Uprav mi fotku: Zatraktivněte záběry mlhy za svítání
Článek je starý více než 5 let. Informace v něm mohou být zastaralé.
Pracujeme na jeho aktualizaci. Zatím si můžete přečíst nějaké novější.
Čtenářka Elena Šeligová nám poslala k úpravě zamlžený zimní snímek. Fotografování v ranní mlze vedlo k podexponované, téměř monochromatické fotografii, a tak se v následujícím článku zaměříme na to, jak opravit expozici a vrátit fotografii její barvy. K úpravám využijeme nástroje Zoner Photo Studia.
Rozbor snímku
Autorku fotografie pravděpodobně zaujala atmosféra zamlženého východu slunce, ale nepřizpůsobila expozici mlze, a tak fotografii podexponovala. Zároveň nechala vyvážení bílé na automatice, která chybně vyhodnotila barvu východu slunce a scénu posunula ke studeným odstínům. Snímek nám poslala ve formátu JPEG, i když původní fotografii byla pořízena i ve formátu RAW, což je chvályhodné.
Pro vytažení skrytých barev bude potřeba provést poměrně výrazné úpravy, které povedou ke snížení kvality obrazu. V rámci úpravy tedy budeme muset také opravovat problémy, které způsobíme razantními zásahy do obrazových dat.
Pokud bychom pracovali s původními RAW daty z fotoaparátu, k degradaci kvality obrazu by nedošlo, jelikož bychom měli k dispozici řádově víc dat pro zpracování.
Rozšíření Zoner Photo Studia o DNG konvertor
Autorka fotografie pracuje s JPEG variantou snímku, protože v základním nastavení se jí nepodařilo fotografii otevřít v RAW modulu. První věcí, kterou byste tedy měli po instalaci Zoner Photo Studia udělat, je instalace Adobe DNG konvertoru a jeho propojení se Zoner Photo Studiem.
Adobe DNG konvertor je bezplatná aplikace, která umí načíst RAW data ze všech myslitelných fotoaparátů a převést je na standardizovaný DNG formát. S tímto formátem pak Zoner Photo Studio dokáže bez problémů pracovat.
Postup, jak provést propojení Zoner Photo Studia s DNG konvertorem, je detailněji popsán v článku Propojení DNG konvertoru a Zoner Photo Studia 17.
Pro úpravu fotografie budeme potřebovat následující nástroje: modul RAW, Vylepšit expozici (Ctrl+3), Možnosti (Ctrl+M), Mapování tonality, Přechodový filtr (Shift+G), Efektový štětec (E), Laso (L), Upravit výběr, Rozmazat (Ctrl+6), Přidat zrno.
Postup úpravy v Zoner Photo Studiu
Postup úpravy předvedeme s maximálním využitím RAW modulu. Všechny použité nástroje máme k dispozici i v prostředí Editoru, pouze s tím rozdílem, že nejsou dostupné najednou v jednom panelu.
V základním nastavení po instalaci Zoner Photo Studio neumožňuje otevírat fotografie ve formátu JPEG v modulu RAW. Otevřeme proto dialogové okno Možnosti (Ctrl+M) z nabídky Nastavení. V okně Možnosti otevřeme záložku „Formát RAW“ a zapneme funkci „Povolit zpracování všech bitmapových souborů v RAW konvertoru“.
Úpravu začneme opravou expozice. Otevřeme fotografii v modulu RAW a zvýšíme hodnotu Expozice na 1.0. Tím vytáhneme kresbu ze stínů, ale fotografie ztratí kontrast a kresbu v obloze. Kontrast obnovíme snížením hodnoty Černý bod na -20 a kresbu do oblohy vrátíme snížením hodnoty Světla na -70. Nakonec ještě zvýšíme Zřetelnost na 40.
Dalším krokem je oprava barevnosti. Nejprve opravíme chybné vyvážení bílé. Z rozbalovací nabídky Vyrovnání bílé vybereme možnost Zataženo. Do obrazu se vrátí barvy. Ty dále zdůrazníme nastavením hodnoty Živost na 150.
K další úpravě se přepneme do modulu Editor. V levém dolním rohu zůstal silný stín, který poměrně poutá pozornost. K jeho prosvětlení použijeme nástroj Efekty – Mapování tonality. Zvolíme kontrastní metodu a snížíme Krytí vrstvy na 33 procent.
Při pohledu na histogram i na samotnou fotografii je jasné, že není zcela využitý celý dynamický rozsah. V levé i pravé části histogramu je znatelná rezerva.
To nemusí být v případě zamlženého obrazu na škodu. Pokud dáváte přednost kontrastnějším záběrům, existuje celá řada možností, jak docílit zvýšení kontrastu. Je možné použít nástroj Křivky, Úrovně nebo nastavení Kontrast v nástroji Vylepšit – Vylepšit expozici (Ctrl+3).
Alternativní úprava – černobílá fotografie
Původní fotografie je téměř monochromatická a obsahuje kontrastní plochy, takže je vhodnou kandidátkou na převod do monochromatické podoby.
Nejprve v modulu Editor ztmavíme oblohu, která je oproti popředí snímku výrazně světlejší. V případě, že pracujete s formátem RAW, proveďte naopak tento krok až po vyvolání RAWu.
Při dalším zpracování v modulu RAW budeme fotografii zesvětlovat a pokud by obloha v JPEGu zůstala světlá, zcela by se ztratila její kresba. Ke ztmavení oblohy použijeme nástroj Vrstva – Přechodový filtr (Shift+G).
Otevřeme fotografii v modulu RAW a zapneme nástroj Odstíny šedi. Automaticky by měla být navolena metoda Rychlá volba a hodnota Tónování 50. Obraz se tím převede na černobílý.
Vyzkoušejte, co s obrazem udělá různé nastavení Vyrovnání bílé. Následně zvolíme Vyrovnání bílé Stín. Obraz se projasní, ale stále zůstane patrná kresba v obloze.
V dalším kroku upravíme expozici. V černobílé fotografii je hlavním vyjadřovacím prostředkem kontrast, proto u ní lze použít až extrémní hodnoty, které jsou u barevné fotografie už přehnané. Vytáhneme kresbu ze stínů nastavením hodnoty Stíny na 100. Vrátíme do obrazu kontrast snížením hodnoty Černý bod na -100 a zvýšíme Zřetelnost na hodnotu 50.
Sníh v popředí snímku je šedý a ne bílý. K nápravě použijeme nástroj Efektový štětec (E). Přes sníh kreslíme štětcem s nízkou silou efektu (10 až 20 procent). Nejprve přidáme do sněhu Jas a následně Kontrast (efekt štětce lze vybrat ve stejnojmenné rozbalovací nabídce).
Vzhledem k dramatické úpravě si můžete všimnout posterizace (ztráty jemných přechodů), která vznikla v obloze. Formát JPEG obsahuje pouze zlomek obrazových dat oproti RAWu, a tak neumožňuje provádět razantnější úpravy bez ztráty kvality obrazu. Naštěstí existuje možnost, jak zjednat nápravu: provedeme výběr oblohy nástrojem Výběr – Laso (L) a následně upravíme parametry výběru nástrojem Výběr – Upravit výběr.
Tip: Výběr zobrazíme jako masku příkazem Výběr – Zobrazení masky – Normální.
Použijeme nástroj Vylepšit – Rozmazat (Ctrl+6). Zvolíme typ rozmazání Gaussovský a hodnotu Síla nastavíme na 20. Tím zcela odstraníme posterizaci obrazu.
Nakonec přidáme do fotografie trochu jemného šumu nástrojem Efekty – Přidat zrno.
Tipy na závěr
Při fotografování v mlze platí obdobné pravidla jako při fotografování na sněhu. Expozici je nutno korigovat do plusových hodnot, aby nedošlo k podexpozici snímku, a vyvážení bílé je vhodné nastavit ručně pomocí předvolby, která odpovídá světelné situaci.
Fotografie před úpravou a po ní.
Barevná varianta:
Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.
Černobílá varianta:
Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.
Zatím zde není žádný komentář.