Jak vylepšit kompozici fotografie? Pomůže vám jednoduché cvičení

Jak vylepšit kompozici fotografie

Nikdo není dokonalý ani všeznalý, aby dopředu věděl, jaké kompozice ve fotografii jsou elegantní a jaké raději nepoužívat. Není proto na škodu, udělat si jednoduché kompoziční cvičení přímo v terénu. Stačí jen najít jeden zajímavý objekt.

Na internetu narazíte na spoustu úžasných galerií talentovaných fotografů, kde je každá fotka víceméně dokonalá. Zdá se, že dotyční jsou nadáni úžasným uměním nebo vizí a sypou z rukávu jeden skvost za druhým.

Může to být pravda. Častější ale je, že divák nevidí hromady dalších snímků, které daný fotograf vyfotil na stejném místě (někdy i při několika různých návštěvách). Z nich pak vybral jen tu jedinou třešničku, kterou prezentuje publiku. Na ostatních snímcích piloval kompozici fotografie a ujasňoval si, jak přesně chce dané místo vystihnout.

Cesta ke zlepšení dovedností

Zkušení fotografové už mají představu, jak který záběr asi dopadne a vynechávají „nudné“ varianty. I pro ně je ale přínosem zkoušet nové, dřív netestované kompozice. Mohou tak přijít s něčím nezvyklým.

Stejně se může zlepšovat každý fotograf. Stačí se jen příště na nějakém fotogenickém místě na chvíli zastavit a místo jedné fotky jich udělat několik. Vyzkoušíte tak nové alternativy a možná objevíte svůj dokonalý záběr.

V praxi byste měli postupovat třeba způsobem, který nyní popíšeme.

Ukázka na kostelíku

Pro příklad jsem vybral malý kostel, který jsem náhodou našel při cestě autem. Občas, když ráno cestuji a má být hezké počasí, vyrazím dřív. Cestou sleduji okolí, jestli neuvidím něco zajímavého. Při východu slunce jsou i normální scenérie úchvatné a často se něco objeví.

Na stokilometrové cestě byl kostel čtvrtou z nakonec pěti podobných zastávek.

Spolu s hřbitovem stojí osamocený v poli, ve kterém místy vykukovaly červené máky. Díky nízkému slunci vše tvořilo velmi fotogenickou scénu.

Nutno dodat, že jsem ji objevil sice ve třičtvrtě na sedm ráno, ale v půli června slunce vychází už ve třičtvrtě na pět. Zlatou hodinkou jsem tedy minul.

Obecně se snažím vyfotit nejen samotný objekt, ale přidat i něco navíc, aby byl snímek zajímavější. Zde se nabízel červený mák, protože na místě skoro nic jiného nebylo. Už na prvním snímku je vpředu, za ním kostel a slunce.

Jak vylepšit kompozici fotografie: kaplička s vlčím mákem.
První pokus, s mákem výrazně v popředí.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/60 s, f/22, ISO 100, ohnisko 35 mm

Všimněte si, že jsem musel použít vysokou clonu f/22, abych co nejvíc zaostřil zároveň na mák a na kostel. I tak se mi to úplně nepovedlo a kostel v pozadí je ve velkém rozlišení neostrý.

Fotka není špatná, ale co zkusit jiný přístup? Použít delší ohnisko a zaostřit na kostel, takže blízké rostliny tentokrát budou zjevně schválně rozostřené. Přesně to jsem zkoušel na fotce číslo dvě za pomoci jiného objektivu s delší ohniskovou vzdáleností.

Jak vylepšit kompozici fotografie: Zaostřená kaplička s vlčím mákem v popředí.
Mák je stále výrazný, ale zaostřeno je na kostel.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/10 s, f/13, ISO 100, ohnisko 70 mm

Pro tuto kompozici jsem se musel ponořit níže do porostu, kde bylo těžké vyhnout se nechtěným rostlinám v záběru. Situaci navíc komplikoval vítr. Problematický pravý kraj by ale šel v případě potřeby vyretušovat.

Vyplatí se pokusně změnit orientaci fotoaparátu. Záleží na konkrétním použití, v některých případech se fotografie na výšku může hodit víc.

Jak vylepšit kompozici fotografie: vertikální kompozice kapličky a vlčího máku.
Vertikální kompozice fotografie může mít také svoje využití.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/50 s, f/22, ISO 100, ohnisko 85 mm

Na tomto místě už mě nenapadalo, co bych mohl s máky udělat, ale ještě šlo k věci přistoupit úplně jinak: pole využít jen na dokres situace a naopak zvýraznit slunce.

Tentokrát jsem použil krátkou expozici a takové zpracování, které z kostela a hřbitovní zdi udělá pouhé siluety. Na obloze bez jediného mráčku je pořád pro diváka scéna naprosto jasně čitelná a kostel působí majestátně.

Jak vylepšit kompozici fotografie: delší expozice.
Mnohem kratší expozice vyústila v temnější stavby.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/800 s, f/18, ISO 100, ohnisko 34 mm

Pořád jsem se ale snažil přijít s něčím dalším. V okolí toho moc k vidění nebylo, ale kolem nedaleké silnice byly vysázené stromy.

