Tipy na fotografování města

Fotografování lidí a přírody je klasika, ale i města jsou velmi dobře zobrazitelná na snímcích. Ať už je to vaše rodná obec nebo velkoměsto, kterým projíždíte na dovolené, pokud máte po ruce fotoaparát, můžete pilovat své dovednosti v zachycení skrytých i viditelných krás. Přečtěte si několik tipů pro váš další výlet.

Ačkoliv se jedna celá kategorie fotografie nazývá „pouliční fotografie“ (street photography), jde v ní spíše o lidi v našich betonových džunglích. Tento článek se ale pouliční fotografii nevěnuje, tentokrát si ukážeme, jak fotit samotná města, tedy oblast zvanou „cityscape“, což v překladu znamená městská krajina.

Co ve městech fotit

Jestli přemýšlíte, co by se dalo ve městech fotit, věřte, že pole působnosti je v této oblasti opravdu široké. Zajímavé snímky mohou vzniknout z celkových panoramat, ale i ze zapadlých uliček nebo malých detailů.

Zachyťte jeden objekt vícero způsoby

Jeden objekt se přitom dá zpracovat různými způsoby. Například pruhovanou věž v pařížské čtvrti La Défense (ve skutečnosti ozdobený vývod vzduchotechniky) jsem vyfotil třemi různými způsoby:

Věž a okolní ulice s důrazem na elegantní dlaždice. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4,5, 1/30 s, f/11, ISO 100, ohnisko 10 mm
Věž a okolní ulice s důrazem na elegantní dlaždice.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4,5, 1/30 s, f/11, ISO 100, ohnisko 10 mm
Detail věže, která se vypíná k nebi. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4,5, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm
Detail věže, která se vypíná k nebi.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4,5, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm
Úplný detail s odstřižením celého okolí. Ten mě napadl až doma, je to tedy výřez z předchozí fotografie. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4,5, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm
Úplný detail s odstřižením celého okolí. Ten mě napadl až doma, je to tedy výřez z předchozí fotografie.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4,5, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm

Široké záběry z výšky

Celkové záběry jsou pro města nejtypičtější. Samozřejmě se pořizují z nadhledu, což znamená najít nějaký výše položený bod, o což se osobně snažím velmi často.

Pro co nejširší záběr z dálky je potřeba najít vhodný kopec:

Panorama Barcelony z kopce Montjuic, složené ze tří záběrů. Racek létal okolo, tak jsem si počkal, až se bude hodit do kompozice fotografie.jpg
Panorama Barcelony z kopce Montjuic, složené ze tří záběrů. Racek létal okolo, tak jsem si počkal, až se bude hodit do kompozice fotografie.
Děčín shora. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/30 s, f/10, ISO 100, ohnisko 16 mm
Děčín shora.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/30 s, f/10, ISO 100, ohnisko 16 mm

Nemusíte kvůli záběru z výšky vždycky hledat jenom kopce, snímky se dají pořídit i z vysokých budov, například radnice či radniční věže, z kostelů, zámků nebo hradů. Navštívil jsem už víc míst, která mě příliš nezajímala, ale lákal mě jejich výhled.

Vyhlídka na Brno v katedrále sv. Petra a Pavla. Složeno z osmi fotografií.jpg
Vyhlídka na Brno v katedrále sv. Petra a Pavla. Složeno z osmi fotografií.

Nedělejte vždy jenom panoramata

Tato vysoká místa s rozsáhlým výhledem svádějí k pořízení panoramatického snímku. Není to ale nutnost. Někdy je panorama jen dlouhá úzká nudle, která je na pohled nudná a byla vytvořena jen proto, že to šlo udělat. Taková technická ukázka ale diváka nezaujme a je lepší zvolit jiný záběr.

Někdy se naopak hodí teleobjektiv, jako například na této fotografii z výhledu z pařížské věže Montparnasse, kde jsem použil ohnisko 55 mm na APS-C senzoru, tedy skoro 90 mm při přepočtu na full frame.

Výhled na Paříž z věže Montparnasse. Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, 1/100 s, f/8, ISO 100, ohnisko 55 mm
Výhled na Paříž z věže Montparnasse.
Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, 1/100 s, f/8, ISO 100, ohnisko 55 mm

Detaily

Na opačném konci spektra městských fotografií stojí detaily. Nemusí to být až tak nerozpoznatelný záběr, jako byly pouhé pruhy vyplňující celý snímek v úvodních příkladech. Vhodná jsou i další místa, která vás zaujmou.

Geometrické tvary vchodů a východů. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/80 s, f/6.3, ISO 25, ohnisko 100 mm
Geometrické tvary vchodů a východů.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/80 s, f/6.3, ISO 25, ohnisko 100 mm

Vaším přítelem může být i ostré boční slunce, které i z běžných pohledů vytvoří díky dlouhým stínům pozoruhodné kreace.

Fasáda domu s ostrými stíny zapadajícího slunce. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/100 s, f/4.5, ISO 160, ohnisko 110 mm
Fasáda domu s ostrými stíny zapadajícího slunce.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/100 s, f/4.5, ISO 160, ohnisko 110 mm

Při zatažené obloze naopak stíny zmizí a v tu chvíli máte volné pole působnosti pro odhalování barev kolem sebe a dávání je do souvislostí:

Geometrické tvary vchodů a východů. Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 100 mm
Geometrické tvary vchodů a východů.
Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 100 mm

Častá kompoziční pravidla

Obvyklé poučky pro dobrou kompozici platí i u fotografování měst, ale některé se využijí častěji než jiné.

Všímejte si zejména opakujících se prvků, které se ve městě vyskytují v mnohem větším množství než v přírodě.

Ulice plná stejných, ale jinak barevných domů. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/2000 s, f/2.8, ISO 160, ohnisko 2000 mm
Ulice plná stejných, ale jinak barevných domů.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/2000 s, f/2.8, ISO 160, ohnisko 2000 mm

Výhodné je také využívat kontrast mezi blízkými a vzdálenými objekty (někdy nazývané rámování). Všimněte si, jakou hloubku tím získal záběr níže:

Panorama města spolu s blízkou střechou. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5, 1/1000 s, f/4.5, ISO 400, ohnisko 10 mm
Panorama města spolu s blízkou střechou.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5, 1/1000 s, f/4.5, ISO 400, ohnisko 10 mm

Pokud jsou blízko skulptury, na rámování můžete využít i je:

Barcelona s blízkou sochou. Canon 350D, Sigma 18-50/2,8, 1/60 s, f/13, ISO 200, ohnisko 43 mm
Barcelona s blízkou sochou.
Canon 350D, Sigma 18-50/2,8, 1/60 s, f/13, ISO 200, ohnisko 43 mm
Tower Bridge v Londýně se sochou v popředí. Canon PowerShot S2 IS, 1/1000 s, f/6.3, ohnisko cca 36 mm
Tower Bridge v Londýně se sochou v popředí.
Canon PowerShot S2 IS, 1/1000 s, f/6.3, ohnisko cca 36 mm

Ve dne, v noci

Města vypadají fotogenicky i v noci a právě zimní období je v tomto výhodné, protože na tmu nemusíme čekat dlouho.

Noční záběry mají své kouzlo, a pokud opět máte možnost se dostat na vyšší místo, výsledek bude působivý. Nevýhodou nočních fotek ale je, že pokud je chceme pořídit ve vysoké kvalitě, je potřeba nosit stativ.

Kromě noci si na této fotografii všimněte i rámování, které městskou krajinu v pozadí uvede do kontextu:

Noční město orámované obrysem dveří vyhlídky. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2,8 II, 10 s, f/10, ISO 400, ohnisko 16 mm
Noční město orámované obrysem dveří vyhlídky.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2,8 II, 10 s, f/10, ISO 400, ohnisko 16 mm

Ale nejen shora vypadá město v noci dobře. Z úrovně chodníku vypadá také efektně, zvlášť když najdete vhodné objekty a využijete zmiňované pravidlo opakování.

Noční město z nízkého úhlu pohledu. Canon 5D Mark III, Canon EF 24-70/2,8, 30 s, f/13, ISO 100, ohnisko 28 mm
Noční město z nízkého úhlu pohledu.
Canon 5D Mark III, Canon EF 24-70/2,8, 30 s, f/13, ISO 100, ohnisko 28 mm

Více tipů na fotografování města v noci můžete najít v článku o nočním focení, který se týká zejména měst.

Spojení města s přírodou

Pokud jste přívrženci spíše fotek z přírody, je tu i způsob, jak obě témata spojit. Na krajích měst bývají samostatné stavby, které doplňují okolí. Výsledná fotografie tak má městské i přírodní kvality.

Na závěr článku vkládám svou oblíbenou fotografií majáku, který stojí na kraji města Santander, jen pár set metrů od rozsáhlé obydlené čtvrti.

Maják Cabo Mayor u města Santander. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/80 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 28 mm
Maják Cabo Mayor u města Santander.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/80 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 28 mm

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *