K čemu využít nástroje pro perspektivu a deformaci
Článek je starý více než 5 let. Informace v něm mohou být zastaralé.
Pracujeme na jeho aktualizaci. Zatím si můžete přečíst nějaké novější.
Nástroje pro úpravu perspektivy můžete využít nejen při tvorbě komponovaných obrazů, které jsou složeny z více fotografií a jiných obrazových prvků. V článku se dozvíte, jak využít tohoto nástroje i pro klonování (vymazání) objektů v situaci, kdy si nevystačíte s klonovacím razítkem nebo retušovacím štětcem.
Naučíte se používat nástroje programu Zoner Photo Studio:
- Upravit – Vložit ze souboru…,
- Posun a transformace (V),
- Nástroje pro práci s výběrem,
- Upravit – Kopírovat (Ctrl+C),
- Upravit – Vložit ze schránky (Ctrl+V),
- Vrstva – Maska – Skrýt vše,
- Kreslicí nástroje – Štětec (B).
Perspektivní zkreslení pro tvorbu komponovaných obrazů
Nejčastěji se s použitím nástroje pro změnu perspektivy setkáte při komponování více fotografií do jedné výsledné kompozice. Typickým příkladem je umístění nového obrazu (fotografie, textu) do perspektivně snímané plochy ve zdrojové fotografii. Touto plochou může být billboard, stěna domu apod. My si ukážeme umístění portrétu do vyfotografovaného rámečku.
Zdrojovou fotografii otevřete v Editoru. V panelu Vrstvy se automaticky vytvoří Vrstva 1, která obsahuje otevřenou fotografii.
Příkazem Upravit – Vložit ze souboru… vložte vkládaný obraz jako novou vrstvu (Vrstva 2).
Přepněte na nástroj Posun a transformace (V) a zvolte režim Změna velikosti. Následně tažením za úchopové body na rozích vloženého obrazu změňte jeho velikost, aby odpovídala ploše, do které budete obraz vkládat. V tomto kroku zatím nemusíte být nijak zvlášť přesní, jde především o to, abyste bezpečně viděli všechny úchopové body v ploše fotografie.
Změňte režim nástroje na Deformace. Nyní můžete jednotlivé úchopové body přesně umístit do rohů rámečku, do kterého vkládáte obraz.
Pro realistické prolnutí vkládaného obrazu s povrchem rámečku nastavte Režim prolnutí nově vložené vrstvy (Vrstva 2) na Násobit. Díky nastavení tohoto režimu prolnutí jednak vkládaný obraz trochu ztmavíte, takže expozičně více odpovídá podkladu, a dále dosáhnete toho, že zviditelníte stín u pravého okraje rámečku.
Při komponování různých obrazů budete často experimentovat s režimy prolnutí a nastavením krytí vrstvy. Také bude někdy potřeba upravit tonalitu (expozici) a barevnost vkládané vrstvy, aby odpovídala zdrojové fotografii. V tomto ukázkovém případě byla situace jednoduchá vzhledem k tomu, že jsme vkládali obraz do barevně neutrálního rámečku.
Perspektivní zkreslení při klonování
Pro klonování (respektive vymazání) objektů z fotografie máte k dispozici základní mocné nástroje, jako je klonovací razítko a retušovací štětec. Tyto nástroje fungují perfektně ve většině situací. Pokud ovšem potřebujete vymazat předmět z podkladu, který obsahuje výrazný geometrický vzor a je přitom zobrazen v perspektivě, tak si s klasickými nástroji nevystačíte. Řešením je vytvoření perspektivně zkreslené záplaty.
Otevřete upravovanou fotografii v Editoru. Ukázková fotografie znázorňuje bonbón a jím vržený stín položený na dečce s výrazným geometrickým vzorem.
Zapněte Nástroje pro práci s výběrem a zvolte obdélníkový výběr (M). Vyberte obdélníkovou oblast dečky, kterou použijete jako záplatu.
Příkazem Upravit – Kopírovat (Ctrl+C) zkopírujte výběr do schránky a příkazem Upravit – Vložit ze schránky (Ctrl+V) vložte záplatu do fotografie. Ta se automaticky umístí na střed obrazu jako nová vrstva (Vrstva 2 v panelu Vrstvy).
Zapněte nástroj Posun a transformace (V) a pomocí změny velikosti, úpravy perspektivy a deformace přesuňte obraz ve Vrstvě 2 nad klonovaný objekt. Změňte jeho perspektivu, aby odpovídala oblasti pod ním.
Vrstvu 2 opatřete maskou příkazem Vrstva – Maska – Skrýt vše. Tím vrstvu 2 zneviditelníte, neboť ta je teď skryta za maskou.
Pokračovat budete kresbou do masky vrstvy. Z tohoto důvodu je velmi důležité v panelu Vrstvy důsledně vybrat ikonu masku u Vrstvy 2. To poznáte podle zvýrazněných rohů ikony masky. Tady může často dojít k chybě, kdy chcete kreslit do masky a přitom je označena vrstva a naopak.
Přepněte na Kreslicí nástroje – Štětec (B). Nastavte hodnotu Rozmazání na 100 % a barvu na bílou.
Kreslením do masky bílou barvou v místě nežádoucího objektu začnete postupně odhalovat Vrstvu 2. Díky nastavení rozmazání štětce dochází k plynulému přechodu mezi odhalovanou záplatou a podkladovou vrstvou.
Po dokončení masky si můžete na vzorovém příkladu povšimnout, že vlivem snížené hloubky ostrosti v této konkrétní fotografii, je klonovaná část obrazu ostřejší, než jeho okolí.
Pro nápravu rozdílného zaostření použijte nástroj Retušovací nástroje – Efektový štětec (E). Režim nastavte na Doostření a sílu na -5 %. Tím, že navolíte zápornou hodnotu síly efektu, tak namísto doostření bude nástroj naopak rozostřovat. Vždy raději pracujte s menší sílou efektu a aplikujte více tahů, než abyste pracovali s jedním silným tahem. V takovém případě byste mohli efekt snadno přehnat. Nezapomeňte v panelu Vrstvy označit samotnou vrstvu. Z předchozího kroku je označena maska. Retušovacím štětcem kreslete přes místa, která chcete rozostřit.
Práce s nástroji pro transformaci vyžaduje trochu cviku a trpělivosti, není vždy snadné hned napoprvé transformaci provést. Nezapomeňte, že vždy můžete transformaci dodatečně upravit i po vytvoření masky z kroku 9. Vždy si ale ohlídejte, abyste transformovali kresbu vrstvy a ne její masku. Pokud uděláte chybu při kresbě do masky, můžete změnit barvu štětce na černou a masku opravit.
Pro perspektivní zkreslení najdete spoustu uplatnění
V možnosti perspektivně deformovat jednotlivé vrstvy vašich fotografií máte k dispozici užitečnou pomůcku, která vám pomůže vyřešit některé situace, které nemůžete vyřešit jiným způsobem. Nástroje využijete i při vkládání různých textů a dalších grafických prvků do vašich fotografií.
Albert Klein
Jsem rád