Tamron 35-150/2-2.8 – jeden z nejuniverzálnějších objektivů

Tamron 35-1502-2.8 – jeden z nejuniverzálnějších objektivů

Mohl by Tamron 35-150/2-2.8 nahradit tři jiné objektivy z mé předchozí výbavy? Pojďme se podrobně podívat, zda má vůbec na to, aby se kvalitou a vlastnostmi vyrovnal špičkovým profesionálním sklům.

Tamron 35-150/2-2.8 je unikátní objektiv a byl to také jeden z důvodů, proč jsem zvažoval a poté skutečně realizoval prodej celé mojí Canon výbavy a následně uskutečnil nákup značky Sony

Objektiv byl vypuštěn do světa na konci roku 2021 a byl skutečně revoluční – předtím nic podobného neexistovalo. A i teď v roce 2024 má jen jediného přímého konkurenta: Samyang 35-150/2-2.8 (který není jeho kopií, podle diagramů mají viditelně jiné složení čoček uvnitř).

Proč je tak zajímavý

Klasické sadě tří hlavních objektivů se někdy říká „svatá trojice“ a obvykle zahrnuje ultraširoký 16-35/2.8, standardní sklo 24-70/2.8nejdelší zoom 70-200/2.8. Někdy to mohou být jejich odlehčené varianty se světelností f/4. S touto trojicí lze nafotit prakticky vše, a mnoho profesionálních fotografů ji nosí na reportážní i jiná focení.

Tamron 35-150/2-2.8, trojice objektivů
Klasická trojice objektivů běžně používaná profesionálními fotografy 16-25/2.8, 24-70/2.8 a 70-200/2.8. (Na snímku je vše pro systém Canon EF.)

Já tuto trojici nosím zejména na různé firemní akce, které jsou místy těžko předvídatelné, takže se hodí mít po ruce univerzální objektivy. Vyvstávají zde ale dva problémy: Objektivy jsou dohromady těžké a při použití dvou fotoaparátů (aby se skla nemusela tak často střídat) se na jeden z objektivů nedostává. 

Občas je třeba přemýšlet dopředu, a na kritické situace připravit tu správnou dvojici. Tamron 35-150/2-2.8 problém řeší tím, že nahrazuje dva z objektivů, konkrétně 24-70 a 70-200.

Sice nepokrývá celý jejich původní rozsah, ale rozdíl v tele-ohniscích lze nahradit ořezem nebo v některých případech prostým popojitím blíž. Na širším konci chybí podstatně větší šířka záběru, ale na tu je specialista zbývající ultraširoký 16-35, který může být pohodlně připravený na druhém těle.

Tamron 35-150/2-2.8, trojice a dvojice
Předchozí trojice objektivů ve srovnání s dvojící 16-35/2.8 a 35-150/2-2.8. (Dva objektivy vpravo jsou pro systém Sony E.)

Popisovaný Tamron se sice vzdává části ohnisek, jenže přináší lepší světelnost na širším konci (f/2 místo f/2.8 u běžných zoomů). Dokáže tak částečně nahradit dokonce pevný objektiv s ohniskem 35 mm. Ten je se světelností f/1.4 můj nejoblíbenější na svatbách. Pokud se ovšem začne dít něco neobvyklého příliš daleko, může být při sáhnutí po druhém aparátu (s jiným objektivem) už po všem. Prosté přizoomování na 150 mm by situaci opět usnadnilo.

Pro ilustraci, tady je pohled na stejnou scénu ohniskem 35 a 150 mm. Samozřejmě existují i jiné objektivy s velký rozsahem ohnisek, ale ty nemají takovou světelnost.

Tamron 35-150/2-2.8, záběr 35mm
Scéna zabraná Tamronem 35-150 na 35 mm ohnisko.
Tamron 35-150/2-2.8, záběr 150mm
Stejné scéna zabraná Tamronem 35-150 na 150 mm ohnisko.

Při focení v ateliéru je někdy těžké se rozhodnout mezi jednotlivými základními objektivy, které jsou rozdělené u ohniska 70 mm. Pro portréty hrajícího si batolete je potřeba úplně jiné ohnisko než při záběrech celé rodiny. Tohle dilema opět s novým objektivem mizí.

Fyzické vlastnosti

Objektiv má robustní konstrukci a působí profesionálně. Hned na začátku ale musím zmínit hlavní nevýhodu: S délkou 158 mm a hmotností 1165 g totiž rozhodně nejde o žádného trpaslíka, a pro někoho už to může být za hranou snesitelnosti. Na druhou stranu z čísel vyplývá, že je podobný nebo lehčí než běžné objektivy typu 70-200/2.8, takže úplně nevybočuje z kategorie profesionálních světelných skel.

Vnitřek je chráněný proti počasí, u bajonetu je například dobře vidět gumové těsnění. Těsnění je ovšem nejspíš i příčina, proč má tak tuhý chod zoomu. Objektiv se při změně ohniska výrazně prodlužuje, ale musí přitom nasát spoustu vzduchu, což zjevně není snadné. Zoomování tedy klade až překvapivě velký odpor. Uvidím, jestli se to časem změní.

Tamron 35-150/2-2.8, vysunutý tamron
Tamron 35-150/2-2.8 na ohnisku 150 mm.

Naproti tomu druhý kroužek jde příjemně plynule a podle nastavení přepínače může být určen k manuálnímu ostření nebo k úpravě clony.

Ostření

Po více než 1000 nafocených snímcích se zdá, že funguje v různých světelných podmínkách bez problémů.

Zajímavé je, že pokud zaostřím a pak změním ohnisko, zůstane víceméně zaostřeno. To je samozřejmě skvělé. Jenže pokud během zoomování stále ostřím, protože sleduji nějaký objekt, fotoaparát se nechá měnícími se ohnisky často zmást a začne ostřit na něco úplně jiného, klidně i ve výrazně jiné vzdálenosti. 

Tohle je ale nejspíš problém Sony A7R V, kdežto já jsem byl zvyklý hlavně na Canon R5, kde kontinuální ostření fungovalo i během zoomování (ale objevovaly se jiné problémy).

Kvalita obrazu

Při testech mě zaujalo, že má Tamron na 35 mm těsnější záběr než další tři objektivy, které by měly pokrývat stejné ohnisko. Myslím si, že výrobce v zájmu dalších vlastností (hmotnost, velikost, …) skončil někde u 38 mm, které zaokrouhlil.

Tamron 35mm f2
Tamron 35-150/2-2.8 na ohnisku 35 mm s clonou f/2.
Sigma 35mm f1.4
Sigma 35/1.4 DG HSM Art na ohnisku 35 mm s clonou f/1.4. Zároveň můžete posoudit, jestli je vůbec vidět rozdíl v rozostření pozadí.

Ostrost je velmi dobrá, takže si lze těžko na něco stěžovat. Při orientačním testování na 60 megapixelovém těle Sony A7R V je už od nejnižší clony střed skvělý, byť rohy „jen“ dobré. Na nejširším ohnisku je zhruba od f/4 obojí na vysoké úrovni a při f/8 téměř dokonalé. Na ohnisku 150 mm se sice rohy nikdy nedostanou na podobnou úroveň, ale stále jsou slušné a nemusím se o ně bát.

Škoda tzv. poduškovitého zkreslení, které se objevuje snad všude kromě úplně nejširších záběrů. V některých situacích už může být zkreslení znát, ale naštěstí je později korigovatelné.

Tamron 35-150/2-2.8, zkreslení
Poduškovité zkreslení.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/500 s, f/2.5, ISO 100, ohnisko 61 mm

Výrazná je také vinětace a to na obou koncích zoomu. Opět je řešitelná, ale znovu to znamená zhoršení obrazu, tady v podobně vyššího šumu v rozích.

Tamron 35-150/2-2.8, vinětace 35mm
Vinětace na 35 mm.
Tamron 35-150/2-2.8, vinětace 150mm
Vinětace na 150 mm.

Bokeh je vcelku dobrý, byť rozostření způsobené pevným 35mm objektivem s clonou f/1.4 je ještě trošku větší. Ale u Tamronu 35-150 je možné rychle zoomovat a tím pozadí dále potlačit.

Tamron 35-150/2-2.8, rozostření 35mm
Rozostření pozadí na 35 mm.
Tamron 35-150/2-2.8, rozostření 150mm
Rozostření pozadí na 150 mm.

Praktické zkušenosti

V praxi se ukazuje, že objektiv je opravdu o něco těžší než průměr, ale stále zvládnutelný. Zkoušel jsem jej v ateliéru i na reportáži a nemusel jsem o něm nijak zvlášť přemýšlet.

Při reportáži z firemní akce jsem právě zkoušel sadu dvou objektivů, tj. mít na jednom aparátu pokrytá ohniska 35-150 mm a na druhém široký zbytek 16-35 mm. Ve výsledku jsem měl 96 % fotek nafocených právě Tamronem 35-150, což jednoznačně ukazuje na jeho všestrannost. 

Zbylá 4 % fotek nicméně nebyly kuriozity, ale většinou skupinové portréty nejlepších zaměstnanců, které jsem rozhodně nemohl vypustit a kvůli malému prostoru jsem potřeboval i ohniska kolem 20 mm. Opět se tedy ukázalo, že se hodí velmi různorodé úhly záběru. Nicméně většinu času jsem nemusel fotoaparáty ani objektivy měnit.

Zhodnocení

Tento objektiv jsem kupoval s tím, že ho vyzkouším, a pokud na mě bude příliš těžký nebo s ním budou nějaké nepředvídané problémy, zase ho prodám a pořídím místo něj zmiňované tři jiné.

Zatím to ale vypadá, že u mě zůstane a stane se mým novým základním objektivem, použitelným na obrovskou škálu situací.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (1)

  1. Zajímavé že se doposud ta vyjímečnost Tamronu prozatím nikde neprojevila.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *