Zkuste zastavit děj v čase
Sekvenční snímání je velmi oblíbeným nástrojem při fotografování rychlých akcí. Velmi často se s ním pracuje ve sportovní fotografii, kde umožňuje zachytit část děje a poté vybrat nejlepší snímek co do ostrosti a kompozice. Pracovat se však dá se snímky i jinak.
Sériové snímání může být velmi jednoduchým avšak účinným pracovním nástrojem. Umožní vám totiž zachytit a následně vytvořit velmi efektní snímek, zobrazující pohyb rozfázovaný do jednotlivých částí. Podobně zachycený plynulý děj má pro diváka neopakovatelnou atmosféru. Ačkoliv vidí pohyb v čase jako jednu kontinuální akci, málokdy si dokáže představit jednotlivé části jdoucí po sobě.
Jak podobný snímek vzniká? Je to velmi jednoduché, prakticky musíte pouze nafotit rozfázovaný pohyb a poté jednotlivé snímky složit dohromady tak, aby vznikl jeden. Díky Zoner Photo Studiu, které má právě pro podobný záměr speciální nástroj Skládání multiexpozic, je vše ještě jednodušší.
Zdroj: Fubiz.net
Stativ a výběr scény
Z technického hlediska se také nejedná o žádnou velkou vědu. Potřebovat budete v podstatě pouze fotoaparát se sériovým snímáním, tedy v dnešní době téměř jakýkoliv fotoaparát. Aby pro vás byla následná práce jednodušší, bude se hodit stativ, který však můžete nahradit například pytlíkem naplněným rýží. Předpokladem totiž je umístění fotoaparátu na jedno místo tak, aby se nepohnul.
Před výběrem místa si prohlédněte skrze hledáček či na displeji celou scénu abyste se přesvědčili, že nikde na snímku nebudou rušivé prvky. Vzhledem k tomu, že budete fotografovat pohyb, je také třeba zjistit, jak velký rozsah pohybu jste schopni do scény dostat. Pro fotografování použijte ohnisko, které již nebude viditelně zkreslovat horizont, tedy nikoliv to nejširší ale o pár milimetrů více – hodnoty v rozmezí 35-50 mm budou ideální. V případě, že by to bylo málo, raději udělejte pár kroků dozadu než abyste objektiv odzoomovali.
Sériové snímání je základ
Nastavení digitálu bude také velmi snadné. Zvolte sériové snímání, má-li fotoaparát režimy dva – rychlejší a pomalejší sériové snímání, použijte rychlejší sérii. Dejte však pozor, neboť některé fotoaparáty při rychlém sériovém snímání nevyužijí plné rozlišení, ale obraz zmenší. Vyzkoušejte si také, kolik snímků zvládne foťák uložit, aniž by se rychlost snímání zpomalila, u zrcadlovek to bývají desítky snímků, v případě kompaktů je to zpravidla méně.
Po celou dobu fotografování byste měli mít nastavenou stejnou expozici, tu ideální zjistíte při snímání nanečisto a zkoušce záběru. Pokud máte zrcadlovku, pak si expozici nastavíte ručně v některém z pokročilých režimů. V případě, že fotíte kompaktem, tak expozici změřte před focením naostro a uzamkněte ji – nejčastěji tlačítkem označeným AEL (Automatic Exposition Lock).
Všechno ostré
Zámek expozice bývá sdružen se zámkem ostření, což je v našem případě ideální, neboť si společně s expozicí uzamknete i ostření, takže digitál nebude v průběhu snímání přeostřovat. Zaostřit si tedy musíte ještě před focením. Pokud si nejste prací se zamčením ostření jisti anebo fotoaparát tuto funkci nemá, použijte raději manuální ostření. Zaostříte si na místo, kde se bude odehrávat děj a tato rovina ostrosti zůstane nastavena po celou dobu snímání.
Pozor ale dejte na to, jak budete pohyb fotit, v ideálním případě by se měl odehrávat po celou dobu ve stejné vzdálenosti od vás. Jestliže by se sportovec například přibližoval obloukem směrem k vám, je potřeba zvolit nikoliv manuální, ale nepřetržité ostření, v ideálním případě ještě s aktivovaným sledováním pohybu.
Posledním krokem je samotné fotografování. Spoušť stiskněte klidně s menším předstihem, abyste měli jistotu, že na fotografiích budete mít kompletní sekvenci pohybu od začátku do konce.
Složení sekvence
Po nasnímání série fotek je třeba je složit v jednu. To lze udělat velmi jednoduše pomocí zmíněného nástroje Skládání multiexpozic. Počet snímků, které složíte, není nijak omezen, v ideálním případě, by však měl být pohyb natolik rozfázovaný, aby od sebe byly jednotlivé části pohybu a tudíž i postavy oddělené. Velmi dobře pro to poslouží funkce Zarovnat obrázky, kdy klepnutím na snímek v levém náhledovém okně nástroje zjistíte, kde se obsah dané fotografie zobrazí.
Po finálním výběru fotek již můžete spustit přímo nástroj Skládání multiexpozic a vytvořit sekvenční záběr pohybu. Podrobně jsme o práci s tímto nástrojem již psali jednak v souvislosti se zachycením pohybu a jednak v souvislosti s přehledem novinek třinácté verze Zoner Photo Studia.
Zatím zde není žádný komentář.