Jak fotit cyklozávody a jiné závodní akce

Jak fotit cyklozávody a jiné závodní akce

Na závodech můžete fotit profesionálně nebo jen rekreačně pro svoji zábavu. Druhý přístup vám dává možnost bez jakéhokoliv tlaku zkoušet, co vás napadne. Mohou se vám ale hodit následující tipy a inspirace, ať z akce vytěžíte co nejvíce.

Ukázky pro tento článek jsou pořízené blízko rakouského města Zell am See, kde jsem byl na dovolené a shodou okolností tam jeden den probíhal závod Ironman. Znamenalo to uzavřené silnice v okolí, a když tedy nešlo příliš cestovat, měl jsem o to víc času zkoušet na závodnících různé kompozice. Poblíž vedla cyklistická trasa, proto jsou všechny fotky z této etapy závodu.

Fototechnika

Fotit lze objektivem s libovolnou ohniskovou vzdáleností, takže teleobjektiv není nezbytný. Na druhou stranu jsou snímky, které ničím jiným nenafotíte. Takže pokud jdete po portrétech jezdců, nebo dokonce chcete vidět jejich emoce, dlouhé ohnisko budete potřebovat.

Stejně tak není nezbytná úžasná (nízká) světelnost. Vystačíte si i s horším objektivem s nižším rozsahem. Vzhledem k tomu, že jsem závod nečekal, měl jsem s sebou jen dva cestovní objektivy: Ultraširoký 16-35/2.8teleobjektiv 70-300/4-5.6. Obojí jsem používal na full frame fotoaparátu Canon R5, ale jak brzy poznáte, ani rychlé ostření není u spousty záběrů třeba.

Bonus je sériové snímání, kdy držíte spoušť a vyfotíte 5 až 20 snímků za sekundu, ale opět se bez něj obejdete.

Zaostřeno na jezdce

Začnu tím, co se asi nejvíc nabízí – snímky jezdců. Pokud se bavíme opravdu o detailech, tak se přece jen rychlost ostření projeví. Moderní bezzrcadlovky zvládají sledovat jezdce, ať se pohne kamkoliv, takže práce s nimi je snazší. 

Ale nezoufejte ani se starším vybavením. I se zrcadlovkou amatérské třídy můžete být poměrně přesní, stačí používat středový ostřicí bod. Výsledné kompozice sice nejsou ideální, ale proto se dělá o něco větší záběr, který pak můžete oříznout a dostat závodníka mimo střed záběru.

Podle rychlosti pohybu je potřeba velmi krátký čas expozice, klidně i kolem 1/2000 s.

cyklozávody a jiné závodní akce, detail
Detail jezdce, foceno na velmi krátký čas 1/2500 s.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/2500 s, f/5.6, ISO 2500, ohnisko 236 mm

Větší záběry

Při širším záběru jsou nároky na ostřící systém nižší, v nejhorším případě se lze připravit s ostřením na danou značku a počkat až k ní cyklista dojede.

Pokud nechcete fotky jen z boku, je ideálním místem zatáčka. Jezdci k vám pojedou přímo a před vámi zatočí pryč. Zajímavé jsou jak přímé pohledy, tak i akčnější náklony v zatáčkách. Skvělou kulisu vytváří i rozostření závodníci v pozadí.

cyklozávody a jiné závodní akce, větší cyklista
Širší záběr na cyklistu s kontextem dalších v pozadí.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/1600 s, f/5, ISO 250, ohnisko 170 mm

Pokud je to možné, hlídejte si i úplné pozadí snímku, ať v něm nejsou výrazné reklamy nebo barevné popelnice, které odvádějí pozornost. Párkrát jsem musel svoji pozici přehodnotit, protože, i když zatáčka byla jinak skvělá, tak v záběru vadila nádoba na plastový odpad.

Zahrňte popředí

Pro větší hloubku snímku zkuste dát nějaký objekt i do popředí. Tímto objektem může být klidně jiný závodník.

cyklozávody a jiné závodní akce, popředí závodník
Jiný závodník záměrně zabraný v popředí.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/1600 s, f/9, ISO 2000, ohnisko 300 mm

O trochu předvídatelnější popředí tvoří diváci, mezi kterými snadno najdete mezery.

cyklozávody a jiné závodní akce, popředí diváci
Diváci v popředí.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/1600 s, f/5.6, ISO 500, ohnisko 252 mm

Vyplatí se ale hledat i další průhledy skrz různé otvory kolem. V tomto případě to byla díra v listí. Dostat do ní velmi rychlého cyklistu byla práce na několik pokusů. Naštěstí byl závod dobře obsazený.

cyklozávody a jiné závodní akce, popředí listy
Popředí tvořené listy stromu. Všimněte si použitého širokého objektivu.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/2000 s, f/3.2, ISO 640, ohnisko 35 mm

Skupina

Samozřejmě nemusíte izolovat jednotlivé cyklisty. Foťte i skupiny jako celek. Kvůli tomu jsem také zvýšil clonu na f/9, což v pochmurném dni vyústilo v ISO 2000.

Na snímku níže je mimo jiné doprovodná motorka s oficiálním fotografem akce. Ten má zase jiné možnosti než my, fotografové v hledišti.

cyklozávody a jiné závodní akce, skupina
Skupina cyklistů.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/1600 s, f/9, ISO 2000, ohnisko 300 mm

Pozadí rozmazané pohybem – panning

Běžné je sledování závodníka fotoaparátem, tzv. technika panning, která pohybem rozostří pozadí. Zde je výhodná spíš vyšší clona a nízká ISO citlivost, aby se prodloužil čas. Zase záleží na rychlosti soutěžících, vaší poloze atd., ale dobrý odrazový můstek bývá 1/100 s. Pokud je světla příliš, pomoci může ND filtr.

Je také potřeba vypnout stabilizátor, případně ho nastavit do režimu „panning“, pokud má vaše vybavení tuto možnost.

cyklozávody a jiné závodní akce, panning závodník
Panning – sledování závodníka. Pozadí je vybrané tak, aby příliš nerušilo.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/125 s, f/8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Efektivnější varianta zahrnuje větší okolí a v něm i popředí, zde opět složené z diváků.

cyklozávody a jiné závodní akce, panning
Opět panning, ale s diváky v popředí.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/50 s, f/11, ISO 100, ohnisko 70 mm

Pro podobný typ kompozice se mnohem hůře hledá správné místo. Takovýto záběr kratším teleobjektivem vás totiž nutí stát poměrně daleko od tratě. Pokud se ale jede v ulici, tak můžete zkusit poodstoupit do strany na křižovatku s jinou ulicí. Pak musíte počítat s tím, že není moc na výběr, co přesně bude před vámi v záběru. V tomto případě bych klidně oželel tři výrazné hasiče, ale bohužel jsem se jim nedokázal vyhnout.

Závodníci rozmazaní pohybem

Trik lze snadno obrátit – foťák bude statický a díky tomu bude vše ostré, jen závodníci se díky delší expozici rozmažou pohybem. Stejně jako v předchozí kapitole je ISO opět nízko, kdežto čas a clona na vysokých hodnotách. Stabilizátor zde začne být opět užitečný.

cyklozávody a jiné závodní akce, rozmazaná krajina
Jezdci rozmazaní pohybem.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/100 s, f/16, ISO 100, ohnisko 35 mm

Zde se projeví účinek úhlové rychlosti. Závodníci, kteří jsou blíž a jedou bokem k vám, se rozmažou výrazně více než ti, kteří jsou daleko a míří přímo na vás. Jde tak kombinovat jednoho rozmazaného závodníka pro efekt a další závodníky v dáli, kteří zůstanou ostří.

cyklozávody a jiné závodní akce, rozmazané město
Jeden rozmazaný jezdec tvoří atmosféru.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/100 s, f/8, ISO 160, ohnisko 20 mm

Detaily a odlesky

Zkoušel jsem zabrat jen nohy závodníků a kompozice začala být zajímavá spolu s mokrým asfaltem plným odlesků.

cyklozávody a jiné závodní akce, detail kola
Detail kol a odlesků.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/1600 s, f/8, ISO 2500, ohnisko 300 mm

Zaujal mě také odraz hlavy na hladině kaluže. Zde jsem musel předem manuálně zaostřit, ale ani clona f/13 hned nevedla k ostrým fotkám, takže jsem na jednotlivých závodnících ostření zpřesňoval, až se fotky začaly relativně dařit.

cyklozávody a jiné závodní akce, detail hlava
Hrátky s mokrým povrchem.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/2000 s, f/13, ISO 4000, ohnisko 146 mm

Diváci

Důležití jsou i diváci, které jsem ale nechtěl otravovat, takže jsem jen vyfotil pár pohledů zezadu. Prioritou pro mě byla vlajka samotného závodu, s ní se opět objevilo víc možností. První bylo soustředit se jen na ni.

cyklozávody a jiné závodní akce, diváci vlajka
Dominantní vlajka.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/2000 s, f/7.1, ISO 1000, ohnisko 150 mm

Druhou možností bylo zahrnout vlajku jako ilustrační prvek k závodu vedle.

cyklozávody a jiné závodní akce, vlajka jezdci
Důraz je jak na jezdce, tak i na diváky a vlajku.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L IS, 1/2000 s, f/7.1, ISO 1250, ohnisko 150 mm

Nebát se a zkoušet

Zpětně si říkám, že jsem mohl zkusit další věci nebo něco udělat jinak, ale celkově mám radost z toho, co se nečekaně podařilo. Snad vám tato série posloužila jako inspirace, kterou využijete při příštím focení cyklistiky nebo jiného závodního sportu.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *