Jak na minimalistické fotky (nejen) architektury aneb estetika prázdnoty
Jak zachytit emocionální a estetický význam prostoru v jednoduchých formách a čistotě linií? Využijte pravidla minimalistické fotografie, které se zaměřují na dokonale vyváženou kompozici, potlačení všech rušivých prvků a zvýraznění objemu a formy fotografované architektury.
Přestože v minimalistických fotkách hraje prim prázdnota a prostor, vznikají díky nim často velmi silné snímky.
U koho se inspirovat?
Pro začátek si pojďme načrtnout jména, která by vás, (začínající) minimalistické fotografy, mohla zajímat. Jejich práce vám mohou pomoci pochopit, že minimalistická fotografie nemá hranice a že svou práci můžete dohnat až do minimalistické krajnosti.
Hiroshi Sugimoto patří mezi jména, o kterých jste už ve světě fotografie určitě slyšeli. Jeho snímky jsou založené na dlouhých expozičních časech, díky kterým z fotky prakticky eliminuje lidské postavy.
Andreas Gursky je jedním z těch, kdo minimalismus povýšili na umění. Jeho fotka Pohled na Rýn se v roce 2011 vydražila za 81 milionů korun. Často se zaměřuje na opakující se motivy a jeho minimalistické fotky působí často až abstraktně.
Nina Papiorek je německou autorkou, která ve svých černobílých fotkách zdůrazňuje především kontrast křehkosti člověka a monumentální architektury.
Boys Play Nice neboli Jakub Skokan a Martin Tůma patří mezi ty, které se v českém rybníčku vyplatí sledovat. Jestli se v Česku objeví skvělá architektura, pravděpodobně u toho budou tihle dva s foťákem.
Nicanor García je Mexičan, který to opravdu umí s kompozicí. Jeho snímky jsou dokonale precizní, čisté, jednoduché a díky tomu taky velmi působivé.
Než začnete fotit
Jestli už jste se naladili na minimalistickou vlnu, začaly vás svrbět prsty a už saháte po foťáku, dejte mi ještě chviličku. Než vyrazíte do terénu, zkontrolujte si fotovýbavičku a ujistěte se, že s sebou máte:
- stativ – věřte, že bez něj to v minimalismu nepůjde,
- polarizační filtr – není povinný, ale usnadní vám zobrazení oblohy, skla i vodních ploch,
- širokoúhlý objektiv – bude se hodit ve stísněných uličkách.
Pravidla, která můžete využít v minimalistické fotografii architektury
Tak fajn, jdeme na věc. Minimalismus je skvělá disciplína, které můžete snadno propadnout nejen ve fotce. Je ale dobré mít na paměti pár základních pravidel, která vám pomůžou dostat z fotek maximum a vytvořit dechberoucí snímky.
1. Vhodný objekt pro focení? Ideálně jednoduchá architektura geometrických tvarů
Neorenesanční domy na náměstí, barokní chrámy nebo roubené chaloupky jsou oříškem i pro opravdu zkušené minimalisty. Začněte proto raději s moderní architekturou, která minimalismu přímo nahrává. Zatímco pitoreskní ornamenty barokních paláců budou nahrávat spíš barevné estetice Wese Andersona, vy pátrejte po brutalistní architektuře, jednoduchých materiálech, sklu, betonu nebo dřevu.
2. Hledejte monumentální stavby stojící samostatně
Minimalismus je založen na jednoduchosti scén i kompozic. Medvědí službu vám proto udělají mohutné stavby, které stojí samostatně. Díky nim může minimalistické pojetí opravdu vyniknout nerušeno přehršlí detailů a rušivých prvků.
3. Zaměřte se na kontrasty
V minimalistických fotkách můžete vsadit na absolutní čistotu scény. Díky tomu na ní nemusí být absolutně nic vyjma fotografovaného objektu nebo detailu.
Šťávu minimalistickým fotkám dodávají kontrasty.
Nejčastěji je to kontrast monumentality objektu s drobnou postavou člověka nebo třeba kontrast mezi chladnou geometrií architektury a životem v podobě bující vegetace opuštěných míst nebo klidně voříškem, který se ochomýtá v popředí.
Skvělým kontrastem je také kontrast materiálový, tedy chladné sklo a teplé dřevo, beton a vodní plochy v okolí a podobně.
4. Počkejte si na světlo
Stejně jako v jakékoliv jiné fotografii platí i tady, že fotku dělá světlo. V minimalistické architektuře můžete využít podvečerní soumrak, který dokáže prokreslit stíny budov, vytvořit ideální kulisu pro člověka kráčejícího po betonové ploše, zdůraznit struktury použitých materiálů nebo potlačit rušivé prvky na fasádě.
Skvěle může fungovat také noční fotografie, především tam, kde si můžete pohrát s dlouhým časem a zachytit oblohu nebo vodu.
V černobílé minimalistické fotografii vám ale skvěle poslouží i ostré polední slunce, které může vyšisovat detaily a dát prostor pro tvorbu nových kontrastů. A to je jeden z mála případů, kdy chcete fotit v poledne.
5. Foťte se stativem
Jak už jsme si řekli o kousek výš, bez stativu to v minimalismu moc nepůjde. Pomůže vám nejen v horších světelných podmínkách, ale využijete ho také tehdy, když budete chtít stejně jako Hiroshi Sugimoto vymazat ze svých fotek davy turistů nebo obdivovatelů krásné architektury pomocí dlouhého času.
Delší expozice také může pomoci vytvořit zajímavé efekty oblohy nebo vodní hladiny. Stativ se taky postará o to, že budou fotky dokonale ostré. A o to v minimalismu dost často jde.
6. Využijte perspektivu ve svůj prospěch
Stejně jako u jiných fotek architektury, i u těch minimalistických platí, že přísná pravidla svislic je dobré dodržovat. Upravíte je snadno v Zoner Photo Studiu X, klidně i automaticky. Sbíhající se architektura sice má své kouzlo, ale je lepší, když se vám domy nekácí jako šikmá věž v Pise.
Proto si dejte záležet na tom, abyste už při focení využili mřížku na displeji nebo v hledáčku a při úpravách dotáhněte fotky k dokonalosti srovnáním linií. A naopak, pokud se před vámi linie sbíhají například v podobě dvou rovnoběžek na fasádě, na chodníku nebo na horizontu, skočte po nich a zachyťte jejich dynamiku.
7. Opakování – matka skvělých fotografií
Minimalistický přístup v kompozici velí maximálně využít prázdný prostor. Skvěle ale můžete pracovat s opakováním. Zaměřte se na neobjevené úhly sloupořadí, na dlouhá schodiště, na pravidelné rozmístění postav na obrázku, na pravidelné rozestupy mezi stromy na horizontu i na opakující se textury materiálů. Právě v tomhle je velká síla fotek Niny Papiorek, o které jsme si říkali v části o inspiraci.
8. Pracujte s prázdnem
Jestli jste běžně zvyklí do svých fotek vkládat motivy do popředí i do pozadí, před objektivem mít prosluněný list a v zadním plánu fotografie ještě nějaký zajímavý děj, v minimalismu na tohle všechno zapomeňte. Pracujte s negativním prostorem, s prázdnem a jeho estetikou, která může dát vyniknout drobným dějům nebo dramatům na hraně světla a stínu.
9. Rozhýbejte kompozici
Stativ – ano, statické fotky – ne. Jednoduché, že? Pohrajte si s dynamikou kompozice, zahrňte do svých fotek hloubku prostoru, diagonály, žabí i ptačí pohled. Bylo by dobré, pokud by se vám v tom všem neztratil původní motiv, ale pokud je to vaším záměrem, klidně potlačte fotografovanou architekturu a dejte vyniknout síle kompozice.
10. Nebojte se přidat v postprodukci
V počítači pak můžete minimalisticky zvolit jeden ze dvou přístupů. Buď fotky doladíte jen v drobných detailech a necháte vyniknout jejich přirozenost a jednoduchost, nebo naopak přidáte víc úprav, potlačíte všechnu kresbu ve stínech, přepálíte bílou v černobílé fotografii nebo se zaměříte na konkrétní barvu ve fotografii barevné. Ta druhá možnost bude větší zábava.
Zatím zde není žádný komentář.