Mlha pokaždé jinak aneb objevte nové způsoby, jak fotit mlhu

Mlha je fotografický přítel, který ze všedních scén kolem vytvoří úplně novou podívanou. V tu chvíli vezměte svůj fotoaparát a utíkejte na lov. Následujících několik tipů vám pomůže z focení mlhy vytěžit maximum.

Některé možnosti, jak fotit mlhu, se nabízejí samy. Vždy je ale možný i alternativní úhel pohledu. Ukážeme vám, jak ho hledat, a zaměříme se i na kompozici a na tipy, které vám focení usnadní.

Různými způsoby za mlhou

Mnoho mých známých považuje sychravé počasí, kdy není přes mlhu vidět ani na konec ulice, za mrzutost a nejradši by takový den přeskočili. Já jsem z toho naopak nadšený. Pokud ráno vidím z okna mlhu a mám čas, vyrážím fotit. Podle situace používám jeden ze dvou přístupů.

Prvním z nich je „náhodné“ jezdění autem po krajině, kdy zastavuji kdekoliv, kde mi scéna připadá potenciálně zajímavá. Procházím se po okolí a hledám něco fotogenického. Někdy se po deseti minutách vrátím s fotkou podle svých představ, jindy po třiceti minutách chození nemám nic. Když mě okolí omrzí, pokračuji dál a hledám jiná zajímavá místa.

Na tuto louku jsem narazil náhodou při cestě domů a strávil jsem na ní nakonec hodinu hledáním zajímavých záběrů. Celkem mám odsud zhruba 40 fotek.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/5 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 95 mm

Druhý přístup uplatňuji, pokud už mám vyhlédnuté zajímavé místo. Pak jsem schopný vyrazit přímo tam a strávit na něm delší dobu čekáním na dobré podmínky. Mlha se totiž v průběhu času mění a během chvilky se může vyskytnout skvělý pohled, který se už nevrátí.

V tomto případě se mi nakonec nejvíc líbila hned první fotografie, ale ostatní určitě také najdou své uplatnění. Můžete srovnat snímky, které jsou ze stejného místa vždy zhruba po hodině, tj. šestá, sedmá a osmá hodina ranní:

V šest ráno byla mlha nejhustší (ale taky nemuselo být vůbec nic vidět).
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1.6 s, f/16, ISO 100, ohnisko 100 mm
V sedm hodin se začalo ukazovat slunce a mlha lehce ustoupila.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/250 s, f/16, ISO 100, ohnisko 20 mm
V osm hodin byly chomáčky mlhy už jen decentní.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/200 s, f/16, ISO 100, ohnisko 100 mm

Sami si můžete všimnout, že pokud jdete do mlhy velmi brzy, je potřeba mít i stativ – první snímek má expoziční dobu přes jednu sekundu. Ale po východu slunce už je mlha samotná tak rozzářená, že se bez stativu obejdete a focení je mnohem snazší.

Foťte i z výrazného nadhledu

Na úrovni mlhy je pohled efektní, ale možná ještě více strhující jsou záběry shora. Zde záleží nejen na množství mlhy, ale také na pozici slunce. Následující čtyři snímky jsem vyfotil během půl hodiny při východu slunce a každý je zjevně výrazně jiný:

Východ slunce nad zamlženým údolím. Od první do poslední fotografie uplynula půlhodina.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/13 až 1/1250 s, f/16, ISO 100, ohnisko 35 mm

Pokud ovšem fotíte se sluncem v záběru, vyplatí se natrénovat pořizování a zpracování fotografií metodou HDR. Všechny fotografie ze čtveřice výše tak byly pořízeny, takže každý výsledný snímek ve skutečnosti tvoří tři až pět různě světlých záběrů.

Detaily teleobjektivem

Při focení v mlze rozhodně doporučuji nosit s sebou i teleobjektiv. Pokud jste vysoko a máte dostatečný rozhled, můžete s jeho pomocí vypíchnout kdejaký detail. Bývá jich vidět mnoho, takže si někdy připadám jako dítě v cukrárně a nevím, čemu se věnovat dřív.

Detail kopců, ve kterých si stíny stromů razí cestu mlhou.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 1/250 s, f/13, ISO 250, ohnisko 260 mm

Sami se můžete přesvědčit, že to jsou opravdu malá místa. Předchozí snímek jsem fotil téměř ze shodného místa jako následující panorama. Původní detail zachycuje malý prostor zhruba uprostřed následujícího obrázku:

Panorama z místa, ze kterého jsem fotil i předchozí záběr.

Detaily jsou zachytitelné nejen na vzdálenost několika kilometrů. I louka z úvodu článku skrývala podobné možnosti. Dlouhé ohnisko jsem použil spíš na potlačení perspektivy a odstranění nevhodného pozadí (vpravo za hranicí snímku vede silnice):

Tři stromy nad cáry mlhy.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 2.5 s, f/9, ISO 100, ohnisko 300 mm

V mlze

Vraťme se ale ještě přímo do mlhy. Její schopnost postupně skrývat vzdálená místa ideálně využijeme na kompozicích s opakujícími se prvky, jako jsou stromy podél silnice.

Stromy podél silnice opticky mizí v dáli.
Canon 5D Mark III, Canon EF 24-70/2.8, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 70 mm

Díky stejnému efektu se najednou mnohem snadněji fotí i detaily. Pozadí totiž téměř zanikne a příslušný element přímo před vámi se tak zdůrazní.

Vynikající jsou také záblesky slunečního světla procházející skrz mlhu, které se náhle objevují. Na chvíli tak scénu dramaticky pozmění.

Kostel na kopci a přístřešek pod ním.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 0.6 s, f/13, ISO 100, ohnisko 130 mm

A pokud mlha začne ztrácet svoji sílu a začne se objevovat slunce, je snadné zachytit jeho první paprsky ještě viditelné ve vzduchu.

Sluneční paprsky v ranní mlze.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/3200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 140 mm

Mlha ve městě

Když ranní nebo večerní mlhu zkombinujete s městskými světly, dostanete zcela jiný typ scény než byly krajinky výše. Navíc překvapivý – často i přímo ve svém okolí objevíte zákoutí, která jste navštívili stokrát a přesto je takto nepoznáte.

Opuštěné koleje v noční mlze, všimněte si dlouhé expozice.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 15 s, f/13, ISO 400, ohnisko 70 mm

V obci jsou bonusem lidé. Těm se sice do mlhy příliš nechce, ale o to zajímavější je osamocená postava, kterou zachytíte.

Osamocená postava na cyklostezce.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/6 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 175 mm

Ve městě fotit můžete fotit také bez zapnutých pouličních lamp. I jednoduché pohledy najednou získají zasněný nádech.

Prázdná silnice na kraji města.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/640 s, f/4.5, ISO 100, ohnisko 35 mm

Mlha vám nic neudělá

Mlhy se nemusíte bát. Stačí se teple obléknout a procházka v mlze pro vás bude příjemným zážitkem, u kterého získáte nový pohled na stará místa. A samozřejmě i nové záběry.

Zároveň je focení v mlze značně nepředvídatelné. Nevíte, za jak dlouho nebo na kterém místě skončí, ani jak se bude chovat a jak moc v ní uvidíte. To vše je ale součástí dobrodružství.

Zajímavá vás, jak „zamlžené“ fotografie upravit? Přečtěte si článek Jak fotit a upravovat krajinu v mlze krok za krokem.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *