Profil fotografa – Aleš Sládek: Fotografie jako náplň volného času

Se zatím poslední, šestnáctou, verzí Zoner Photo Studia došlo ke změně i ve webové galerii Zonerama. V současné době tak můžete nahrávat snímky v neomezeném rozlišení a velikosti. Šikovných fotografů stále přibývá a my jsme se rozhodli vám zase jednoho z nich představit a popovídat si s ním tentokrát o filmové fotografii.

Jak dlouho se věnujete fotografii?

Výtvarné umění a fotografie mě vždy zajímala, ale aktivně se jí věnuji teprve od roku 2007, kdy jsem po ukončení studií začal hledat způsob, jak aktivně naložit s volným časem. Na amatérské úrovni, ovšem nutno podotknout, že velmi dobře, fotí i můj bratr a také jeden z bratranců. I to byl nakonec důvod, proč jsem i já zvolil fotografování jako svou volnočasovou aktivitu. Oba mě inspirovali.

S jakými fotoaparáty pracujete?

V mé výbavě je hned několik fotoaparátů a to jak digitálních, tak analogových. Nejčastěji používám Nikon D7000, Nikon F4 a pak panoramatický Lomo Sprocket Rocket.

Foto: Aleš Sládek.

Ve své galerii na Zoneramě máte zatím pouze dvě alba a obě zaměřená na film…

Rozhodně nepatřím mezi fanatické zastánce jen digitální, nebo jen analogové techniky a jsem přesvědčen, že k vytvoření dobré fotografie je důležité především dobré oko a trochu štěstí, nikoliv vlastní záznamová technika. Podle příležitosti proto používám jak digitální, tak analogovou techniku.

Na Zoneramě mám v současnosti alba zaměřená pouze na analogovou techniku, cross proces a panoramatické fotografie, nicméně na další alba i s digitální fotografií jistě brzy dojde.

Jaký impulz vedl k tomu, že jste se pustil i do filmové fotografie?

V době, kdy jsem s focením začínal, jsem měl příležitost nechat si dovézt velmi levně fotoaparát z druhé ruky z Japonska a využil jsem toho. Nikon F4 stále považuji za jeden z nejlepších fotoaparátů, které jsem kdy měl možnost držet v ruce, a v porovnání s mým tehdejším Nikonem D50 jsem mu dával jednoznačně přednost.

Brzy jsem si také uvědomil, že focení na film kultivuje moje fotografické návyky – člověk šetří každé filmové políčko, opravdu přemýšlí nad kvalitou záběru, nad vztahem mezi foceným objektem a jeho pozadím. Analogovou fotografii bych osobně doporučil každému začínajícímu fotografovi.

Foto: Aleš Sládek.

Zaujaly mě již dříve zmiňované panoramatické snímky, jak vznikají?

Všechny panoramatické fotografie vznikají s fotoaparátem Lomo Sprocket Rocket, který velmi rád nosím s sebou, protože je velmi lehký, v případě krádeže nebo zničení levně nahraditelný a poskytuje trochu jiný úhel pohledu na svět kolem nás.

Vzhledem k tomu, že celý fotoaparát je plastový včetně optiky, používám k tomu adekvátně drahé barevné filmy, tedy filmy za padesát korun z drogerie anebo také prošlý filmový materiál, ke kterému se občas přes kamarády z v Klubu Fotografů Amatérů v Žižkově (KFAŽ) dostanu. S ohledem na pevný čas závěrky fotoaparátu poskytují nejlepší výsledky filmy s citlivostí ISO 400.

Foto: Aleš Sládek.
Foto: Aleš Sládek.

Na Vašich panoramatických snímcích jsou zachyceny převážně detaily až nalezená zátiší. Až postupně to přechází v občasný reportážní snímek. Je to záměrný posun?

Tematika fotografií je dána především místy, kam s sebou tento fotoaparát beru – cyklovýlety nebo pracovní cesty. Osobně se nejraději věnuji právě zátiším a krajinám. Reportážní fotografii se věnuji jen velmi okrajově a považuju ji za jednu z nejtěžších fotografických disciplín.

Jak probíhá zpracování Vašich snímků?

Všechny snímky fotím na barevný film, který nechávám ve fotolabu vyvolat a skenovat. Následně pak v Zoner Photo Studiu a modulu NIK Silver Efex Pro fotky upravuji do jejich konečné podoby. V rámci digitálních úprav volím vždy jen úpravy kontrastu, vinětace, barevný filtr, velikost digitálního zrna a tonalitu, zásadně však nepoužívám retuše. Nechci, aby fotografie ztrácely na obsahové autentičnosti.

Foto: Aleš Sládek.
Foto: Aleš Sládek.

S digitální technikou se pak věnujete stejným tématům, nebo ji využíváte jinak?

S digitální technikou se rovněž věnuji především krajině a focení architektury. Téměř exkluzivně ji pak využívám pro svoji experimentální tvorbu a také tehdy, když chci mít jistotu výsledku již na místě focení.

Poslední otázka: Když si vzpomenete na začátky svého fotografování, jaká překážka pro Vás byla tou nejtěžší?

Nevím, zda mohu mluvit přímo o překážce, ale zcela nejtěžší je asi nalézt ve svém okolí lidi, kteří by byli schopni člověka vést k fotografickému růstu, ke kultivaci fotografického projevu jako takového a kteří by člověku dávali neustálou motivaci k dalším a dalším fotografickým projektům.

V tomto ohledu jsem měl velké štěstí a poznal jsem spoustu takových a to nejen v našem fotoklubu na Žižkově, ale i ve spřátelených fotoklubech například v Lanškrouně nebo Náchodě. Všem jim tímto děkuji za to, že se mnou měli trpělivost.

Foto: Aleš Sládek.
Aleš Sládek (1978), povoláním strojní inženýr, člen Klubu Fotografů Amatérů v Žižkově, bydlištěm v Chrudimi. Jeho fotografie naleznete zde na Zoneramě.
Aleš Sládek

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorTomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *