Předražené fotografické reklamy
Patřil jsem mezi pravidelné čtenáře československých fotografických časopisů. Dnes mohu říci, že je kupuji velmi zřídkakdy. A to ani ne tak kvůli jejich ceně, která, přiznejme si, není nízká, ale spíše kvůli jejich obsahu.
Možná se fotografie zobrazená pouze na displeji nemůže rovnat s fotografií na papíře, ať jde o archivní papíry na barytové podložce nebo papírový časopis. Fotografii sluší být na papíře, to nechci zpochybňovat. Ale co další obsah? Fotografické časopisy přeci nemají tvořit pouze fotografie. Jsou to recenze, rozhovory, tipy, triky apod.
Nic nového, všechno najdu na internetu
Nejaktuálnější recenze jsou pochopitelně nejsnadněji dostupné na internetu. Zřejmě nejznámější a jeden z nejvíce navštěvovaných zahraničních webů Digital Photography Review je vytváří rychlostí namydleného blesku, a to na téměř jakékoli tělo fotoaparátu, nebo objektiv.
Postup běžného kupujícího bývá často takový, že si přečte dostupné recenze a články se zkušenostmi stávajících uživatelů, následně si daný produkt osahá v nejbližší kamenné prodejně, a je-li i „na živo“ spokojený, neváhá investovat.
Díky sociálním sítím se můžete stát fanoušky nebo přáteli kohokoliv ze známých i těch méně známých fotografů (nejen československé fotografické scény samozřejmě). Získáte tak okamžitý přehled o jejich aktuální tvorbě, výstavách nebo dokonce pohybu.
Tipů a triků je plný internet, ostatně, sami přispíváme v tomto ohledu k nemalému množství návodných článků v naší vlastní rubrice zde na blogu.
Vše má svou cenu
Papírový časopis věnovaný fotografii a fotografické tématice lze u nás pořídit v cenách od 100 do 150 korun. Není to moc, ale na druhou stranu ani málo. A pro mě osobně je to příliš mnoho za to, že klidně až jedna třetina časopisu obsahuje reklamy na různé fotografické potřeby a doplňky.
Chápu sice, že reklama má časopis uživit, ale proč si mám za ní platit 150 korun? V některých případech jsem měl dokonce pocit, že jsem si koupil reklamní leták a nikoliv fotografické periodikum. Knihy o fotografii se dají pořídit od dvou set padesáti korun, a to jsou celé knihy, nikoliv časopisy zaměřené na konkrétní téma. Navíc si můžete vybrat jakoukoli, která se vám nejvíce hodí. Některé fotografické publikace jsou samozřejmě i mnohonásobně dražší, ovšem stále mají svou dlouhodobou hodnotu.
Kvalita se ztrácí, přidává se reklama
Poslední dobou je to bohužel tak, že ať listuji v kterémkoliv fotografickém časopise, podstatného obsahu nalézám stále méně. Na úkor reklamy, jak jinak. O kvalitě snímků ani nemluvě. Nevím čím to je, ale do popředí se tlačí průměrné fotografie. Dlouho se mi nestalo, že bych otevřel časopis a uviděl fotografii, která by mě donutila přestat listovat a zastavit se u onoho konkrétního snímku, protože mě skutečně zaujal.
Jedno z mnoha řešení
Osobně se zaměřuji na fotografování portrétů a lidí obecně. V blízké budoucnosti bych se rád úzce zaměřil na módní fotografii. Také proto je pro mě momentálně mnohem lepší řešení koupit si jednou za čas VOGUE, případně ELLE, které jsou sice dražší, na druhou stranu nabízí kvalitní fotografie o velikosti A4, někdy i A3 na dvoustraně. Navíc snímky zde tvoří drtivou část obsahu pětisetstránkového vydání.
Módní časopis tak pro mě, jako fotografa, může být více inspirativní, než fotografický časopis přeplněný reklamami. Informuje sice prioritně o módě, ale i já zde naleznu nejnovější trendy ve fotografii, rozmanité typy modelek, póz, líčení, zajímavou práci se světlem, rekvizitami a např. i softwarové úpravy. Samozřejmě od módního časopisu nelze čekat návodné články, jak byl který snímek pořízen. Je však potřeba číst mezi řádky.
Zatím zde není žádný komentář.