Jak upravit fotku krajiny krok za krokem

Jak upravit fotku krajiny krok za krokem

Zachytit krásu krajiny se zdá jako snadný úkol, výsledná fotka ale často nemusí odpovídat vašemu skutečnému zážitku. V tomto článku vám krok za krokem ukážu, jak pomocí Zoner Photo Studia X zachránit záběry, které byste jinak možná smazali. 

Jsem zastánce jemnějších zásahů do snímku, ale někdy se bez větších úprav neobejdu. Pro úpravu jsem vybral fotografii ve formátu RAW, která potřebuje více práce v postprodukci. Díky nedestruktivním úpravám v modulu Vyvolat můžu nástroje libovolně přeskakovat a kombinovat, a formát RAW mi poskytne více informací o dynamickém rozsahu. 

Chcete si úpravu vyzkoušet společně s námi?

Než se pustíte do úprav, je dobré se podívat na zobrazení přepalů, které zapnete pomocí klávesové zkratky Shift+O nebo ho najdete vpravo nad histogramem.

Po aktivaci zobrazení přepalů se náhled snímku zobrazí černobíle. Zelená barva označuje tmavé části (kde je obraz zcela černý), zatímco žlutá barva vykresluje světlá místa, tzv. přepaly (kde chybí detaily a obraz je zcela bílý).

Nástrojem AI Automatické vylepšení získáte rychlou představu o potenciálu dynamického rozsahu ve fotce.

Já se rozhodl do fotografie vrátit atmosféru, kterou jsem vnímal při jejím pořízení. Snímek tedy budu upravovat od začátku podle sebe. Šipkou Zpět AI automatické vylepšení zruším a můžu začít upravovat po svém.

Ořez a kompozice

Ořez doporučuji udělat hned na začátku. Získáte tak lepší představu o kompozici výsledného snímku a lépe si rozmyslíte co je na snímku důležité a kudy povedete diváka.

Pokud ještě nemáte v oku zlatý řez nebo třetinky, můžete využít Ořezové značky.

úprava krajiny, ořez

Já jsem zvolil širokoúhlý formát 16:9 a současně jsem při ořezu srovnal mírný náklon snímku doprava. Při focení z ruky se vám snadno stane, že horizont bude padat na jednu či druhou stranu. 

Padající horizont krajinářské fotografii většinou nesluší, takže si ho nezapomeňte zkontrolovat.

Nyní se podíváme na hlavní prvky kompozice: 

úprava krajiny, kompozice

Na snímku máme zajímavý náznak cesty (červená) z pravého rohu dole, která se krásně stáčí k motivu stromu (žlutá), který se nachází ve zlatém řezu. Plot vedoucí z druhé strany toto celé podtrhuje. 

Hlavní zdroj světla (zelená) jde z horního levého rohu, a směřuje též směrem k hlavnímu objektu. Vpravo jsou balíky (růžová), které nám ruší a odvádí pozornost od hlavního motivu. Modře označená plocha v levém dolním rohu nám také trochu odvádí pozornost.

Při úpravě vám ukážu, jak různými nástroji v Zoner Photo Studiu X:

  1. Vrátit do snímku původní atmosféru.
  2. Přidat světlo do oblohy.
  3. Potlačit rušivé objekty a plochy, které odvádí pozornost diváka.
  4. Zdůraznit motiv stromu ve zlatém řezu.
  5. Podpořit viditelnost cesty, tak aby lépe vedla diváka obrazem.

Expozice

Snímek byl pořízen před západem slunce, kdy sluneční paprsky prosvítaly skrze mraky a v údolí už byl stín. Fotoaparát snímek ztmavil, aby tak předešel přepalům na obloze. Tohle je ukázkový případ toho, kdy by bylo vhodné použití přechodový ND filtr.  

Cílem expozičních úprav je rozšířit dynamický kontrast. Táhlo Světla jsem posunul do mínusu tak, abych snížil přepaly a současně mi tam zůstala bílá barva. Táhlo Stíny jsem pak posunul do plusu, aby se mi ve stínech objevily detaily. 

U takových úprav si dejte pozor. Pokud hodnoty přeženete může vylézt velké množství šumu.

Zvýšil jsem jemně Kontrast a Zřetelnost s Texturou. To vedlo k pokreslení detailů snímku. Následující úpravy expozice budu dělat pomocí lokálních nástrojů.

Retuš

Balíky v pravé části snímku odvádí divákovu pozornost pryč od hlavního motivu. Jelikož tady nemají žádnou vypovídací hodnotu, odstranil jsem je pomocí retušovacích nástrojů, konkrétně kombinaci klonovacího razítkaretušovacího štětce

úprava krajiny, retuš

Všechny rušivé prvky se vždy snažím minimalizovat hned na začátku úprav, ale je dobré je zkontrolovat i po finálním ladění snímku. Někdy se může stát, že po některých úpravách mohou vyniknout nedokonalosti retuše. 

Lokální úpravy expozice a barev 

Ztmavení

Pomocí lokálních nástrojů Přechodový filtr (G)Kruhový filtr (R), jsem snížil expozici částí snímku, které odváděly divákovu pozornost. Navedl jsem tak oko diváka na hlavní motiv.

úprava krajiny, přechodový filtr
úprava krajiny, kruhový filtr, ztmavení

Zesvětlení

Pomocí Štětcového filtru (B) jsem zdůraznil křivku nenápadné cesty, a zvýraznil hlavní motiv, což snímek oživilo. Současně to diváka krásně vede snímkem. 

úprava krajiny, štětcový filtr

Pro rychlou práci se štětcem můžete využít klávesové zkratky. Shift+kolečko myši mění průměr štětce a při stisknutí Alt se přepnete do odečítání z masky.

Úprava barev

Kruhovým filtrem jsem změkčil kresbu hlavního motivu a cesty a přidal jim teplejší tóny.

úprava krajiny, kruhový filtr, barevné tónování, hlavní motiv

Lokálně jsem přidal oranžovou barvu zapadajícího slunce do oblohy, zjemnil světelný zdroj a přidal světelnost, aby se obloha více rozzářila. 

úprava krajiny, kruhový filtr, barevné tónování, světelný zdroj

Jako poslední jsem globálně snížil Sytost a zvýšil Živost barev. Aby snímek působil přirozeněji a zlepšil se kontrast ve stínech, přidal jsem do stínů lehký modrý tón. 

úprava krajiny, korekce barev

Celou atmosféru snímku jsem doladil přidáním efektů Záře a Halace, díky čemuž scéna ožila a je více snová.

úprava krajiny, efekty

Odstranění šumu a doostření

Odstranění šumu a doostření by mělo patřit mezi poslední kroky úprav, jelikož některé dílčí úpravy mohou ovlivnit vnímání šumu či ostrosti snímku.

Snímek byl kvůli silné kontrastní scéně zapadajícího slunce příliš tmavý. Při vytažení stínů došlo k tomu, že v tmavých částech vylezl rušivý šum. Není veliký a při běžném tisku se nejspíš ztratí, ale pro co nejlepší výsledek, je lepší ho odstranit. 

úprava krajiny, šum

Pro zachování struktury ve stromech jsem po odstranění šumu do snímku přidal lehce zrno. Získal jsem tak mnohem příjemnější výsledek.

Finální korekce

Po závěrečném přidání efektů je dobré snímek ještě případně doladit. Fotka mi připadala celkově tmavší, takže jsem ještě projasnil stíny. Upravil jsem parametry Štětcového filtru pro zvýraznění cesty, která bylo výraznější víc než bych chtěl. A na závěr jsem ještě doladil barevné odstíny modré a fialové. 

Závěrem

Při větších úpravách vám doporučuji porovnávat snímky s průběžnými mezikroky a po dokončení si dát několik hodin odstup. Podívejte se na snímek jak ve dne, tak za tmy. V různých světelných podmínkách totiž vnímáme tmavost a barevnost odlišně, což vám poskytne lepší zpětnou vazbu.

Úpravy, které jsme společně prošli, jsou velmi individuální. Stejné hodnoty budou na různých fotkách vypadat jinak, ale jako tréninkový příklad nám tento snímek posloužil skvěle. Pokud si chcete vyzkoušet úpravu přímo této fotky, můžete si ji stáhnout a postup zopakovat sami.

Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 7 dní zdarma s plnou podporou všech funkcí bez omezení a vyzkoušejte si úpravy na své fotce a nebo si stáhněte naši 

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Jan Musil

Fotografie je pro mě životní cestou, je to způsob jakým objevuji a pozoruji svět. Díky fotografii mohu sdílet svá poznání lidem kolem sebe, přinést jim krásu a radost až k nim domů. Miluji focení krajiny, která se před námi obnažuje v plné své kráse, měsíční svit, sluneční paprsky, šumějící potok, hluboký les. A stejně tak rád fotím lidi při jejich "všedních" dnech, při činnostech, které mají rádi, je to kolikrát velice intimní okamžik, když mi dovolí zachytit jejich přítomný okamžik na „věky“.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *