Retuš portrétů: jak dosáhnout dokonalých portrétních fotografií
Článek je starý více než 5 let. Informace v něm mohou být zastaralé.
Pracujeme na jeho aktualizaci. Zatím si můžete přečíst nějaké novější.
Kvalitní retuš portrétu nemusí znamenat pouhé odstranění několika pupínků. Dá se dělat i komplexně a její součástí je několik různých procesů, které vedou k profesionálnímu portrétu. Podívejte se, jak vylepšit nejen pleť, ale i ostatní části obličeje tak, aby byly vaše portrétní fotografie co nejlepší.
Při úpravách myslete na to, že i po retuši by měl portrét působit přirozeně a uvěřitelně. S intenzitou úprav to proto nepřehánějte.
Retuš si můžete vyzkoušet na následujícím ateliérovém portrétu, který jsme nasvítili dvěma softboxy téměř z 90° z obou stran. Spíš než jemné vyhlazující je tak světlo dramatické a kontrastní. O to viditelnější jsou pleťové nedostatky. Můžete si tak vyzkoušet několik úprav.
Stáhněte si tedy snímek v plné velikosti (klikněte pravým tlačítkem, Uložit odkaz jako …) a pusťte se s námi do editací. Ukážeme vám, jak portrét upravit a zachovat přitom přirozenou strukturu pleti, abyste ze slečny neudělali voskovou figurínu.
Při úpravách postupujte následovně:
- Začněte celkovým vyhlazením, které zjemní strukturu pleti. Je možné, že některé méně zřetelné nedostatky vyřešíte už touto úpravou a ulehčí vám to práci.
- Následně vyretušujte větší vady a pokračujte těmi menšími.
- Nakonec vylepšete ještě oči, případně zuby nebo rty.
Veškeré úpravy zvládnete v modulu Vyvolat v Zoner Photo Studiu X.
Základní vyhlazení celé pleti
Prvním krokem bývá plošné zjemnění celé pleti pomocí Vyhlazovacího štětce (U), který najdete v pravém panelu s nástroji. Tento nástroj funguje na bázi frequency separation – oddělení informací o tonalitě a barvách (nízké frekvence) od detailů a textur (vysoké frekvence) do dvou samostatných pomyslných vrstev.
Klikněte na něj a pokreslete s ním všechny volné plochy pleti, které chcete zjemnit. Naopak vynechejte:
- vlasy,
- oči,
- rty
- a obecně všechna místa s ostřejšími rysy.
Tyto části obličeje musí zůstat ostré, aby upoutaly pozornost diváka. Důležité je to zejména u očí.
Průměr štětce průběžně měňte pomocí klávesy Shift a kolečka myši podle toho, jakou část obličeje označujete. Krytí a Hustotu štětce nastavte na 100 %, aby vznikla jednolitá plocha. Také Rozmazání zvolte velké, třeba i 100 %, aby nebyly vidět ostré přechody.
Pokud by se vám úpravy zdály příliš silné, můžete je štětcem z masky postupně odmazávat. Stačí jen při práci s ním přidržet klávesu Alt.
Při odmazávání snižte krytí štětce, abyste efekt jen postupně zmírňovali.
Při práci s maskami se vám vyplatí, když si je pojmenujete. Stačí udělat dvojklik na nápis Maska 1 a přepsat název podle potřeby. V případě, že pracujete s více maskami, budou úpravy přehlednější. Navíc vám takové pojmenování ušetří čas. Hned z názvu vidíte, co maska dělá a nemusíte to zkoušet jejím vypnutím.
Pro lepší kontrolu, jestli máte vybraný celý obličej, najeďte myší na název masky v pravém panelu a dočasně se vám zobrazí překrytí. Nebo si viditelnost překrytí zapněte trvale pomocí ikony masky na záložce Histogram a uvidíte její překrytí fialovou barvou po celou dobu.
Když máte hotovo, zobrazení masky stejnou ikonou vypněte a upravte Intenzitu a Zachování detailů tak, aby úpravy vypadaly co nejlépe.
Intenzitou určujete, jak moc bude struktura vyhlazená. Většinou stačí hodnota kolem 30 %, zkuste ale klidně nastavit i víc. Dbejte přitom na to, aby úprava nevypadala moc uměle.
Zachováním detailů vracíte pleti její původní strukturu a póry. Tuto hodnotu nastavte podle situace. U hladších pletí může být hodnota vyšší, v tomto případě bylo optimální něco kolem 50 %. Ostré hrany se pak ztrácí a zůstávají kulaté póry.
Pokud se vám bude v některých místech zdát, že by efekt mohl být silnější, klikněte na Přidat masku a stejným postupem použijte vyhlazovací štětec lokálně ještě jednou.
Každá pleť je jiná a záleží také na tvrdosti světla při focení, případně na makeupu, takže není možné doporučit univerzální hodnoty. I po úpravě by ale pleť měla vypadat přirozeně. Zatím navíc nemusí být dokonalá – jsme teprve na začátku.