Stačilo se přesunout o pár desítek metrů a stromy jsem využil k orámování snímku, což je jedno z klasických kompozičních pravidel. Výjev se tím výrazně změnil.

Jak vylepšit kompozici fotografie: orámování snímku pomocí stromů.
Blízké stromy využité k orámování záběru.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/1600 s, f/11, ISO 100, ohnisko 24 mm

Také tady jsem mohl udělat ještě další alternativní fotografii, na které jsou stromy pro změnu vidět celé a slunce decentně vykukuje skrz listy.

Jak vylepšit kompozici fotografie: širší záběr kapličky orámované stromy.
Lehce širší záběr, také se změněnou pozicí slunce.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/3200 s, f/11, ISO 100, ohnisko 20 mm

Ještě jsem neskončil se záběry s mákem. Problém úvodních snímků byl v tom, že jsem byl příliš daleko, takže jsem musel použít relativně dlouhé ohnisko (35 mm a víc) a pak už ani při cloně f/22 nešlo zaostřit na blízké a vzdálené objekty najednou.

To jsem se snažil vyřešit změnou pozice. Tentokrát jsem se kostelu výrazně přiblížil. Měl jsem totiž s sebou ultraširoký objektiv a mohl jsem zvolit ohnisko 19 mm na full frame těle, což odpovídá zhruba 12mm ohnisku u APS-C fotoaparátů.

Už touto změnou se hloubka ostrosti při stejné cloně výrazně zvýší. Kostel navíc není tak vzdálený, což opět zmenší možné problémy s jeho rozostřením.

Jak vylepšit kompozici fotografie: kaplička s vlčím mákem z větší blízkosti.
Opět mák, ale mnohem blíže u kostelu.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/320 s, f/18, ISO 100, ohnisko 19 mm

A ještě varianta s vertikální orientací:

Jak vylepšit kompozici fotografie: vertikální fotografie kapličky z větší blízkosti.
Vertikální varianta z větší blízkosti.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/125 s, f/18, ISO 100, ohnisko 16 mm

V tuhle chvíli už jsem nic dalšího nechtěl fotit. Při cestě zpět k autu jsem si ale všiml možnosti udělat detail, a to opět se sluncem ve dvou polohách – přímo viditelným a částečně zakrytým. Ve druhém případě sluneční záře strhává oko diváka k pohledu na kříž.

Jak vylepšit kompozici fotografie: kaplička se sluncem.
Detail se sluncem přímo viditelným.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/250 s, f/18, ISO 100, ohnisko 27 mm
Jak vylepšit kompozici fotografie: kaplička se sluncem skrytým za křížem.
Detail se sluncem schovaným za křížem.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/500 s, f/13, ISO 100, ohnisko 31 mm

Z druhé strany kostel fotogenický nebyl. Dělníci ho totiž opravovali a vedle byl rozesetý materiál.  Proto jsou tohle mé poslední fotky odsud.

Možnosti na výběr

Celkem jsem na tomto místě strávil skoro půl hodiny a nafotil desítky fotek. Kompozice ostatních fotografií je velmi podobná těm prezentovaným. Liší se jen tím, jak jsem v nich ladil přesnou polohu fotoaparátu a zkoušel se posunovat o metry či centimetry.

Výsledkem je ale několik snímků, ze kterých můžu vybrat ten nejlepší na prezentaci. A hlavně si jich můžu schovat víc, protože různé snímky se hodí pro různé příležitosti.

Nejen venku

K podobnému cvičení nemusíte nutně být sami na polích daleko od civilizace. Podobné pokusy můžete provádět klidně uvnitř. Pro příklad uvádím sérii snímků z jednoho architektonicky neobvyklého obchodního centra.

Jak vylepšit kompozici fotografie: kompoziční cvičení v interiéru.
Různé snímky středu obchodního centra.

Mnoho zkušeností

Podobná cvičení se mohou zdát primitivní, ale během nich si ujasníte mnoho věcí, které vám v budoucnu pomohou. Na příkladu s kostelem jsem si vyzkoušel nejen které kompozice ve fotografii fungují a jak moc nízko se musím ponořit do makového pole, ale také kolik objektů dostanu do hloubky ostrosti.

Při zpracování na počítači podobných záběrů zase zjistím, jaký rozsah světlostí je můj fotoaparát schopný zvládnout a také jestli paprsky slunce nebudou na fotkách příliš rušit.

Je možné, že už na svých cestách děláte něco podobného automaticky a nosíte domů různé záběry stejného místa. Ale pokud ne, je na čase při focení po prvním snímku popřemýšlet, jaké další alternativy můžete vytvořit.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (2)

  1. ukázka na kostelíku
    Moc pěkné a důkladné. Mne by zajímalo, který snímek by finálně fotograf vybral, když všechny jsou zajímavé i inspirativní.
    Alex

    1. Děkuji a dobrá otázka! Sám si nejsem moc jistý, ale asi z těch devíti fotek v úvodním náhledu za mě vede ta první vlevo nahoře. Škoda, že mě nenapadlo tady udělat anketu pro čtenáře 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *