Fotografování produktů s odrazem na pozadí
Připadají vám snímky produktů na bílém pozadí nudné? Podívejte se na alternativní nastavení scény, které vám otevře dveře k novým možnostem.
Udělat samotné tmavé pozadí by bylo snadné – použili bychom černý papír nebo černou plastovou desku (případně u některých fotostanů se dodává jakýsi černý plyš). Ale tentokrát mějme vyšší nároky a snažme se dosáhnout odrazu, který nebude nijak zdeformovaný.
Nejdokonalejší odraz nám zařídí sklo. Ale pozor, zde je háček! Běžné sklo vytváří ve skutečnosti dva odrazy. Jeden se objeví na horním povrchu, druhý na spodním. Tento efekt je vidět i na běžném koupelnovém zrcadle, jenže se neprojevuje, pokud se na něj díváme kolmo (oba odrazy jsou překryté přesně přes sebe). Zkuste ale zajít do koupelny a podívejte se skrz zrcadlo na nějaký předmět pod ostrým úhlem, jako kdybyste podél skla fotografovali.
Řešení je zde oklikou: Buď pořídit černé sklo, nebo běžné čiré sklo zezadu zamalovat černou barvou (levnější). Druhou variantu s úspěchem používám už dlouho.
Protože sklo není ohnuté směrem vzhůru, jako tomu bylo u papíru nebo plastu, musíme teď dávat pozor na pozadí. Někdy budeme nuceni fotit z vyššího úhlu, aby v záběru nebyl patrný zadní kraj skla. Případně můžeme se stolem odstoupit dostatečně daleko ode zdi, aby se stala zcela černou a konec skla přestal být patrný. Nebo konec přiznat, nechat ho na snímku a udělat z něj záměr.
Byť to vypadá, že jsme jen přešli od bílého pozadí k tmavému, ve skutečnosti jsme otevřeli celý nový typ uspořádání scény, který je velmi mocný. Díky němu se nám otevírají nové možnosti:
Bílé nebo barevné pozadí s dokonalým odrazem
Podklad pod produktem z minulého příkladu totiž nebyl tmavý kvůli černému sklu. Byl takový, protože se v něm nic neodráželo! Pokud se trošku přisuneme ke zdi, kterou dalším světlem nasvítíme bíle, podklad tím získá tutéž barvu a dostaneme z černého skla bílé.
Pokud nejsme přívrženci čisté bílé, lze vytvořit i gradient.
A konečně s barevnými filtry na světlech vytvoříme barvu dle chuti. Užitečným trikem je také nasvícení jen části zdi nebo vysvícení nějakého obrazce, typicky kolečka, které v odrazu zarovnáme s objektem.
Velmi výrazná výhoda je i v tom, že produkt teď lze zcela separátně nasvětlovat a toto světlo nám nijak nebude kazit podklad.
Příště finále
Ukázali jsme si složitější pojetí produktové fotografie, ale stále nás čeká ještě jeden článek věnující se samotným odrazivým předmětům.
Chcete vědět víc o produktové fotografii? Přečtěte si další články na toto téma:
Zatím zde není žádný komentář.