Tilt & Shift objektivy – jak fungují a kdy a jak je používat
S objektivy máme zkušenosti všichni. Ať už přímo na velkých fotoaparátech, nebo nepřímo uvnitř mobilních telefonů. Existují ale i velmi speciální objektivy. Po stranách maji sadu šroubů, co dovolují objektiv různě natáčet nebo posouvat vůči fotografickému tělu. Víte, jak se dají speciální objektivy použít?
Objektivy se schopnostmi Tilt & Shift bývaly velmi drahé rarity. Do jejich designu a výroby se pustily už i relativně menší firmy (jako Samyang nebo TTArtisan). Pro běžného smrtelníka tak začíná dávat smysl o nich alespoň letmo přemýšlet. Sám jsem k takovému objektivu došel, protože jsem potřeboval makro objektiv a shodou okolností byl k dispozici takový, který zvládá i Tilt & Shift.
O praktickém používání takového objektivu bude další článek, tady se budeme soustředit na hlavní myšlenky, ilustrované na příkladech.
Jak funguje běžný objektiv
Představu o normálním objektivu asi všichni máme, ale pro srovnání si ukážeme diagram.
Objektiv nejen, že promítne reálný svět na snímač, ale také má tu vlastnost, že zaostří na nějakou rovinu, a věci před ní nebo za ní se budou rozostřovat. Tohle se zdá jako samozřejmost, ale počkejte za chvíli.
Co dělá funkce Tilt
V českém překladu by se asi jednalo o „natočení“ a skutečně se objektiv o zadaný počet úhlových stupňů vychýlí oproti své ose. Praktický efekt je, že se rovina zaostření daným směrem skloní a najednou se ostatní objekty nerozostřují směrem dopředu-dozadu, ale třeba nahoru-dolů.
Z diagramu to snad bude jasnější:
Objektivy tento pohyb dovolují díky speciálnímu mechanismu a spoustě ovládacích koleček kolem bajonetu.
Nejklasičtější ukázka jsou falešné miniatury vytvořené z reálného světa kolem nás. Fotografie je většinou pořízena z nadhledu a rovina ostrosti je schválně otočená tak, aby ostrá byla jen malá část uprostřed. Snímek tak připomíná makrosvět, kde je hloubka ostrosti velmi malá.
Pro srovnání si ukážeme také normálně zaostřenou fotka bez Tiltu.
Miniatury jsou obvykle spíš hezká hračka, ale natočení objektivu má velmi praktické využití i jinde, konkrétně v produktové fotografii.
Tady se naopak setkáváme s tím, že fotografované objekty bývají relativně malé a ani vysoká clona nemusí stačit na jejich zaostření. Šikovným použitím Tiltu maximalizujeme ostrost tam, kde nám o ni jde nejvíce – rovina ostrosti kopíruje například horní stranu placatého produktu. Záleží samozřejmě na tvaru objektu a jeho důležitých místech. Někdy ani toto natočení nepomůže.
Na příkladech jsou ukázky s clonou f/2.8, která pro produktové focení není typická. S clonou f/16 jsou si obě verze blíž, ale při takto vhodném (placatém) produktu to má Tilt stále mnohem snazší.
Jde Tilt nahradit?
Jako obvykle vedou k podobnému výsledku i další cesty. Falešné miniatury zvládnete vytvořit z běžné fotografie i v Zoner Photo Studiu pomocí Tilt-shift efektu. Výsledek sice nebude tak dokonalý, jako při použití skutečného vybavení, ale rozhodně ušetříte.
I na produkty lze vyzrát bez speciálního objektivu. Zde se trik nazývá focus stacking, což znamená pořízení více snímků, každý zaostřený jinak daleko. To ale není vše, ještě je nutné z obrázků vybrat nejostřejší části a ty zkombinovat. Přesně pro tento účel existují úzce zaměřené aplikace jako Helicon Focus, ale alternativou je opět ZPS, které také pomůže.
Co dělá funkce Shift
Naklánění bychom měli, ale stejné objektivy mají v rukávu ještě jednu kartu – funkci Shift, česky posun. Zdaleka nejčastější využití nachází při focení budov, kde řeší klasický problém: Při záběrech z chodníku fotíme směrem nahoru, takže vertikální linie staveb se perspektivně sbíhají.
Objektivy s funkcí Shift umožňují, aby fotoaparát stále směřoval vodorovně, ale nahoru se posunul jen objektiv a dojde tak automaticky ke korekci perspektivy. Opět tu mám příslušný diagram, i když perspektiva v něm vidět není.
Názornější bude srovnání snímků pořízených bez posunu a s ním. Efekt je nejvýraznější u velmi širokého Tilt & Shift objektivu, který jsem bohužel neměl po ruce, takže následující snímky jsou simulace.
Druhé možné využití funkce Shift je při focení panoramat. Foťák se umístí na stativ a pořídí se dva snímky jen posunutím objektivu. Obrázky budou velmi dobře navazovat, takže není třeba dělat velké překryvy, ani složitě transformovat záběry a tím snižovat rozlišení.
Jde Shift nahradit?
Kácející se linie u budov zvládneme korigovat Srovnáním linií v Zoner Photo Studiu, ale může docházet i k poměrně velké ztrátě pixelů a přepočítávání, takže výsledek bude méně ostrý.
Stejně tak možnou volbou pro panoramata je spojování snímků pořízených běžnou výbavou, ale opět tu budou kompromisy ve formě nižšího rozlišení nebo budeme muset pro stejný výsledek pořídit výrazně víc záběrů. Na druhé straně tu není limit v maximálním možném posunu, takže panorama může pokračovat výrazně šířeji. To se nicméně všechno týká spíš větších panoramat zachycujících třeba krajinu. Bylo by obtížné udělat normálním vybavením podobné makro panorama.
Reálné objektivy
Mnoho Tilt & Shift objektivů vyrobil Canon, který je označuje TS-E a v době psaní článku jsou určené jen pro EF bajonet (na novější RF lze použít adaptér). Podobně produktivní byl Nikon, který používá označení PC = Perspective Control. Série od obou výrobců jsou vyhlášené, ale každý objektiv je velmi drahý, takže bývají součástí fotografické výbavy jen zřídka.
Proto má smysl se podívat k mnohem mladším výrobců, kteří už mají tyto speciální objektivy také v nabídce za mnohem nižší ceny. Zkoumejte zejména značky Laowa, Samyang/Rokinon, TTArtisan, případně AstroHori.
Běžně jsou k dostání také „hravé“ objektivy Lens Baby, které nesázejí na maximální ostrost, ale na zasněné umělecké snímky s výrazným Tilt efektem. Jsou ale výrazně jednodušší, snadnější na použití a levnější.
Punková alternativa k Tilt & Shift je odpojit objektiv od těla a držet ho v ruce před fotoaparátem, tzv. freelensing. Ale to přináší spoustu vlastních problémů.
Různá omezení
Při srovnávání objektivů se dívejte na jejich vlastnosti. Kupříkladu objektivy Laowa se často objevují jen s funkcí Shift, bez Tiltu. Naopak výrobce AstroHori má v nabídce 85/2.8 Tilt, který postrádá Shift. V obou případech volba dává smysl, protože jejich hlavní funkce bude ta, kterou každý objektiv disponuje.
Ani dva objektivy s oběma funkcemi nejsou stejné. Fyzické odlišnosti budou nejspíš zejména v limitech rotace (ve stupních) a posunu (v milimetrech). Ale ani pokud je uvedený posun obrovský, neznamená to, že máte vyhráno. V některých případech se objektiv posune tak daleko, že si sám sobě stíní a dochází k výraznému ztmavení jednoho z rohů. Je tedy nutné pečlivě číst recenze, jestli je rozsah vůbec využitelný.
Omezení je potřeba zkoumat i v dalších nevšedních technických parametrech, jako třeba, jak moc lze otočit celým objektivem (směrem jako bychom ho chtěli otočit v bajonetu) a změnit tak osy pro hrátky s rovinou ostrosti.
Některé objektivy také mají osy pro Tilt i pro Shift na sobě zcela nezávislé, zatímco jinde jsou k sobě vždy kolmé.
Specialita. Ale někdy praktická
Tilt & Shift objektivy asi nikdy nebudou mainstream. Ale po tomto článku už budete moci zvážit, jestli nejsou vhodným řešením právě pro vás a váš styl focení. A nebo se necháte právě takto neobvyklým objektivem ponouknout k úplně novému pohledu na svět kolem.
karel
pro úplnost se možná chtělo „otřít“ v textu
o Scheimpflugovo pravidlo
karel 🙂
Vít Kovalčík
Díky, to jsem neznal 🙂 Respektive všiml jsem si, že se objektiv musí sklápět tím směrem, ale nevěděl jsem, že to je takhle formalizované.