Pro lepší fotky koní zkuste porozumět chování zvířat

Každé plemeno koně má svá specifika a na ně by se mělo dbát obzvláště při fotografování. Stejné je to i s jednotlivými jezdeckými disciplínami, kde se pokaždé klade důraz na jiný moment. Obecně je však dobré hlídat si při fotografování koní pozici uší, krku, plecí a nohou. I správné zachycení oka koně je důležité – fotka pak tvoří dokonalý celek.

Chcete-li mít hezké fotky koní, myslete vždy na skutečnost, že každý kůň na nich musí vypadat opravdu jako kůň, nikoli jako osel, lama nebo jiné zvíře. Přednosti koně musíte zdůraznit a nedokonalosti naopak potlačit. Tato práce spočívá pouze na vás, na fotografovi.

Co plemeno koně, to způsob prezentace

Některá plemena koní vyžadují vyloženě specifickou prezentaci: mini-koně mají být fotografování tak, aby vypadali jako koně velcí, american quarter horse musí mít krásně vyrýsované a svalnaté plece a záď a tak dále. Podle těchto požadavků je třeba přizpůsobit postavení koně vůči fotografovi. A taky výšku, z jaké bude kůň fotografován – tedy jestli budete zvíře fotit z nadhledu nebo podhledu.

S prezentací konkrétního plemene také souvisí i konkrétní jezdecké vybavení: americká plemena koní jsou typická s masivní ohlávkou se stříbrným kováním, arabská plemena naopak s tenoučkou předváděcí ohlávkou, achaltekinští koně navíc s „obojkem“ okolo krku.

Zachyťte na fotografii i jezdecké vybavení – u arabského koně je například typická předváděcí ohlávka.
Zachyťte na fotografii i jezdecké vybavení – u arabského koně je například typická předváděcí ohlávka.

Zachycení koní rozhodně není jednoduchou záležitostí. Je třeba koně dobře znát a naučit se číst jejich chování. Díky tomu budete vědět, kdy je ten správný moment zmáčknout spoušť.

Uši prozradí, kam směřuje pozornost

Uši koně by měly být na fotografii pozorné, tedy zaměřené směrem vpřed. Pokud se bude kůň soustředit na věci, které ho budou rozptylovat vzadu nebo po stranách, otočí uši tím směrem, kde se zrovna rozptýlení nachází. Pak bude na výsledné fotografii spíš připomínat oslíka než koně.

Naopak uši natočené dozadu jsou přijatelné v momentě, kdy bude například dovádět s jiným koněm ve výběhu a dá najevo svůj nesouhlas svým postojem. Tato fáze natočení uší koně je přípustná i u některých jezdeckých disciplín.

Při fotografování koní ze strany, případně z mírného podhledu, dbejte na to, aby byly vidět obě uši koně. V případě, že bude viditelné pouze jedno, bude kůň působit spíše dojmem jednorožce.

Například na této fotografii můžete vidět, že uši koně směřují dozadu. Z fotky můžete vyčíst, že v pozadí byl nějaký rozruch. A kvůli tomu není zobrazení koně na snímku příliš líbivé.

Při focení dbejte i na tak malé detaily, jako jsou uši zvířete, které prozradí, kam se ubírá jeho pozornost.
Při focení dbejte i na tak malé detaily, jako jsou uši zvířete, které prozradí, kam se ubírá jeho pozornost.

Naopak na tomto snímku jsou uši koně natočené správným směrem:

Na tomto snímku je dle natočení uší vidět, že fotograf má plnou pozornost koně.jpg
Na tomto snímku je dle natočení uší vidět, že fotograf má plnou pozornost koně.

Ostré a živé oko je středobod fotografie

Nejenom oko koně by na fotografii vždycky mělo být ostré – stejná zásada platí i při focení dalších zvířat i při focení lidí. Oko je zásadním středobodem celé fotografie a fotografové by mu při komponování měli věnovat velkou pozornost.

Mimo to je vždycky potřeba dbát na fakt, že oko by nikdy nemělo být mrtvé, tedy bez náznaku odlesku a tvaru. Zajistěte tedy dopad jakéhokoli zdroje světla do koňského oka, aby vypadalo „živě“ a krásně prokresleně.

Na této fotografii je oko koně černé, působí tedy velice temným dojmem, který příliš nezaujme.

Oko je příliš tmavé a nezaujme.jpg
Oko je příliš tmavé a nezaujme.

Naopak na této fotografii už oko koně vypadá správně, protože má v sobě tolik potřebný odlesk. Díky tomu má oko naprosto jasný tvar.

Odlesk v oku je důležitý. Díky němu má oko jasný tvar.jpg
Odlesk v oku je důležitý. Díky němu má oko jasný tvar.

Kulatým krkem k vznešenosti

Pokud chcete zachytit koně jako vznešené zvíře, můžete toho snadno docílit v momentě, kdy bude jeho krk krásně kulatý, tedy když se bude dívat směrem dopředu a dolů. Na rovném nebo na opačně prohnutém krku nic vznešeného rozhodně není.

Když se bude kůň dívat směrem dopředu nebo dolů, bude mít krásně kulatý krk.jpg
Když se bude kůň dívat směrem dopředu nebo dolů, bude mít krásně kulatý krk.

Plece zdůrazní mohutnost

Stejné je to i s plecemi. Pokud bude cílem zachytit koně, který má vypadat mohutně, je třeba si počkat na moment (nebo jej zajistit ve spolupráci s asistentem, který bude koně předvádět), kdy bude mít kůň nakročeno vpřed svou přední nohou, která je více vzdálena od nás. Opticky se tak plece otevřou a budou výraznější.

Na této fotografii jsou velmi dobře vidět plece při nakročení levé přední nohy vpřed. Plece v tomto případě působí nevýrazně a velice úzkým dojmem.

Plece při nakročení levé přední nohy vpřed působí nevýrazně.jpg
Plece při nakročení levé přední nohy vpřed působí nevýrazně.

Na této fotografii je kůň nakročený správně, tedy pravou přední vpřed. Díky tomu plece působí mohutně a vyrýsovaným svalnatým dojmem.

Pravá noha vpřed. A fotka hned vypadá jinak.jpg
Pravá noha vpřed. A fotka hned vypadá jinak.

Pozor na nevhodné momenty

Naprosto jasnými nežádoucími momenty jsou ty, kdy má kůň v hubě udidlo, když jezdec aktivně používá otěže a když je huba koně otevřená, případně když je jazyk koně vyplazený. Takový moment si žádný z jezdců za rámeček rozhodně nebude chtít dát.

V příštím článku se společně podíváme na to, jak by měl být kůň správně zachycen v pohybu s ohledem na jeho nohy. Krok, klus, cval, ale i trysk pokaždé vypadají na fotografii jinak a takové momenty mohou zvířeti na jeho kráse ubrat, nebo naopak přidat.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMartina Burianová

V roce 2010 jsem vzala fotoaparátu do ruky vůbec poprvé. V té době jsem se věnovala ve svém volném čase koním a tak bylo jasné, kdo se stane mým nejčasteji fotografovaným objektem. Začínala jsem s focením koní při trénincích a poté i na závodech. Během posledních let jsem se dostala s fotografováním koní i do zahraničí, konkrétně do Polska, Itálie, Švýcarska, Švédska, ale i do dalekého USA, konkrétně Nevady a Arizony. Od roku 2013 jsem začala svou spolupráci s tištěnými, ale i online magazíny. Mé články doplněné o fotografie tedy můžete nalézt v časopisech jako jsou Koně a hříbata, Svět koní, Jezdectví, Western & Rodeo, Hiporehabilitace, E-sport.cz, Magazín pro cestovatele a Luxury Guru. S mými fotografiemi jste se mohli setkat v roce 2014 na výstavě u Staroměstského náměstí, a od roku 2015 i v prostorách dostihového závodiště Velká Chuchle. Pro každého, kdo se chtějí naučit fotografovat koně, jsem připravila stránku JakFotitKone.cz. Pořádám také pravidelné foto-workshopy a to i ve spolupráci se skupinou GALOPP-FOTO, ve které jsem se stala aktivním členem krátce po jejím založení v roce 2013. V roce 2016 jsem se stala členkou Syndikátu novinářů ČR.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *