Základy kompozice při focení portrétu II: Naučte se využívat okolí

Základy kompozice při focení portrétu II: Naučte se využívat okolí - fotografie baletky

Při focení portrétů je na fotce nejdůležitější postava. Ale to neznamená, že prostředí nehraje žádnou roli. Naopak – i to, co je zachyceno kolem člověka, má svůj podíl na vnímání celého snímku. Obyčejný keř může celkový dojem z portrétu úplně zkazit, nebo jej naopak dovést k dokonalosti. V tomto článku se dozvíte, jak si s prostředím poradit a jak jej správně využít.

V první části kompozičních pravidel focení portrétu jsme se zabývali především samotným fotografovaným člověkem. Tentokrát si ukážeme, že důležité je nezapomenout také na pozadí. Podle stylu focení si ho buď můžete sami zvolit nebo v případě rychlejšího reportážního portrétu alespoň pohybem fotoaparátu vybrat, co z okolí bude v záběru a co až za jeho hranou.

Sledujte sloupy

Zejména sloupy, antény, či osamocené temné větve jsou záludné. Běžnou chybou začátečníků je, že tyto objekty nesledují, takže se nějaký z nich rád usídlí přímo za portrétovaným a trčí mu z hlavy. Zatímco pozorovatel v trojrozměrné realitě rozlišuje jednotlivé vzdálenosti a daleký sloup ignoruje, na snímku je vše dvourozměrné a konstrukce s hlavou splývá. Proto je třeba nespoléhat se na to, že chyby předem uvidíte, ale aktivně podobné problémové oblasti vyhledávat – a poté pohnout s aparátem tak, aby nebyly hned za hlavou.

Základy kompozice při focení portrétu II - sloup trčící z hlavy
Jediný sloup široko daleko roste modelce přímo z hlavy.

Většinou sice lze chyby vyretušovat, ale snadnější je jim předejít.

Sloupy jsou méně vidět, když použijete nízkou clonu a pozadí rozostříte. Nicméně se i tak mohou stát kamenem úrazu.

Pozor na barevně rušivé objekty

Nejen sloupy a větve dokáží ovlivnit výsledek. Také další objekty způsobují starosti, i přestože zrovna netrčí z hlavy. Cokoliv výrazně barevného upoutává pozornost, ať už to jsou dopravní značky, parkující červená auta nebo nevzhledné popelnice.

Pokud máte možnost, udělejte krok nebo dva stranou. Budete fotit jiným směrem a výrazné objekty dostanete mimo záběr. Alternativně je můžete schovat přímo za portrétovanou osobou.

Funguje to samozřejmě i opačně. Pokud něco do snímku dostat chcete, opět drobnými změnami své pozice můžete vše doladit k vaší spokojenosti.

Základy kompozice při focení portrétu II - pozadí upoutávající pozornost
V pozadí je záměrně vidět vánočně vyzdobená tramvaj a brněnské ruské kolo, které ale zároveň hodně strhávají pozornost na sebe.

Foťte proti slunci nebo ve stínu

Pokud fotíte ve směru slunečních paprsků, portrétovaný chudák musí přivírat oči a také jeho rysy vytváří temné stíny. Ty pak zvýrazňují vrásky a dělají velmi tmavé oči.

Při focení ve stínu nebo proti slunci tyto problémy odpadají a světlo na obličeji je mnohem jemnější.

Základy kompozice při focení portrétu II - focení ve stínu
Ve stínu se mnohem snadněji vyhýbá nechtěným problémům se světlem.

Jestliže si vyberete variantu v protisvětle, dostanete navíc světelný obrys ve vlasech a na ramenou. V případné kombinaci s tmavším pozadím je daný člověk o to výraznější.

Základy kompozice při focení portrétu II - protisvětlo
Slunce svítí na modelku zezadu a vytváří tak na ní světelnou hranu.

Využijte vodící linie

Šikovným využitím okolních prvků zdůrazníte modelku. Vodící linie jsou známé i z jiných fotografických oblastí. U portrétu mohou směřovat k postavě a tím přitahovat pozornost diváka.

Základy kompozice při focení portrétu II - vodící linie
Schody a zábradlí vedou pohled přímo k modelce.

Bořte rytmus opakujících se prvků

Opakování prvků v obraze lze brát jako rozšíření vodících linií. Ty zde sice nejsou explicitně zdůrazněné, ale lidský mozek si je domyslí. Modelka pak funguje jako prvek rozbíjející rytmus a je v okolní harmonii okamžitě výrazně viditelná.

Základy kompozice při focení portrétu II - opakující se prvky
Rytmus opakujících se sloupů byl narušen modelkou.

Zahrňte i popředí

Zde se běžní fotografové odlišují od těch skutečně dobrých. Ti druzí dokáží kreativně využít prostředí nebo předměty okolo a fotit buď skrz nějaký předmět nebo zahrnout do snímku vhodné rekvizity před modelkou.

Sám podobné fotky obdivuji a rád bych jich měl víc, ale uvedení tohoto tipu do praxe není zdaleka tak samozřejmé a jednoduché.

Zejména u opakujících se prvků se nabízí možnost umístit modelku nikoli hned k prvnímu z nich, ale spíše dozadu. K rozbití rytmu tak dostanete jako bonus i příjemné popředí, které snímek rámuje a dodává mu plasticitu.

Základy kompozice při focení portrétu II - přidaný sloup
Sloup v popředí je do snímku přidán, aby se dosáhlo „trojrozměrnějšího“ efektu.

Nenápadně zachycený rozostřený předmět v popředí je také zajímavost, která zaujme. Opět takové věci nevznikají samy od sebe, ale musíte se fotoaparátem velmi přiblížit a nezřídka fotit v nekomfortní pozici. Při focení následujícího snímku jsem měl fotoaparát prakticky na stole a napůl namířený přímo na blízkou vázičku. Od vedlejšího stolu to muselo vypadat, jako kdybych se věnoval hlavně focení keramiky.

Základy kompozice při focení portrétu II - váza v popředí
Váza na prvním stole je na snímku záměrně.

Ještě fotograficky náročnější je následující snímek, který jsem fotil z prostředka houští (a že tam vedla velmi krkolomná cesta).

Základy kompozice při focení portrétu II - focení z keře
Focení skrz houštinu přidalo rozostřené větvičky na okraj.

Zkoušejte víc variant

Je obtížné dopředu určit, která kompozice bude fungovat, roli hraje příliš mnoho faktorů. Proto zkoušejte různé varianty a z nich doma vyberte. I když se jich spousta nepovede, nebo to nebudou ty nejlepší z výběru a nikdo je neuvidí, pořád se naučíte nové přístupy. A příště už víte, co si můžete dovolit.

Experimentujte

Není potřeba dělat konvenční portréty, dovoleno je vše a třeba právě divokými experimenty přijdete  na styl, který vám do budoucna zajistí popularitu.

Základy kompozice při focení portrétu II - focení ve výskoku
Méně běžný portrét – modelka je v okamžiku stisku spouště ve vzduchu.
Základy kompozice při focení portrétu II - potlačená postava
Dominuje zámecké prostředí, modelka je zde méně zřetelná. Byl by to dobrý doplněk do série dalších jejích „normálnějších“ portrétů.
Základy kompozice při focení portrétu II: Naučte se využívat okolí - fotografie dívky ozvláštněná mlhou
Celý portrét je ozvláštněn mlhou. Snímek je dělán s mlhostrojem ve studiu, ale s pomocí bezpečnějších typů dýmovnic lze podobně experimentovat i venku.

Dodržování nebo záměrné porušování pravidel

Nemusíte být vždy extrémně kreativní a vymýšlet zcela nový koncept. Dál vás posune i relativně  jednoduché cvičení: zkuste si vybrat jedno z pravidel a to zcela absolutně dodržovat nebo naopak záměrně nedodržovat. Může to být například pravidlo, které se na vašich snímcích neobjevuje, nebo takové, které už vám díky častému využívání leze krkem.

Základy kompozice při focení portrétu II - hlava uprostřed záběru
Modelka má hlavu prakticky uprostřed záběru, protože v horní polovině se mi zalíbily kvetoucí větve.

Tolik ke kompozici portrétů. Další inspiraci můžete nalézt kdekoliv na fotografických stránkách s ukázkami děl zkušených autorů. Teď už se při jejich prohlížení budete moci zamyslet, která pravidla používají při své práci.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *