivé i dostatečně rychlé. Nejedná se o nejrychlejší objektiv, co si lze pořídit, ale na sportovní použití je vyhovující a věřím, že s Nikonem Z9 bude ještě o něco lepší. 

Pocitově jsem porovnával s ostřením objektivu Nikon 70-200 2,8VRII a rychlost ostření u objektivu 100-400 mi přišla minimálně stejná, možná i o chloupek lepší. U žádného sportu byste snad neměli narazit na omezení v podobě rychlosti ostření.

Světelnost začíná už malinko ztrácet

Světelnost už může být pro někoho problém. Zkušenější fotografové se mnou budou asi souhlasit, clonové číslo v rozsahu f/4,5 – f/5,6 není úplně vhodné kupříkladu na halový sport, nebo obecně na sport, který je hraný pod umělým osvětlením.

Rozsah ohniskových vzdáleností pro jednotlivá clonová čísla:

Clonové číslo Ohnisková vzdálenost [mm]
f/4,5 100 – 125
f/4,8 126 – 180
f/5 181 – 270
f/5,3 271 – 350
f/5,6 351 – 400

Při umělém osvětlení byste měli počítat s tím, že zřejmě budete začínat na hodnotách ISO okolo 12800, což u moderních snímačů ještě neznamená, že nepořídíte použitelnou fotografii, ale já tedy osobně v tento moment přecházím na objektiv Nikon 70-200 f/2,8 i za cenu větších ořezů.

Druhou věcí, kterou přináší větší clonové číslo, je horší „odpíchnutí“ objektu od pozadí. Zde objektiv s pevným ohniskem často vítězí, a poznáte to i zde. Podstatnější rozdíl poznáte, pokud si koupíte objektiv NIKKOR Z 400 mm f/2,8, ale to už jsme na jiné ceně. 

Překvapivě velmi dobrá stabilizace

Na objektivu mě skutečně velmi příjemně překvapila výborná stabilizace. Nikon uvádí, že stabilizace by měla mít výkon až 5,5 EV, což by mělo znamenat, že bych z ruky měl udržet čas cca 1/10 s pro ohniskovou vzdálenost 400 mm. Tak se na to pojďme podívat.

Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Fotografie ISO 100, f/5,6, 1/20 s

V jiné recenzi jsem se dočetl, že se autorovi podařilo pořídit ostré snímky na čas 1/6 s. Tohle se mi nepodařilo, a ani s časem 1/10 s se mi nepodařilo pořídit z ruky ostrou fotografii. Nakonec, i když to nebylo 100%, se mi s časy 1/15 s – 1/20 s, a ohniskové vzdálenosti 400 mm skutečně dařilo. Zvláštním optickým jevem stabilizace je, že po pořízení snímku se obraz v hledáčku vždy o kousek posune, ale to není na škodu, jen si toho člověk všimne.

Je mi jasné, že si teď ten, kdo fotí pravidelně sport, možná říká, že stabilizace není pro sportovní použití potřeba. Pro pořízení snímku se používá velmi krátký čas a stabilizace může být spíš kontraproduktivní, což je pravda. Během sportovního klání je ale i celkem dost situací, kde ji využijete, a kdybych měl jednu vybrat, tak je to fotografování „téměř statických“ portrétů za horších světelných podmínek, nebo focení fanoušků v hledišti. 

Vinětace, aberace, protisvětlo, zkreslení

Toto jsou parametry, které osobně moc neřeším. Vinětaci lze celkem snadno odstranit, ale já ji často spíše přidávám. Aberace na odstranění už tak lehká není, ale i to nebývá veliký problém. Zkreslení za vás upraví software a tak zůstává jen chování odlesků v protisvětle. 

Narážím na problém protisvětla spíše kvůli úbytku kontrastu a sytosti než objevením odlesků, které dokáží někdy vytvořit zajímavou fotografii. Myslím, že tento objektiv si s protisvětlem a odlesky poradil velmi dobře. V jistých úhlech se skutečně odlesky objeví, ale s tím prostě počítám.

Snímky jsou bez úprav. U druhé fotografie byl při pořízení použit ochranný filtr, který tam mohl částečně přidat další odlesky.

Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Focení v přímém protisvětle 1/1600 s f/5,3 ISO 100 270 mm
Fotbalový zápas z hledáčku foťáku a test teleobjektivu
Focení v přímém protisvětle s ochranným filtrem 1/800 s f/8,3 ISO 100 100 mm

Kompatibilní s telekonvertorem

U tohoto objektivu můžete použít také některý z telekonvertorů. Přiznávám, že jsem jejich použití na objektivu nezkoušel a ani jsem neměl ambice ho pro sportovní použití zkusit. Clona f/8 už mi pro zvětšení 1,4x přijde skutečně moc.

Závěrem

Objektiv mě skutečně mile překvapil, jak ostrostí na nejnižší možnou clonu, tak stabilizací a celkově precizním provedením. Rychlost ostření mě nezklamala, ale ani nijak neohromila a možná bych dokázal žít bez LCD displeje a funkčního kroužku. Ohnisková vzdálenost 100 – 400 mm je skutečně skvělá na použití pro fotbalové zápasy, a pokud se jedná o focení během dne, tak je to určitě dobrý univerzální objektiv a jsem rád, že jsem si ho pořídil. 

Zda benefity tohoto objektivu dokáží vyvážit jeho cenu, která skutečně na univerzální zoom není malá, nechám na každém. Například značka Sony nabízí tento objektiv v podstatě za podobnou cenu. Pokud byste měli nějakou vlastní zkušenost, dotaz nebo připomínku, určitě napište do komentářů, nebo mě kontaktujte třeba na instagramu.

HTML galerie Zonerama
HTML galerie 1

Aby vám neutekla žádná recenze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMartin Tajč

Fotografování je mým koníčkem, ale částečně i prací. Zaměřuji se hlavně na sportovní, reportážní a krajinářskou fotografii, avšak nevyhýbám se žádným žánrům. Jsem Nikonista, ale používám i objektivy jiných výrobců. Mám rád sport, programování a vaření. Moje fotografie naleznete na mém webu, případně mě můžete sledovat na Instagramu a Facebooku.

Komentáře (2)

  1. Osobně bych sáhnul po Sigmě 120-300/2.8 Sport přes FTZ. Podle mě je to zrovna na fotbal jedna z nejlepších voleb vůbec. Oproti tomuhle nesvětelnému zoomu nabídne na f2.8 opravdu skvělý odpich od pozadí. Rychlost ostření je přes FTZ fajn.

  2. Pokud není problém s rychlostí ostření přes FTZ adaptér, tak ta světelnost se skutečně hodí, ale na druhou stranu za cenu větších ořezů. Možná by nebylo špatné ji taky někdy více otestovat 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *