Tilt & Shift objektivy – jak fungují a kdy a jak je používat

Tilt & Shift objektivy - jak fungují a kdy a jak je používat

S objektivy máme zkušenosti všichni. Ať už přímo na velkých fotoaparátech, nebo nepřímo uvnitř mobilních telefonů. Existují ale i velmi speciální objektivy.  Po stranách maji sadu šroubů, co dovolují objektiv různě natáčet nebo posouvat vůči fotografickému tělu. Víte, jak se dají speciální objektivy použít?

Objektivy se schopnostmi Tilt & Shift bývaly velmi drahé rarity. Do jejich designu a výroby se pustily už i relativně menší firmy (jako Samyang nebo TTArtisan). Pro běžného smrtelníka tak začíná dávat smysl o nich alespoň letmo přemýšlet. Sám jsem k takovému objektivu došel, protože jsem potřeboval makro objektiv a shodou okolností byl k dispozici takový, který zvládá i Tilt & Shift.

O praktickém používání takového objektivu bude další článek, tady se budeme soustředit na hlavní myšlenky, ilustrované na příkladech.

Jak funguje běžný objektiv

Představu o normálním objektivu asi všichni máme, ale pro srovnání si ukážeme diagram.

Tilt & Shift objektivy, diagram normal
Senzor v těle foťáku (vlevo) se dívá skrz modrý objektiv na scénu plnou koulí. Zelená čára je rovina ostrosti, mimo ni se koule rozostřují.

Objektiv nejen, že promítne reálný svět na snímač, ale také má tu vlastnost, že zaostří na nějakou rovinu, a věci před ní nebo za ní se budou rozostřovat. Tohle se zdá jako samozřejmost, ale počkejte za chvíli. 

Co dělá funkce Tilt

V českém překladu by se asi jednalo o „natočení“ a skutečně se objektiv o zadaný počet úhlových stupňů vychýlí oproti své ose. Praktický efekt je, že se rovina zaostření daným směrem skloní a najednou se ostatní objekty nerozostřují směrem dopředu-dozadu, ale třeba nahoru-dolů. 

Z diagramu to snad bude jasnější:

Tilt & Shift objektivy, diagram tilt
Tilt umožňuje natočit rovinu ostrosti.

Objektivy tento pohyb dovolují díky speciálnímu mechanismu a spoustě ovládacích koleček kolem bajonetu.

Tilt & Shift objektivy, mechanismus
Pohyblivý mechanismu u objektivu typu Tilt & Shift.

Nejklasičtější ukázka jsou falešné miniatury vytvořené z reálného světa kolem nás. Fotografie je většinou pořízena z nadhledu a rovina ostrosti je schválně otočená tak, aby ostrá byla jen malá část uprostřed. Snímek tak připomíná makrosvět, kde je hloubka ostrosti velmi malá.

Tilt & Shift objektivy, ulice miniatura
Ulice zachycená s výrazným Tiltem vypadá jako kdybychom fotili malé hračky.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Pro srovnání si ukážeme také normálně zaostřenou fotka bez Tiltu.

Tilt & Shift objektivy, ulice normal
Stejný pohled, ale bez použití Tiltu. I přes clonu f/2.8 je rozostření do dálky velmi malé.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Miniatury jsou obvykle spíš hezká hračka, ale natočení objektivu má velmi praktické využití i jinde, konkrétně v produktové fotografii.

Tady se naopak setkáváme s tím, že fotografované objekty bývají relativně malé a ani vysoká clona nemusí stačit na jejich zaostření. Šikovným použitím Tiltu maximalizujeme ostrost tam, kde nám o ni jde nejvíce – rovina ostrosti kopíruje například horní stranu placatého produktu. Záleží samozřejmě na tvaru objektu a jeho důležitých místech. Někdy ani toto natočení nepomůže.

Tilt & Shift objektivy, produkt normal f2_8
Produkt nafocený běžným stylem s ohniskem 100 mm, ale schválně pro výraznější efekt s clonou f/2.8.
Tilt & Shift objektivy, produkt tilt f2_8
Stejné vybavení, jen je použitý Tilt. Clona zůstala stále na f/2.8! Všimněte si, že rozostřená je zadní deska knihy.

Na příkladech jsou ukázky s clonou f/2.8, která pro produktové focení není typická. S clonou f/16 jsou si obě verze blíž, ale při takto vhodném (placatém) produktu to má Tilt stále mnohem snazší.

Tilt & Shift objektivy, produkt normal f16
Ještě pro srovnání normální fotka s f/16.
Tilt & Shift objektivy, produkt tilt f16
A stejně tak Tilt s clonou f/16.

Jde Tilt nahradit?

Jako obvykle vedou k podobnému výsledku i další cesty. Falešné miniatury zvládnete vytvořit z běžné fotografie i v Zoner Photo Studiu pomocí Tilt-shift efektu. Výsledek sice nebude tak dokonalý, jako při použití skutečného vybavení, ale rozhodně ušetříte.

I na produkty lze vyzrát bez speciálního objektivu. Zde se trik nazývá focus stacking, což znamená pořízení více snímků, každý zaostřený jinak daleko. To ale není vše, ještě je nutné z obrázků vybrat nejostřejší části a ty zkombinovat. Přesně pro tento účel existují úzce zaměřené aplikace jako Helicon Focus, ale alternativou je opět ZPS, které také pomůže.

Co dělá funkce Shift

Naklánění bychom měli, ale stejné objektivy mají v rukávu ještě jednu kartu – funkci Shift, česky posun. Zdaleka nejčastější využití nachází při focení budov, kde řeší klasický problém: Při záběrech z chodníku fotíme směrem nahoru, takže vertikální linie staveb se perspektivně sbíhají.

Objektivy s funkcí Shift umožňují, aby fotoaparát stále směřoval vodorovně, ale nahoru se posunul jen objektiv a dojde tak automaticky ke korekci perspektivy. Opět tu mám příslušný diagram, i když perspektiva v něm vidět není.

Tilt & Shift objektivy, diagram shift
Shift umožňuje fotit šikmo bez kácejících linií (což ale na diagramu není vidět).

Názornější bude srovnání snímků pořízených bez posunu a s ním. Efekt je nejvýraznější u velmi širokého Tilt & Shift objektivu, který jsem bohužel neměl po ruce, takže následující snímky jsou simulace.

Tilt & Shift objektivy, budova shift
Budova nafocená s posunem objektivu, takže i když se dívám nahoru, vertikální linie se „nekácí“ směrem doprostřed.
Tilt & Shift objektivy, budova normal
Stejnou budovu bychom mohli fotit i normálním objektivem a poté korigovat výsledný obrázek, ale obětovali bychom tím všechny červené pixely.

Druhé možné využití funkce Shift je při focení panoramat. Foťák se umístí na stativ a pořídí se dva snímky jen posunutím objektivu. Obrázky budou velmi dobře navazovat, takže není třeba dělat velké překryvy, ani složitě transformovat záběry a tím snižovat rozlišení.

Tilt & Shift objektivy, panorama
Makro panorama ze dvou 60 megapixelových fotek šlo rychle složit bez specializovaného software a po velmi drobných korekcích má 98 megapixelů. Fotky jsou jen zarovnané a překryté přes sebe s nejostřejší možnou linií mezi nimi.

Jde Shift nahradit?

Kácející se linie u budov zvládneme korigovat Srovnáním liniíZoner Photo Studiu, ale může docházet i k poměrně velké ztrátě pixelů a přepočítávání, takže výsledek bude méně ostrý.

Stejně tak možnou volbou pro panoramata je spojování snímků pořízených běžnou výbavou, ale opět tu budou kompromisy ve formě nižšího rozlišení nebo budeme muset pro stejný výsledek pořídit výrazně víc záběrů. Na druhé straně tu není limit v maximálním možném posunu, takže panorama může pokračovat výrazně šířeji. To se nicméně všechno týká spíš větších panoramat zachycujících třeba krajinu. Bylo by obtížné udělat normálním vybavením podobné makro panorama.

Reálné objektivy

Mnoho Tilt & Shift objektivů vyrobil Canon, který je označuje TS-E a v době psaní článku jsou určené jen pro EF bajonet (na novější RF lze použít adaptér). Podobně produktivní byl Nikon, který používá označení PC = Perspective Control. Série od obou výrobců jsou vyhlášené, ale každý objektiv je velmi drahý, takže bývají součástí fotografické výbavy jen zřídka.

Proto má smysl se podívat k mnohem mladším výrobců, kteří už mají tyto speciální objektivy také v nabídce za mnohem nižší ceny. Zkoumejte zejména značky Laowa, Samyang/Rokinon, TTArtisan, případně AstroHori.

Běžně jsou k dostání také „hravé“ objektivy Lens Baby, které nesázejí na maximální ostrost, ale na zasněné umělecké snímky s výrazným Tilt efektem. Jsou ale výrazně jednodušší, snadnější na použití a levnější.

Punková alternativa k Tilt & Shift je odpojit objektiv od těla a držet ho v ruce před fotoaparátem, tzv. freelensing. Ale to přináší spoustu vlastních problémů.

Tilt & Shift objektivy, freelensing
Freelensing je držení objektivu v ruce před fotoaparátem. Má spoustu omezení, ale je to levná alternativa k Tilt & Shift objektivům.

Různá omezení

Při srovnávání objektivů se dívejte na jejich vlastnosti. Kupříkladu objektivy Laowa se často objevují jen s funkcí Shift, bez Tiltu. Naopak výrobce AstroHori má v nabídce 85/2.8 Tilt, který postrádá Shift. V obou případech volba dává smysl, protože jejich hlavní funkce bude ta, kterou každý objektiv disponuje.

Ani dva objektivy s oběma funkcemi nejsou stejné. Fyzické odlišnosti budou nejspíš zejména v limitech rotace (ve stupních) a posunu (v milimetrech). Ale ani pokud je uvedený posun obrovský, neznamená to, že máte vyhráno. V některých případech se objektiv posune tak daleko, že si sám sobě stíní a dochází k výraznému ztmavení jednoho z rohů. Je tedy nutné pečlivě číst recenze, jestli je rozsah vůbec využitelný.

Tilt & Shift objektivy, tilt stupnice
Maximální natočení u tohoto objektivu je 8 stupňů na každou stranu oproti základnímu stavu.

Omezení je potřeba zkoumat i v dalších nevšedních technických parametrech, jako třeba, jak moc lze otočit celým objektivem (směrem jako bychom ho chtěli otočit v bajonetu) a změnit tak osy pro hrátky s rovinou ostrosti.

Některé objektivy také mají osy pro Tilt i pro Shift na sobě zcela nezávislé, zatímco jinde jsou k sobě vždy kolmé.

Specialita. Ale někdy praktická

Tilt & Shift objektivy asi nikdy nebudou mainstream. Ale po tomto článku už budete moci zvážit, jestli nejsou vhodným řešením právě pro vás a váš styl focení. A nebo se necháte právě takto neobvyklým objektivem ponouknout k úplně novému pohledu na svět kolem.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (2)

  1. pro úplnost se možná chtělo „otřít“ v textu
    o  Scheimpflugovo pravidlo

    karel 🙂

    1. Díky, to jsem neznal 🙂 Respektive všiml jsem si, že se objektiv musí sklápět tím směrem, ale nevěděl jsem, že to je takhle formalizované.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *