Proč má RAW někdy jiné barvy než JPEG?
Článek je starý více než 5 let. Informace v něm mohou být zastaralé.
Pracujeme na jeho aktualizaci. Zatím si můžete přečíst nějaké novější.
Lámali jste si někdy hlavu nad tím, proč se při vyvolání RAW formátu v Zoner Photo Studiu snímky trošku liší od JPEG souboru – třeba svou barevností nebo jasem? Problém není ve vás nebo v ZPS, může za to výrobní tajemství výrobců fotoaparátu.
Formát RAW má oproti formátu JPEG řadu výhod, o kterých jsme psali například v článku Je pro vás RAW vhodný nebo Objevte vlastnosti RAW souborů.
Přesto si ale na úvod shrňme rozdíly mezi JPEGem a RAWem.
Jaký je rozdíl mezi formáty JPEG a RAW?
Formát JPEG obsahuje běžná digitální data, která prošla zpracováním fotoaparátu.
Pokud však snímáte do formátu RAW (z ang. raw – syrový), na paměťovou kartu se neukládají hotové snímky jako u JPEGu, ale jen zdrojová „syrová“ data, tedy záznam signálů ze snímacího čipu. Snímek v RAWu na displeji fotoaparátu neuvidíte, zobrazí se vám pouze malý náhled v JPEGu, který je právě součástí RAWu.
Samotný RAW snímek vyvoláte teprve až v počítači, kde můžete data také doladit. Vyvolání snímku provádí specializovaný program – konvertor. ZPS nabízí možnost propojení s Adobe DNG Converterem, který je zdarma ke stažení.
Pokud fotíte do RAWu, může se vám stát, že vaše snímky budou mít jinou barvu než JPEG formát, který se pořizuje spolu s RAW souborem. Proč tomu tak je?
Výrobci fotoaparátů vs. výrobci programů
Zatímco formát JPEG se zpracovává přímo ve fotoaparátu, podle postupů výrobce fotoaparátu, formát RAW se zpracovává až v počítači, na základě postupů od výrobce programu. Pokud použijete na vyvolání RAW souboru originální software od výrobce fotoaparátu, oba formáty (RAW a JPEG) by měl software od výrobce zpracovat a zobrazit stejně.
Pomocí originálního softwaru probíhá zpracování stejným způsobem jako ve fotoaparátu – program si přečte nastavení fotoaparátu a stejné nastavení aplikuje na obrazová data. Používá stejné postupy a stejné algoritmy, jako by při zpracování RAW býval udělal přímo fotoaparát. Výsledkem je stejně barevný a stejně ostrý snímek, na němž jsou provedené stejné korekce.
Jenomže originální programy výrobců, jako například Canon DPP nebo Nikon Capture NX2, nejsou vždy nejrychlejší a nejpohodlnější nástroje pro zpracování formátu RAW. Proto fotografové často raději sáhnou po programech od třetích výrobců – například po Adobe Camera RAW nebo Zoner Photo Studiu.
Tím se však situace trochu komplikuje. Řada informací o pořízené fotce je totiž výrobním tajemstvím. Kvůli tomu si výrobci programů museli na úpravu RAW napsat vlastní postupy. Proto může být zpracování RAW formátu v těchto neoriginálních programech odlišné od zpracování ve fotoaparátu.
Podívejte se na následující tři fotky. Vlevo je JPEG ve fotoaparátu, napravo je JPEG vyvolaný z RAWu přes modul Vyvolat v ZPS:
Dalším problémem, se kterým se výrobci programů na úpravu RAW formátu potýkají, je to, že každý výrobce digitálních fotoaparátů používá svůj vlastní formát RAW dat, což se projevuje různými koncovkami souborů – Nikon používá NEF, Canon CRW nebo třeba Olympus ORF. Formáty se můžou ale lišit dokonce i u jednotlivých fotoaparátů.
