Jak fotit veterány: vyberte to správné prostředí a zachyťte i detaily
Stará auta jsou krásná sama o sobě. Můžete je vyfotit skoro jakkoliv a na fotkách jim to bude vždy slušet. Jak ale vychytat snímky tak, aby na nich veteráni opravdu dokonale vynikli? Stačí dávat pozor na detaily a nastartovat svou kreativitu. Připravili jsme pro vás pár tipů, jak veterány zachytit a nechat je zazářit v celé jejich kráse.
Fotit veterány je dost podobné jako fotit moderní auta. Rozdíl je hlavně v tom, že jste při práci trochu omezeni terénem. Dávejte také pozor, aby na snímku s historickým autem nebyl nějaký prvek, který na první pohled patří do současnosti. Zbytek už záleží na vaší kreativitě.
Focení venku bez rušivých prvků je přirozenější
Je určitě zajímavější auto fotit samostatně a nemít ho v řadě několika dalších bez možnosti vymýšlet kompozici. Pokud to jde, vezměte si tedy auto někam mimo civilizaci.
Nemůžete samozřejmě přijít do muzea a čekat, že vám na odpoledne auto půjčí, ať si s ním děláte co chcete. Ale někdy se to dá s majitelem auta domluvit, ať už v muzeu nebo třeba na srazu veteránů. Většina majitelů kvalitní fotky svých milovaných aut ocení.
Tímto děkuji Muzeu Nová Bystřice za ochotu a možnost auta fotit.
Jak vybrat místo?
Veterány jsou většinou dost drahé, takže si nemůžete tak snadno dovolit vzít je někam do lesa nebo do míst, kde nevede dobrá silnice. Zkuste tedy najít nějakou silnici, kde není moc velký provoz. Potom nemusíte každou chvíli uhýbat projíždějícím autům. Také se ideálně vyhněte prvkům, které na první pohled vypadají jako ze současné doby. Silnice mezi poli bez výrazných známek civilizace se mi proto jevila jako optimální místo.
Z jaké úrovně fotit?
Fotit auto zespodu, zeshora, nebo ze středu? Je to v podstatě stejné jako při focení lidí. Pokud budete fotit odspodu, naznačíte tím, že je auto dominantní, velké a budí respekt. Ale stejně jako při portrétu z podhledu koukáte lidem do nosu, u auta vidíte více třeba pod blatníky a není vidět kapota.
Fotka z úrovně světel je klasická, reprezentativní a zároveň je to nejčastější styl snímku při pohledu do katalogu. Stejně jako u portrétu je zde největší pravděpodobnost, že bude objekt vypadat dobře.
Jen u focení lehce z nadhledu na vás nebude auto působit podřízeně, jak je tomu u portrétu. Je to totiž přirozený pohled, jak většinu aut vidíme na ulici.
Motor vrčí, světla svítí, výfuk kouří
Kdysi se emise moc neřešily a za starým autem je často oblak kouře. Toho je zajímavé využít. Když necháte auto nastartované a rozsvícené, přidává to fotce pohyb a příběh. Je potom patrné, že to není exponát z muzea, ale plně funkční vůz, který ještě nepatří do starého železa.
Fotka je záměrně v poměru stran 21:9. Přidal jsem černé pruhy, které fotku zmenšují na poměr stran 16:9, aby působila trochu jako filmový záběr. Jak to v Zoner Photo Studiu X udělat, se dočtete v článku o ořezu a kompozici.
Focení v interiéru
Pokud nemáte možnost si auto nikam odvézt, zkuste alespoň eliminovat všechny rušivé prvky. V muzeích bývají třeba cedule s informacemi o voze. Pokud nemáte možnost je dát pryč, tak je pomocí Zoner Photo Studia X vyretušujte.
Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.
Zkuste dynamičtější svícení
Tuto fotku jsem svítil dvěma blesky zezadu, jedním zepředu a dalším z interiéru vozu. Tímto svícením se ztratí velká část tvarů auta. Pokud ale do auta posadíte modelku, je hlavním motivem ona a veterán tvoří jen kulisu.
Naleštěné auto vynikne díky odleskům
V místech, kde jsou v okolí auta neonové nápisy nebo více světel, se dobře fotí, protože auto tam vypadá nablýskaně a luxusně.
Pokud jsou v okolí rušivé prvky, foťte detaily
Někdy jsou auta naskládaná jedno vedle druhého a pak se těžko vymýšlí nějaká kreativní kompozice. Takovou situaci můžete vyřešit focením detailů.
Veteráni si zaslouží naši pozornost
Nestává se každý den, že veterána potkáte v provozu. Proto je pohled na ně svým způsobem jedinečný. Takže když už je fotíte, dejte si záležet! A výsledky se nám nezapomeňte pochlubit v komentářích nebo na Zoneramě.
Zatím zde není žádný komentář.