Zdaleka nejsme hotoví, ale Vyhlazovací štětec odvedl kus práce. Pleť je daleko jemnější a zároveň neztratila svou strukturu. V případě klasického rozmazání by modelka vypadala jako figurína. V tomto případě má stále přirozený vzhled.
Parametry štětce
Než začnete s retuší menších nebo větších částí, je třeba vědět, jaký nástroj a jaký režim zvolit. Každý má svoje uplatnění trochu jinde.
Při retušování velkého počtu bodů (třeba pupínků) zvolte v parametrech štětce režim Nový tah štětce, aby zdrojová místa jednotlivých tahů (bodů) byla různá.
Pokud retušujete složitější větší objekty jako vrásky nebo vlasy a není možné to udělat jedním tahem, nastavte režim Přidat tah štětce. Jednotlivé tahy budou v jedné masce a zdrojové místo bude stejné. Nový tah začněte, až když děláte jinou vrásku v jiné části obličeje. Mezi novým tahem a přidáním tahu můžete přepínat přidržením klávesy Shift.
Režim Odebrat z tahu štětce (přepnete na něj přidržením klávesy Alt) využijete v případě, že přetáhnete a chcete část tahu vymazat.
Tyto parametry platí pro všechny retušovací nástroje, o kterých se dočtete v následujících odstavcích.
U retušovacích nástrojů také nastavte, zda má program vybírat zdrojovou oblast automaticky. Většinou je pohodlnější nechat tuto volbu aktivní. Když přece jenom potřebujete zvolit místo zdroje sami, držte klávesu Ctrl a kliknutím ho vyberte.
Odstranění hrubších detailů
Spoustu detailů odstranil Vyhlazovací štětec. Větší nedostatky ale musíte odstranit ručně. K tomu použijte Retušovací štětec (J). Nabízí vám 3 režimy:
- Retušovací štětec,
- Klonovací razítko,
- Klonování struktury.
Univerzální je hlavně Retušovací štětec. Odstraníte s ním většinu pleťových nedostatků. Funguje tak, že přenese texturu a zprůměruje barvy a expozici z okolí.
U prvků, jako jsou pupínky, které chcete zcela odstranit, zvyšte Krytí na 100 %. Nižší hodnotu tohoto posuvníku využijete u vrásek, kde efekt chcete jen zmírnit.
Aby byla retuš co nejpřirozenější, držte Hustotu minimálně kolem 70 % a Rozmazání alespoň na 20 %, aby po štětci nezbyly stopy na okrajích.
Klonovací razítko kopíruje přesně to, co naberete. Hodí se tedy například u retuše plotu, mřížek a jiných rovných textur. U portrétu velký význam nemá.
Klonování struktury použijte v případě vrásek nebo jiných detailů, u kterých chcete nahradit pouze strukturu a ponechat původní barvy. V případě vrásek je dobré neodstraňovat je úplně, ale jen je zmírnit. Toho docílíte snížením Krytí a Hustoty.
Retuš menších nedostatků
Abyste v jednotlivých krocích měli pořádek a mohli je později jednotlivě ovládat, vytvářejte si opět masky a pojmenujte je podle úprav, kterých se týkají.
V této masce zvolte menší štětec, ještě víc si přibližte fotku a retušujte drobné nedostatky jako stopy po řasence, malé pupínky a podobně. Parametry štětce jsou stejné jako v předchozím případě.
Obě úpravy byste sice mohli udělat v jednom kroku, pokud se ale později rozhodnete, že jste to s retušemi detailů trochu přehnali, stačí vypnout masku a nemusíte pracně odstraňovat jednotlivé body.
Úprava očí a zubů
Oči se zpravidla upravují ve dvou krocích.
Prvním je zvýraznění duhovek a odlesků v očích. Spusťte Štětcový filtr (B) a nastavte mu maximální rozmazání kvůli plynulosti efektu. Poté s ním zamalujte duhovku. Zároveň přidejte Zřetelnost a Sytost a můžete i lehce zvýšit Expozici, Ostrost a Stíny.
Ale všeho s mírou! Když se oči moc lesknou, může modelka vypadat jako opilá nebo nemocná.
Druhým krokem je úprava očního bělma. U ní je postup spíš opačný. Chcete totiž, aby žilky a povrch oka byly méně výrazné. Přidejte tedy štětci novou masku a vyberte bělmo. Zřetelnost pak stáhněte do minusových hodnot. Dále se hodí o pár jednotek snížit Sytost a Ostrost. Expozici naopak můžete nepatrně přidat.
Stejný postup bývá i při úpravě zubů. V tomto případě ale nejsou vidět.
Někdy je potřeba upravit i rty. Týká se to případů, kdy jsou suché a jsou na nich výraznější rýhy, případně má model opar. V takovém případě postupujte stejně jako při odstranění vrásek – použijte Retušovací štětec a vyberte zdroj co nejpodobnější ideálnímu stavu.
Snímek před úpravou očí a po ní.
Výsledná fotka před retuší a po retuši.
Závěrem
Retušujte tak, aby to nikdo nepoznal. Rozhodně zde neplatí čím víc, tím líp. Při retušování dbejte na to, aby výsledný portrét vždy působil přirozeně.
Zatím zde není žádný komentář.