Odlišnosti neoriginálních softwarů
Vyvolání RAW je poměrně složitá záležitost a samotný proces není úplně jednoznačný. Každý program používá jiné algoritmy, tudíž výsledek není úplně stejný. Stejně tak barvy si každý fotoaparát zprofiluje podle sebe a výsledek se může mírně lišit.
Výrobci dalších fotografických programů nemají k dispozici konkrétní algoritmy, takže musí zvlášť pro každý fotoaparát získat potřebné údaje. Fotí různě barevné testovací obrazce a na jejich základě tvoří profil daného fotoaparátu. Jejich cílem je dosáhnout co největší shody pro všechny barvy. Proto se mohou jednotlivé výstupy z různých programů mírně lišit, stejně tak i od náhledu fotoaparátů.
Na druhou stranu pomocí dalších programů dosáhnete mnohem lepšího výsledku. JPEGy bývají často ve fotoaparátu zpracovány tak, aby se uživateli víc líbily – často tak mohou být přeostřené, přesaturované nebo zbytečně odšuměné, čímž utrpí i detaily fotografie. Originální software je nastavený tak, aby z něj vystupovaly stejné fotky.
Naproti tomu se neoriginální softwary snaží o maximální věrnost. Možná používají pomalejší algoritmy, zato jsou ale kvalitnější – kupříkladu odstranění šumu. Uživatel tak má pod kontrolou více věcí.
To, že se výstupy trochu liší, neznamená, že JPEG z fotoaparátu nebo z originálních softwarů je správný a že výstupy z ostatních programů jsou špatně. Je totiž dost pravděpodobné, že neoriginální softwary mohou mít lepší zpracování, které je bližší realitě, protože úpravy jsou méně destruktivní.
Neoriginální software vám navíc dává už během vyvolávání fotografie více prostoru ke kreativitě a zároveň s tím i možnost třeba několika různých zpracování – beze ztráty kvality.
Pokud ke zpracování RAW souborů používáte Zoner Photo Studio a chcete získat ještě podrobnější informace o nastavení z fotoaparátů, propojte Zoner Photo Studio přímo s Adobe DNG konvertorem, který je ke stažení zdarma. Adobe DNG má celosvětově silnou pozici na trhu a jeho informace ke správnému rozkódování dat od výrobce jsou přesnější.
Podívejte se, jak pracovat s RAWy v Zoner Photo Studiu a jak vám s jejich zpracováním pomůže DNG konvertor:
Tip: ZPS umí načíst většinu starších RAWů i bez DNG Converteru. Pokud tedy konvertor vypnete, RAW se bude dál bez problémů načítat a zpracovávat v modulu Vyvolat. Načítání bude dokonce rychlejší.
RAW v modulu Editor
Když otevřete RAW soubor v modulu Editor, snímek si uchovává svou plnou bitovou hloubku 16 bitů na kanál, a tedy neutrpí žádnou ztrátou kvality, ke které dochází při komprimaci do JPEGu.
Doporučujeme, abyste základní úpravy jako doladění expozice a vyvážení bílé udělali v modulu Vyvolat a modul Editor si nechali až třeba na práci s vrstvami. Každý z modulů vyniká totiž v něčem jiném.
Pamatujte, na rozdíl od modulu Editor nedochází v modulu Vyvolat k žádné ztrátě kvality.
Poznámka: Starší verze Editoru (ZPS 17 a starší) nezobrazovaly snímky vždy stejným způsobem jako modul Vyvolat, resp. RAW modul.
Milan
Dobrý večer.
Mám dotaz proč se mě v zoneru neukazuje EXIF s fotoaparátu Olympus OM-1.
Ufotoaparátu canon panasonic to funguje.
ZONER TÝM
Zdravíme Vás, Petře,
děkujeme za Váš dotaz. Předali jsme ho naší podpoře, která Vás jistě kontaktovala. Na tohle téma bychom tu asi neměli dost místa:-)
Přejeme Vám mnoho vydařených snímků i s jejich EXIF údaji:-)
Eva | Redakce milujemefotografii.cz