Dobrá fotka prodává! Jak fotit věci k prodeji, aby zaujaly
Když něco prodáváte na internetu, působí lépe, když jsou fotky nabízeného produktu na úrovni. Úspěšnost prodeje samozřejmě závisí spíše na tom, co prodáváte, za kolik a v jakém stavu. Ale fotky mohou výrazně ovlivnit první dojem o prodávaném předmětu i o vás jako prodejci. Pokud prodávaný předmět vyfotíte dobře, hodně vám to pomůže. Pojďme se podívat na hlavní zásady.
Vše si ukážeme na příkladu prodeje fototechniky. Většina tipů vám ale přijde vhod, ať už prodáváte cokoliv (s výjimkou aut, nemovitostí a dalších větších věcí). Pojďme se tedy podívat na to, jak věci nafotit tak, aby se prodaly „samy“.
Měli byste si pohlídat hlavně tyto věci:
- foťte zboží v reálném prostředí, ne na bílém pozadí,
- ukliďte scénu – nepořádek nepůsobí dobře,
- foťte s dobrým světlem, ať už přirozeným, nebo umělým,
- hlídejte si expozici (to platí hlavně u prodeje fototechniky),
- nebojte se zaujmout kreativitou.
Nefoťte na bílém pozadí
Pokud prodávanou techniku nafotíte jako produktovou fotografii, která na první pohled připomíná fotky přímo od výrobce, může mít kupující podezření, že se vám nechtělo techniku fotit, tak jste jen stáhli fotky z internetu. Nebo ještě hůře – že techniku ani nemáte a můžete být podvodník.
Co s tím? Vychází nám z toho, že nejlepší bude nafotit předmět v reálném prostředí. Přípravě věnujte nějaký čas a vyfoťte ho bez rušivých prvků.
Někdy stačí jen trocha úklidu
Rušivé prvky v podobě neuklizeného stolu nebo místnosti jsou nejčastějším nešvarem na různých internetových bazarech. Nijak to nesnižuje kvalitu nabízeného zboží, vypovídá to ale dost o prodávajícím.
Raději bych si pořídil fotoaparát, který přede mnou vlastnil pečlivý fotograf, který používal krytky, čistil techniku a choval se k ní jako ke křehkému přístroji. A nepořádek na fotkách mě o tom moc nepřesvědčí. Opět – nemusí to vůbec odpovídat realitě, ale mnoho potenciálních kupujících takto uvažuje.
Problémy s prostorem? Podlaha nebo skříň pomohou
Jestli máte všude spoustu věcí a pracovní stůl není vhodný, vykliďte třeba jen jednu poličku ve skříni a vznikne vám ohraničený prostor, ve kterém nic jiného neruší. Denní světlo je úplně dostačující.
Další variantou může být podlaha. Stačí kus čisté plochy a vznikne něco jako nekonečné pozadí.
Svícení není nutné, ale dojem udělá
Pokud se vám zdá denní světlo moc obyčejné nebo fotíte v noci a nemáte jinou možnost, budete potřebovat nějaké nasvícení. Například při použití RGB světel si celkem snadno vytvoříte osobitý styl.
Pokud si s tím chcete trochu vyhrát, bude se hodit i úprava. Pozor! Rozhodně byste neměli retušovat škrábance a lhát tak o stavu zboží. Ale doladit expozici, svícení a třeba v tomto případě odstín modrého světla, tam vám Zoner Photo Studio X rozhodně pomůže.
Často se mi při prodeji techniky stává, že moji známí automaticky poznávají moje bazarové fotky, protože většinou používám právě tuto kombinaci teplého světla zepředu a modrého protisvětla.
Vyfoťte kompletní balení
Hodí se určitě produkt vyfotit i se vším, co k němu kupující dostane. Když je na fotkách kromě hlavního objektu i kompletní balení i s něčím navíc, působí to dobře.
Fotíte mobilem? Exponujte správně
Nejčastější problém u focení fototechniky mobilem je přeexponování. Pokud to necháte na automatice, telefon vyhodnotí, že je tam nějaká černá plocha a snaží se ji zesvětlit. Dopadne to pak jako na obrázku níže vlevo.
Takový odstín ve skutečnosti fotoaparát nemá. Navíc pak vynikne každé smítko, pokud jste neprovedli detailní čištění. Přitom stačí na displeji kliknout někam do světlejšího místa, třeba na nápis značky, případně fotku při focení ztmavit. Pokud se to ale nepodaří, zachráníte expozici v Zoner Photo Studiu.
Chcete zaujmout? Zkuste i něco kreativního
Je jasné, že většinou jde na bazaru o informativní hodnotu. Někdy ale chcete vyloženě zaujmout. Jako ilustrační fotka výkupu poškozené techniky nebo prodej na náhradní díly může sloužit něco takového:
Nebo zvolte při prodeji ukázku, jak produkt používáte při práci. Každopádně většinou kupujícího zajímá spíše technický stav, než nějaká kreativita.
Tip na závěr: jak zjistit stav závěrky?
Prodáváte foťák? Důležitější než jeho stáří je stav závěrky. Ten najdete buď po nahrání poslední fotky na www.camerashuttercount.com nebo v Zoner Photo Studiu. Pokud kliknete na fotku (ve formátu RAW) pravým tlačítkem, zvolíte Informace o obrázku (Shift+Enter) a ve fotografických informacích pod kolonkou ID obrázku je celkový stav závěrky.
Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 7 dní zdarma a zkuste vylepšit vaše fotky na bazary.
Majka
Moc děkuji za užitečné informace a rady. Přeji hodně štěstí. Majka
Pavel Herega
Dobrý den, až nyní jsem viděl tento článek a zaujala mne informace ohledně stavu závěrky, ale na fotkách s mým Canonem 7dmkII ani 5dmk3 tedy tato informace není. Škoda.
Vladimír Čepelák
Dobrý den, podobně jako Pavel přede mnou, ani já nevidím mezi informacemi řádek „ID obrázku“. Mám Olympus E-M5 Mark II. Díky za případnou radu.
Eva Krušoftová
Zdravím vás, Vladímíre,
děkuji za dotaz. Těším mě váš zájem o pokročilé funkce ZPS X. Stav závěrky bývá uložena v proprietárním makernote, který má každý výrobce jinak. Tedy k přesným datům se dostane málokdo. „ID obrázku“ je informace z EXIF metadat, která je normou definovaná jako „This tag indicates an identifier assigned uniquely to each image…“ U některých foťáků to může být pořadové číslo fotky od začátku používání (= tedy počítadlo závěrky – ale nemusí být přesné a nemůžeme to garantovat). Je to čistě orientační číslo.
V EXIF datech tato informace být skutečně nemusí, protože je to jen na výrobci, co do metadat zapíše. Mnohdy se to liší model od modelu.
Věřím, že vaše závěrka je v perfektní kondici. Mějte se fajn.
Eva | Redakce milujemefotografii.cz