Proč používat difúzní světlo v makrofotografii

Makrofotografie patří k těm žánrům, u kterých velmi záleží na tom, jaké vybavení fotograf při práci používá. To, že vše je ve fotografii o světle, u makrofotografie platí dvojnásob, obzvlášť pak o jeho rozptýlení.

Každý z vás, kdo se někdy pokusil fotografovat makro, si jistě položil otázku: Proč mé snímky nejsou tak zdařilé jako ty, které se mi líbí? Odpověď je jednoduchá. Často za to může nedostatečně rozptýlené světlo, které fotografii dělá výjimečnou. Důležitou roli má i kompozice, v tomto textu se ale zaměříme pouze na difúzní světlo.

Každému fotografovi vyhovuje různě rozptýlené světlo, někdo má rád ostřejší stíny a kontrastnější světlo, jiný má rád zase minimum stínů a raději méně kontrastní světlo. Já osobně patřím k druhé skupině lidí.

Jak rozptýlit světlo z blesku

Jak tedy světlo z interního, případně externího blesku rozptýlit? Jednou z možností je koupě specializovaných difuzorů, které se nasazují a různě připevňují na blesk. Pokud takovýto difuzor pořídíte, musíte počítat s tím, že se jedná o komerční produkt, který je směřován na prodej a nemusí vám udělat tu službu, kterou hledáte. Sám vlastním dva druhy koupených difuzorů, které se upevňují na externí blesk.

Osobně nejsem spokojen ani s jedním, jelikož nemůžu nijak dodatečně ovlivnit rozptýlení světla tak, abych dosáhl požadovaného výsledku, aniž bych musel zasahovat do intenzity nebo směru záblesku.

Zde může vidět tu nejzákladnější rozptylku, která se nasazuje na blesk pro rozptýlení světla. Ovšem v makrofotografii nefunguje vůbec, tak jak by měla.jpg
Zde může vidět tu nejzákladnější rozptylku, která se nasazuje na blesk pro rozptýlení světla. Ovšem v makrofotografii nefunguje vůbec, tak jak by měla.
Výsledek použití plastové rozptylky je pro mě osobně otřesný, stíny jsou nedostatečně prokresleny a celkové nasvícení snímku vypadá, jako by blesk byl použit bez jakékoliv rozptylky.jpg
Výsledek použití plastové rozptylky je pro mě osobně otřesný, stíny jsou nedostatečně prokresleny a celkové nasvícení snímku vypadá, jako by blesk byl použit bez jakékoliv rozptylky.

Jak můžete vidět na obrázku výše, i po vyvolání RAW souboru to pořád není ono. Světlo z blesku, které bylo i přes použití základní rozptylky rozptýleno, snímek „zabilo“. Výsledek použití rozptylky: příliš kontrastní světlo s neprokreslenými stíny. V tomto případě plastová rozptylka nepomohla.

Další možností jsou rozptylky z látky a odrazných fólii, které směřují veškeré světlo většinou do jednoho bílého čtverce, případně obdélníku. Jsou to malé soft boxy pro externí blesky, které rozptylují světlo mnohem lépe. Ovšem stále to není ono.

Malá rozptylka na externí blesk v podání soft boxu, která je vyrobena z látky a odrazných materiálu. Její výhodou je lepší rozptýlení světla oproti plastové, ale stále to není to pravé.jpg
Malá rozptylka na externí blesk v podání soft boxu, která je vyrobena z látky a odrazných materiálu. Její výhodou je lepší rozptýlení světla oproti plastové, ale stále to není to pravé.
Výsledný snímek za použití malého soft boxu, kdy je sametka nasvícena relativně měkkým světlem, které ovšem stále nedostatečně prokreslilo stíny, které jsou na určitých místech příliš tmavé až skoro podpálené.jpg
Výsledný snímek za použití malého soft boxu, kdy je sametka nasvícena relativně měkkým světlem, které ovšem stále nedostatečně prokreslilo stíny, které jsou na určitých místech příliš tmavé až skoro podpálené.

Z vlastních zkušeností nedoporučuji ani jednu z těchto rozptylek. Hlavním důvodem je to, že světlo rozptýlí v přílišné blízkosti od záblesku, které se následně nedostatečně rozptýlí a nezměkne. Dalším problémem je rozptýlení světla ještě před objektivem. Může dojít k tomu, že na svém snímku objevíte nechtěný stín objektivu, případně sluneční clony.

Řešení špatného rozptylu světla

Jak se zmiňovaným neduhům vyhnout? Máte možnost různými způsoby vylepšit vámi zakoupený difuzor, aby světlo bylo více rozptýlené a stíny dostatečně měkké. Můžete přidat další vrstvu: pauzovací papír, bílou látku nebo třeba papírové kapesníčky. Popravdě řečeno, nejlepší volbou je zahodit koupené rozptylky a vytvořit si vlastní.

Pokud máte zájem o kvalitní rozptýlení světla, aby vaše snímky vypadaly tak, jak chcete, musíte mít na paměti obě výše zmiňované věci: umístění rozptylky dostatečně daleko od zdroje záblesku a bodu rozptýlení světla za objektivem, nikoliv před ním. Kam tedy rozptylku umístit? Rozptylku neumístíme na blesk, ale na konec objektivu ideálně na začátek clony tak, aby směřovala před objektiv, jak můžete vidět na obrázku níže.

Má vlastnoručně vyrobená rozptylka přímo na objektivu.jpg
Můj vlastnoručně vyrobený difuzor přímo na objektivu. Sice vypadá na první pohled strašně, ale práci odvádí skutečně skvělou.

Díky umístění rozptylky na objektivu se vyhneme zmiňovaným neduhům. Získáme velkou výhodu v tom, že můžeme korigovat úhel rozptylky, a tím i intenzitu stínů. Ideální úhel rozptylky je 45°, kterým docílíme dostatečně rozptýleného světla a ideálně změkčených stínů. Pokud chceme docílit, co nejmenšího množství stínů, sklopíme rozptylku téměř paralelně s objektivem. Jestliže chceme stíny ostřejší, zvýšíme úhel rozptylky až na 90°.

Vlastní rozptylka

Rozptylku si můžete vyrobit z jakéhokoliv materiálu o šíři 0,5-1 cm. Záleží jen na tom, aby byl bílý a propouštěl světlo. Má rozptylka je vyrobena z pěnové výplně pouzdra na tablet, do které jsem vykrojil otvor pro sluneční clonu a po stranách otvoru umístil gumičku, pro uchycení k objektivu. Do začátku to chce trochu cviku, abyste rozptylkou neplašili hmyz, ale postupem času zjistíte, že i přes hodně amatérský vzhled není lepší rozptylky.

Rozptylka má samozřejmě i tu výhodu, že je ji možné použít jak s interním bleskem tak i externím. Pokud byste ovšem chtěli přímo na interní blesk jednu šikovnou rozptylku světla, použijte bílou krabičku od filmu, do které vyřízněte otvor přímo na interní blesk. Výsledkem budete mile překvapeni a pořizovací cena je „00 nic“.

Světlo po použití domácí rozptylky je dostatečně rozptýleno a kresba je zachována i ve stínech.jpg
Světlo po použití domácí rozptylky je dostatečně rozptýleno a kresba je zachována i ve stínech.

Proč tedy používat difúzní světlo v makrofotografii? Odpověď je nakonec jednoduchá: Aby vaše snímky vypadaly přesně tak, jak si představujete. Pamatujte, že světlo je základ a je důležité s ním pracovat, ale hlavně s ním umět pracovat.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorJosef Gabrhel

Dokonalým odpočinkem je pro něj strávit večer pod širákem, případně ve stanu a před spaním fotografovat hvězdy a ráno kouzelný východ slunce v krajině. Nejraději podniká své fotografické cesty na Velkou Javořinu v Bílých Karpatech. Josef je také vášnivým fotografem skoro neviditelného světa pod našimi chodidly. Pokud zrovna nefotí krajinu, běhá po lese, případně v jeho oblíbené mokřadní lokalitě a fotografuje hmyz. Josef je jednoduše řečeno fotografem přírody nejen svými snímky, ale také duší.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *