Luxusní káry aneb jak fotit auta jako profík
Fotografování aut a motocyklů se můžeme věnovat z mnoha důvodů a také je mnoha způsoby fotit. Například chceme prodat svůj starý automobil a pěkné fotografie mají zvýšit šanci na jeho prodej. Nebo se můžeme soustředit na lifestylové portréty se zajímavými vozy, či na zachycení atmosféry automobilových závodů a akcí.
Já se zaměřuji na fotografování klasických automobilů – veteránů, amerických vozů a lidí s nimi spojených. To vše během srazů a motoristických akcí. Kromě obdivování krásy těchto vozidel zde můžeme navázat kontakt s jejich hrdými majiteli a domluvit se na individuálním focení.
Portrét automobilu
Začnu s tím, čemu říkám portrét automobilu. Fotografuji vůz zepředu, zezadu, z profilu a z tříčtvrtinového pohledu, většinou lehce z podřepu, abych zvýraznil linie karoserie. Používám objektiv s ohniskovou vzdáleností 50 mm a delší, abych předešel zkreslení tvarů. Výjimečně používám ohnisko 35 mm nebo 28 mm, pokud chci do záběru zakomponovat i okolní prostředí.
Přední kola nechávám rovně nebo je natočím tak, aby vynikly disky, protože kola dělají auto. Ostřím na světlomety, protože ty jsou jako oči automobilu. Důležitou roli hraje pozadí – kontroluji, zda na něm nejsou rušivé prvky, které by odváděly pozornost.
Pro domluvená fotografování si postupně vytvářím databázi zajímavých lokací, ať už industriálních, nebo přírodních. Důležitým faktorem je světlo. Dle mého názoru neexistuje špatné světlo, jen nedostatek kreativity.
Základní věc, bez které se neobejdu, je polarizační filtr, který mi pomáhá eliminovat odlesky. Obecně je ideální doba pro focení při západu slunce, když je lehce pod mrakem. To je měkké a rozptýlené světlo, ale pozor na dlouhé stíny. Ty mohou komplikovat focení.
Pokud nechci fotit ze stativu a skládat více snímků, musím počítat s odlesky na zaoblených plochách karoserie. Není reálné je všechny eliminovat. Ideální řešení tedy není odstranění všech odlesků, ale jen těch nežádoucích. Ty, které zvýrazňují linie karoserie, je naopak dobré ponechat. Navíc pokud někdo věnoval čas a péči leštění vozu, bylo by chybou tyto blízkavé efekty úplně potlačit.
K odstranění údajů SPZ, pokud je potřeba, používám skvělý nástroj Anonymizace v modulu Vyvolat.
Detaily
Chromované masky, světla, zrcátka, volanty, přístrojové desky, sedačky, pedály, to vše charakterizuje většinu automobilových značek. Opět pomůže polarizační filtr a objektiv s delším ohniskem a s malou hloubkou ostrosti. Využívám kontrastu světla a stínu k vypíchnutí zajímavého detailu.
Pokud je na hotové fotografii potřeba trochu rozsvítit světla, pomůžu si maskou s křivkami a úpravou Vyvážení bílé. Celkové pohledy doplňuji různými záběry detailů. Obzvláště v situacích, kdy je okolo hodně lidí, se zaměřuju výhradně na detaily.
Též se bavím s majiteli, co považují za nejzajímavější na konkrétním autě. Některá mají zvláštní pakety, nebo je jen pár raritních vozů v Čechách.
Lidé a automobil
Toto mne na fotografování nejvíce zajímá. Spojením člověka a automobilu nebo motocyklu ve fotografii vzniká další rovina a příběh. Pro nadšence a „petrolheady“ je automobil nebo motorka součástí jejich životního stylu. Fotím portréty jezdců se stroji, detaily, a na závodech zachycuji jezdce a mechaniky přímo v depech.
Na závodech se snažím dostat co nejblíže k centru dění, do depa nebo ke startovní čáře. Na menších klubových akcích je to snadné – není potřeba akreditace a vše se dá domluvit přímo na místě. Na těchto akcích bývá jezdec často i mechanikem. Opět používám objektiv s delším ohniskem a nízkou clonu.
Chci podotknout, že při pohybu kolem aut je třeba dbát na bezpečnost svou i druhých. Neustále monitorovat prostor kolem sebe a za sebou a nestát na místech, kde by auto mohlo vyjet z trati.
Je třeba být připraven rychle uniknout, pokud dojde k nějakému karambolu. A hlavně nevstupovat na trať. Tím můžete získat doživotní zákaz vstupu na uvedený okruh. Také se nedotýkejte aut bez souhlasu majitelů a dávejte pozor na brašnu, aby nedošlo k poničení aut.
Závěr
Pokud se něco nepovede, nezoufejte. Na každou dobrou fotku připadá mnoho průměrných a nepovedených. Soustavným cvikem se poměr dobrých fotografií zvyšuje. Sám se inspiruji těmi nejlepšími fotografy, jako jsou Amy Shore, Laurent Nivalle nebo Bart Kuykens.
Každý z nich má svůj osobitý přístup k fotografii. Skvělá videa na YouTube tvoří také Larry Chen. Nezapomínejte, že na sociální sítě dává každý jen to nejlepší, ale cesta k úspěchu je často plná překážek a pádů. Fotografování aut není jen o dobrých snímcích, ale i o navázání nových přátelství a setkání se zajímavými lidmi.
Podívejte se na další fotky v naší galerii:
Zatím zde není žádný komentář.