K čemu je dobrá vinětace?
Článek je starý více než 5 let. Informace v něm mohou být zastaralé.
Pracujeme na jeho aktualizaci. Zatím si můžete přečíst nějaké novější.
Vinětace je přítomná ve větší či menší míře na téměř všech fotografiích. Někdy je výhodná, jindy spíš nechtěná. Ale to není problém, protože existují nástroje na její utlumení, či naopak přidání. Víte kdy a jak je použít?
Vinětací u fotografování myslíme ztmavení rohů obrázku. Ty tmavnou kvůli kompromisnímu designu objektivů. Aby jejich velikost a váha zůstala na rozumné míře, jsou jejich čočky co nejmenší a směrem ke krajům už si objektiv, zjednodušeně řečeno, sám sobě stíní. Pokud se jedná o objektiv typu zoom, je nejhorší situace obvykle na nejširším ohnisku. Vinětace se obvykle zlepšuje, pokud použijete vyšší clonu, ale to není vždy možné nebo žádoucí.
Na následující ilustraci je ukázka obrázku bez vinětace a s ní:
Další problémy mohou přinést filtry na konci objektivu, které vinětaci často ještě zhorší, zvlášť pokud použijete filtry dva. Proto je vhodné před nasazením polarizačního filtru napřed odšroubovat UV filtr, pokud jej jinak stále používáte.
Nicméně případ výše je extrémní. Protože normálně fotíte složitější scény než bílý papír, ztmavení rohů není pro člověka snadno patrné a vinětace obvykle ani nevadí.
Výrobci znají charakter vinětace pro konkrétní objektiv, takže fotoaparát je v některých případech schopen ji automaticky odstranit hned po vyfocení snímku. To ale není bez následků, v rozích tím vzroste šum a pokud chcete vinětaci zachovat, není vždy ideální nechat rozhodovat fotoaparát.
Proč je vinětace dobrá
Naznačil jsem, že bychom vinětaci někdy mohli ponechat. Funguje totiž jako nenápadné vodítko pro divákovo oko. Tmavé rohy jsou utlumené a jen doprovází hlavní motiv fotografie. Ten se nemusí nacházet v přesném středu obrázku, ale obvykle je někde poblíž a stále je oproti rohům světlejší.
Divák si tohoto efektu většinou ani nevšimne, ale kdybychom mu dali na výběr, v mnoha případech se mu bude líbit fotografie s nějakou vinětací. Proto často dává smysl nejen neodstraňovat vinětaci, ale naopak ji ještě při úpravách přidat.
Existují ale výjimky. Při focení v přírodě je problém čistá obloha bez mraků. Na ní se vinětace výrazně podepíše a působí rušivě
Ve městech dělají potíže snímky architektury. Ne, že by vinětace nešla použít, ale bez ní je záběr čistší a prostor působí větší.
Vinětace je také problém při skládání snímků do panoramat. Tmavé rohy se musí zcela eliminovat, jinak na sebe fotografie nebudou navazovat. Naštěstí algoritmy pro skládání panoramat si s tímto problémem obvykle poradí automaticky.
Jak vinětaci odstranit
Pokud se dostaneme do situace, že vinětace vadí, má Zoner Photo Studio přímo pro tento účel připravenou funkci. Ideální je vinětaci odstraňovat v modulu Vyvolat přímo na RAW snímcích. V sekci Objektiv jde po přidání příslušného profilu nechat vinětaci odstranit automaticky. Případně lze vinětaci odstraňovat manuálně laděním jejich parametrů, což funguje i pro JPEG soubory.
V modulu Editor je pak dostupná stejná funkce v menu Vylepšit pod názvem Vinětace (Ctrl + Shift + G).
Pokud nenecháme vše na automatice, je vždy nutné s novým objektivem udělat pár experimentů a doladit dva parametry. Tato operace nezabere ani minutu. Parametr Síla efektu mění míru zesvětlení rohů – 0 znamená vůbec (původní stav) a 100 % je maximální možné zesvětlení. Parametr Poloměr určuje, jestli se má zesvětlit jen malinký kus rohu (hodnota 100) nebo se má zesvětlení provést z rohu až do středu obrázku (hodnota 1).
Ladění parametrů je zde důležité, abychom neskončili s rohy naopak velmi světlými.
Připomínám, že principem odstranění vinětace je zesvětlení původně tmavých částí snímku, což obecně znamená vzrůst šumu. V našem případě je změna neznatelná, ale pokud by fotografie už byla pořízena v horších světelných podmínkách a s významným šumem, pak odstranění vinětace podstatně zhorší kvalitu. Jestliže má být výsledkem jen menší fotka, tento problém není relevantní a nemusíme se jím zabývat.
Jak vinětaci přidat
Přidání vinětace je snadné. Buď použijete v modulu Vyvolat stejný panel nebo ještě lépe oddíl Efekty, který bere v úvahu i oříznutí a také zde můžete nastavit i metodu vinětace – překryv barvou nebo expozice. Přidání vinětace se od ubírání liší jen v tom, že Sílu efektu nastavíme na zápornou hodnotu. Úpravy je potřeba provádět s citem, síla nemusí být hned extrémní. Doporučuji nastavit Poloměr na nízké hodnoty, ať nejsou černé jen malé části rohů. Pro ilustraci začněme s tímto obrázkem:
Vinětaci jsem přidal vždy se silou -54 %, ale poprvé s poloměrem na hodnotě 19 a podruhé s hodnotou 100. Vidíte, že rohy ve druhém případě nejsou hezké a místo nenápadného přivedení pohledu do středu je výsledek rušivější než originál.
Výhodou práce s vinětací v modulu Vyvolat je, že úpravy jsou nedestruktuivní (kdykoliv si je můžeme rozmyslet a třeba opět zrušit) a vinětaci je možné si připravit jako hotové uživatelské nastavení, spolu s dalšími úpravami jako třeba přidáním kontrastu, a pak jednoduše aplikovat na více fotek.
Naopak modul Editor se hodí v případě, že chcete pracovat ve vrstvách nebo například vinětaci precizně dolaďovat pomocí štětce.
Další možností, jak přidat (nepravou) vinětaci, je použití Kruhového filtru v modulu Vyvolat. Zde nejste zesvětlením nebo ztmavením omezeni na vinětaci, která vychází ze středu, ale filtry můžete různě posouvat, měnit jejich průměr, expoziční parametry apod. (Podrobněji ale Kruhový filtr probereme v nějakém dalším článku)
Vinětace je plus
Osobně vinětaci používám velmi často, i když obvykle spíš v menší míře. S dalšími úpravami zvyšuje zajímavost fotografie, aniž by si někdo vůbec nějaké změny všiml. Pokud jste tuto funkci doposud nevyužívali, možná je na čase ji zařadit do svého arzenálu.
Zatím zde není žádný komentář.