Jak na fotografování jídla
Vlivem sociálních sítí se fotografování jídla stalo masovou záležitostí. Někdo tomuto trendu holduje, jiní ho nechápou. Zkuste se ovšem na celou věc podívat z fotografického hlediska a položte si otázku: Jakou roli hraje při focení jídla perspektiva, kompozice a světlo? Možná vás pak při vlastních pokusech překvapí, o jak těžkou disciplínu se jedná.
Food styling, neboli aranžování jídla, je běžnou součástí každého focení pokrmů. Ano, i Zdeněk Pohlreich vám stoprocentně řekne, že jídlo musí vypadat hezky a v člověku by mělo pouhým pohledem vyvolat neodolatelné chutě.
Příprava jídla
Food stylista naaranžuje jídlo s pomocí nejrůznějších předmětů. Prostor na fotografii je pak využitější a na první pohled zajímavější. Na krásná výsledná zátiší se pak můžete podívat v gurmánských časopisech nebo kuchařkách.
A oni vědí, proč se s tím tak párat. Protože pohled na krásné jídlo vyvolává touhu – touhu ochutnat, touhu uvařit si ho taky.
Foťte proto jídlo, které je opravdu výjimečné a krásné i svou přípravou. Těstoviny s kečupem asi velký dojem na nikoho neudělají. Vybírejte čerstvé a barevné ovoce i zeleninu, šťavnaté maso nebo nápadité dezerty.
Za tu dobu, co jsem zkoušela fotit své kulinářské výtvory nebo zákusky s přáteli v kavárnách, jsem zjistila, že vyfotit jídlo hezky není žádná hračka. Největší roli zde hraje perspektiva, světlo a kompozice.
Perspektiva
Fotografování jídla je vlastně o geometrii. Jsou to 3D předměty, které na fotografiích nemohou vypadat jako rozpláclé ploché objekty. Musíme tak vždy promyslet, zda fotit kolmo shora (například stůl prostřený k snídani plný nejrůznějších jídel), nebo z čelního pohledu (když fotíte například vysokou sklenici).
Kompozice
Kompozici rozhodně nevolte středovou, i zde platí pravidlo zlatého řezu. Ten, kdo se na fotografii dívá, ví, že jídlo leží s největší pravděpodobností na talíři. Nebojte se proto fotografii oříznout i tak, že velká část talíře zmizí.
Zkuste také používat rekvizity. Fotka samotného talíře se zeleninou asi nebude moc zajímavá. Když ji ale posypete sýrem, dozdobíte bazalkou a pokapete olivovým olejem, který dodá všemu přirozený lesk, máte našlápnuto k perfektní food fotografii. Přidejte příbor, ubrousek a skleničku vína, a máte fotku hodnou časopisu.
Pokud se vám při přípravách něco rozsype, nezoufejte. Naopak, foťte nedokonalosti. Takový přeci náš skutečný svět je.
Rozjedené jídlo má také své místo. Nebude vypadat jako strnulý naaranžovaný objekt, bude autentické. Z fotky bude cítit kontakt mezi fotografem a objektem. Takže až budete fotit čokoládový dort, nebojte se kousnout si.
Někdy je na místě zakomponovat do fotografie i něčí ruce, které se po jídle natahují. Fotografie tak získá zase něco navíc.
Světlo
Jídlo vypadá nejpřirozenějí na obyčejném denním světle a mnoho fotografů jídla na něj nedá dopustit. Na blesk rozhodně zapomeňte. Dejte si raději tu práci s tím, že se rozhlédnete po kuchyni a zaměříte se na umístění svých oken. Nyní můžete experimentovat. Jaké stíny bude jídlo házet, pokud na něj budou dopadat paprsky ze stran? A jak to bude vypadat, když okno budete mít v zádech? Vyzkoušejte pro zmenšení kontrastů využít odraznou desku nebo obyčejný bílý polystern.
Pokud v kuchyni nemáte okna, nebo jste v kavárně, kde je šero, poupravte expoziční čas, nebo zvyšte ISO. Ale ani to někdy nemusíte dělat. Velmi moderní je takzvaná dark food photography, tajemná fotka jídla, která má za úkol v nás vyvolat ještě větší chuť k jídlu než běžné food fotografie.
Nebojte se s jídlem vyjít ani ven, jen se vyhněte přímému slunci a foťte raději ve stínu.
Hloubka ostrosti
Chcete-li fotky opravdu dokonale ostré, neváhejte a sáhněte po stativu. Na zrcadlovce si nastavte režim M nebo A. Manuální ostření je nutnost. Sami si volíte, které objekty budou hlavní a co rozostříte a umístíte do pozadí.
Pokud chcete, aby byla fotka ostrá kompletně celá, zvyšte clonové číslo. Pokud si chcete vyhrát s hloubkou ostrosti, snižte jej. Mějte na paměti, že hlavní součást pokrmu by ale většinou měla být ostrá.
Nezapomeňte na vyvážení bílé! Pokud se vám nepodaří nastavit rovnou na foťáku to správné, udělejte to hned jako první věc při následné úpravě v Zoner Photo Studiu.
Teď už stačí vybrat správný úhel, zajímavou kompozici a perspektivu, zohlednit světlo a můžete začít. Zoomujte, choďte a hlavně zkoušejte. První pokusy vás pravděpodobně vyděsí, ale časem pochopíte, o čem focení jídla je a možná i zjistíte, že se setkáváte s jednou z nejnáročnějších fotografických výzev vůbec.
Mnozí z vás si pravděpodobně ťukáte na čelo a stále ještě nechápete lidi, kteří místo aby se do jídla okamžitě pustili, tak si jej prvně fotí a sdílí na sociálních sítích. Před pár lety jsem patřila k vám. Jenže teď se na celou věc dívám jinak. Proč by se kuchaři tak moc snažili, aby jídlo na talíři vypadalo dobře, kdyby je pak mělo rozčilovat, že si je lidé neprohlédnou a okamžitě zhltnou?
Nedocenitelnou výhodou focení jídla je také památka, která ve vás může vyvolat vzpomínku. Pokud nejste typ člověka, který si fotí jídlo na Instagram, vsadím se, že doma máte alespoň pár fotek z oslav a svateb. Právě v těchto případech je naprosto nepostradatelné zobrazit celkovou atmosféru hostiny. Pohled na takové fotky pak dokáže vzbudit celé pásmo vzpomínek, dojmů a pocitů. A o tom by přece fotografie měla být.
Zatím zde není žádný komentář.