Základy kompozice při focení portrétu II: Naučte se využívat okolí
Při focení portrétů je na fotce nejdůležitější postava. Ale to neznamená, že prostředí nehraje žádnou roli. Naopak – i to, co je zachyceno kolem člověka, má svůj podíl na vnímání celého snímku. Obyčejný keř může celkový dojem z portrétu úplně zkazit, nebo jej naopak dovést k dokonalosti. V tomto článku se dozvíte, jak si s prostředím poradit a jak jej správně využít.
V první části kompozičních pravidel focení portrétu jsme se zabývali především samotným fotografovaným člověkem. Tentokrát si ukážeme, že důležité je nezapomenout také na pozadí. Podle stylu focení si ho buď můžete sami zvolit nebo v případě rychlejšího reportážního portrétu alespoň pohybem fotoaparátu vybrat, co z okolí bude v záběru a co až za jeho hranou.
Sledujte sloupy
Zejména sloupy, antény, či osamocené temné větve jsou záludné. Běžnou chybou začátečníků je, že tyto objekty nesledují, takže se nějaký z nich rád usídlí přímo za portrétovaným a trčí mu z hlavy. Zatímco pozorovatel v trojrozměrné realitě rozlišuje jednotlivé vzdálenosti a daleký sloup ignoruje, na snímku je vše dvourozměrné a konstrukce s hlavou splývá. Proto je třeba nespoléhat se na to, že chyby předem uvidíte, ale aktivně podobné problémové oblasti vyhledávat – a poté pohnout s aparátem tak, aby nebyly hned za hlavou.
Většinou sice lze chyby vyretušovat, ale snadnější je jim předejít.
Sloupy jsou méně vidět, když použijete nízkou clonu a pozadí rozostříte. Nicméně se i tak mohou stát kamenem úrazu.
Pozor na barevně rušivé objekty
Nejen sloupy a větve dokáží ovlivnit výsledek. Také další objekty způsobují starosti, i přestože zrovna netrčí z hlavy. Cokoliv výrazně barevného upoutává pozornost, ať už to jsou dopravní značky, parkující červená auta nebo nevzhledné popelnice.
Pokud máte možnost, udělejte krok nebo dva stranou. Budete fotit jiným směrem a výrazné objekty dostanete mimo záběr. Alternativně je můžete schovat přímo za portrétovanou osobou.
Funguje to samozřejmě i opačně. Pokud něco do snímku dostat chcete, opět drobnými změnami své pozice můžete vše doladit k vaší spokojenosti.
Foťte proti slunci nebo ve stínu
Pokud fotíte ve směru slunečních paprsků, portrétovaný chudák musí přivírat oči a také jeho rysy vytváří temné stíny. Ty pak zvýrazňují vrásky a dělají velmi tmavé oči.
Při focení ve stínu nebo proti slunci tyto problémy odpadají a světlo na obličeji je mnohem jemnější.
Jestliže si vyberete variantu v protisvětle, dostanete navíc světelný obrys ve vlasech a na ramenou. V případné kombinaci s tmavším pozadím je daný člověk o to výraznější.
Využijte vodící linie
Šikovným využitím okolních prvků zdůrazníte modelku. Vodící linie jsou známé i z jiných fotografických oblastí. U portrétu mohou směřovat k postavě a tím přitahovat pozornost diváka.
Bořte rytmus opakujících se prvků
Opakování prvků v obraze lze brát jako rozšíření vodících linií. Ty zde sice nejsou explicitně zdůrazněné, ale lidský mozek si je domyslí. Modelka pak funguje jako prvek rozbíjející rytmus a je v okolní harmonii okamžitě výrazně viditelná.
Zahrňte i popředí
Zde se běžní fotografové odlišují od těch skutečně dobrých. Ti druzí dokáží kreativně využít prostředí nebo předměty okolo a fotit buď skrz nějaký předmět nebo zahrnout do snímku vhodné rekvizity před modelkou.
Sám podobné fotky obdivuji a rád bych jich měl víc, ale uvedení tohoto tipu do praxe není zdaleka tak samozřejmé a jednoduché.
Zejména u opakujících se prvků se nabízí možnost umístit modelku nikoli hned k prvnímu z nich, ale spíše dozadu. K rozbití rytmu tak dostanete jako bonus i příjemné popředí, které snímek rámuje a dodává mu plasticitu.
Nenápadně zachycený rozostřený předmět v popředí je také zajímavost, která zaujme. Opět takové věci nevznikají samy od sebe, ale musíte se fotoaparátem velmi přiblížit a nezřídka fotit v nekomfortní pozici. Při focení následujícího snímku jsem měl fotoaparát prakticky na stole a napůl namířený přímo na blízkou vázičku. Od vedlejšího stolu to muselo vypadat, jako kdybych se věnoval hlavně focení keramiky.
Ještě fotograficky náročnější je následující snímek, který jsem fotil z prostředka houští (a že tam vedla velmi krkolomná cesta).
Zkoušejte víc variant
Je obtížné dopředu určit, která kompozice bude fungovat, roli hraje příliš mnoho faktorů. Proto zkoušejte různé varianty a z nich doma vyberte. I když se jich spousta nepovede, nebo to nebudou ty nejlepší z výběru a nikdo je neuvidí, pořád se naučíte nové přístupy. A příště už víte, co si můžete dovolit.
Experimentujte
Není potřeba dělat konvenční portréty, dovoleno je vše a třeba právě divokými experimenty přijdete na styl, který vám do budoucna zajistí popularitu.
Dodržování nebo záměrné porušování pravidel
Nemusíte být vždy extrémně kreativní a vymýšlet zcela nový koncept. Dál vás posune i relativně jednoduché cvičení: zkuste si vybrat jedno z pravidel a to zcela absolutně dodržovat nebo naopak záměrně nedodržovat. Může to být například pravidlo, které se na vašich snímcích neobjevuje, nebo takové, které už vám díky častému využívání leze krkem.
Tolik ke kompozici portrétů. Další inspiraci můžete nalézt kdekoliv na fotografických stránkách s ukázkami děl zkušených autorů. Teď už se při jejich prohlížení budete moci zamyslet, která pravidla používají při své práci.
Zatím zde není žádný komentář.