Testovali jsme objektivy Nikon Z DX pro focení krajiny

Testovali jsme objektivy Nikon Z DX pro focení krajiny

Přemýšlíte o krajinářských objektivech a nevíte si s výběrem rady? Porovnali jsme objektivy NIKKOR, které jsou vhodné pro DX bezzrcadlovky od Nikonu, jako jsou Z fc a Z 50. Prozkoumali jsme parametry od váhy přes ostření až po vinětaci. Prostě vše co je pro focení krajiny velmi podstatné. 

Ještě před výběrem objektivu si ujasněte, s jakým tělem vyrazíte fotit, zda je lepší fullframe čip a nebo stačí menší DX nebo ASP-C čip. Velkou výhodou malého formátu čipu je menší velikost a váha těla, což se projeví i po nasazení objektivu.

Když si chcete být svojí volbou jistí, můžete využít, stejně jako já, půjčovny. Například brněnská FOTORI vám s výběrem poradí, doporučí nejlepší varianty a doručují i během víkendu. Objektiv si za pár korun půjčíte, a když vám nebude vyhovovat, tak ho jednoduše vrátíte. 

objektivy pro focení krajiny

Testované objektivy a jejich parametry

Abychom se neztratili v dlouhých technokratických názvech, budu objektivy označovat pouze rozsahem ohniskové vzdálenosti. Názvy objektivů najdete níže, společně s přehledem základních parametrů. 

NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR 

NIKKOR Z 14-30mm f/4 S

NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR

AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

ohnisko [mm]nejširší úhel záběru [°]nejmenší clona [1/f]váha [g]přenosová délka [mm]filtr [mm]cena [kč]
16-50mm833,513532469 tis.*
(v setu je cca 1 tis.)
14-30mm904485858237 tis.*
12-28mm993,520563,56711 tis.*
10-24mm1093,5460 + 12087 + 707727 tis.*
*Cena zaokrouhlena a platná ke dni vydání článku. 

Porovnání objektivů v terénu

Všechny snímky v článku jsou pořízeny ze stativu. Mojí snahou bylo zachytit snímek za stejných světelných podmínek a ze stejného směru záběru tak, aby bylo možné porovnat rozdíly mezi jednotlivými skly.

Ohnisková vzdálenost neboli úhel záběru

Jelikož objektivy nemají stejnou ohniskovou vzdálenost, je zajímavé porovnat, co se do záběru ještě vejde a co už ne. Může se zdát, že to není velký rozdíl. Ale jsou situace, kdy už nemůžete udělat krok dozadu, jelikož je za vámi zeď nebo hluboká propast. 

S úhlem záběru často souvisí i zkreslení obrazu, které se nejčastěji projeví při focení architektury. Často dochází k tzv. soudkovitému zkreslení svislých čar, ale tady Nikon odvedl dokonalou práci.

  • 16–50mm

    U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné. 

  • 14–30mm

    U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné. 

  • 12–28mm

    U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné. 

  • 10–24mm

    U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné. 

  • 16–50mm

    Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.

  • 14–30mm

    Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.

  • 12–28mm

    Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.

  • 10–24mm

    Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.

Při focení krajiny chcete velmi často zabrat velký celek. Pokud už není kam covnout, můžete ještě vyfotit krajinu po částech, ideálně na výšku, a pak je složit jako panoramaZoner Photo Studiu X

  • 16–50mm

    Jiná ukázka toho, kolik se toho vejde do záběru ze stejného místa.

  • 14–30mm

    Jiná ukázka toho, kolik se toho vejde do záběru ze stejného místa.

  • 12–28mm

    Jiná ukázka toho, kolik se toho vejde do záběru ze stejného místa.

  • 10–24mm

    Jiná ukázka toho, kolik se toho vejde do záběru ze stejného místa.

Hvězdička aneb kreativní vlastnost optické difrakce

Mnoho krajinářů, včetně mě, rádo fotí východy a západy slunce. A není nic hezčího, než když se světlo zalomí kolem clony a vykreslí krásnou „hvězdičku“. Při vysoké cloně dochází k větší optické difrakci, což právě způsobí zalomení světla. Toto zalomení, ale při vysokém clonění zhoršuje ostrost fotografie. Dobrý krajinářský objektiv s tímto naštěstí počítá a jeho zpracování je provedeno tak, aby byla hvězdička co nejzřetelnější již na nízkých clonách. 

S focením v protisvětle a přímého zdroje světla, často dochází k odleskům na objektivu. Někdy je jejich optických charakter příjemný, jindy rušivý. Čím lepší objektiv, tím má víc antireflexních a korekčních vrstev, které odlesky kultivují a minimalizují.

  • 16–50mm

    Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“. 

  • 14–30mm

    Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“. 

  • 12–28mm

    Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“. 

  • 10–24mm

    Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“. 

  • 16–50mm

    Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené. 

  • 14–30mm

    Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené. 

  • 12–28mm

    Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené. 

  • 10–24mm

    Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené. 

Bokeh, podání neostrých částí snímku

O malé hloubce ostrosti se u krajinářských objektivů často nemluví. Snaha je, mít většinou snímek celý proostřený. Z mého pohledu by to byla škoda, protože jsou záběry, které díky rozostření určité části snímku získají lepší dojem hloubky a podtrhneme tím tak zajímavý motiv. Rád tuto perspektivu využívám při focení malých detailů, jako jsou květy na rozkvetlé louce.

  • 16–50mm

    Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.

  • 14–30mm

    Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.

  • 12–28mm

    Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.

  • 10–24mm

    Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.

  • 16–50mm

    Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.

  • 14–30mm

    Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.

  • 12–28mm

    Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.

  • 10–24mm

    Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.

Focení noční oblohy

To nejdůležitější při focení noční oblohy je možnost co nejmenší clony. Proč? Protože čím víc světla projde na snímač, tím méně potřebujeme zvedat ISO (čili máme méně šumu). 

Pokud nechceme z hvězd udělat čárky a nemáme ani speciální strojek, který kompenzuje pohyb otáčení země kolem své osy, budeme čas nastavovat mezi 10-15 s.

Speciálně na noční oblohu mohou být zajímavé objektivy bez automatického ostření, které jsou konstrukčně jednodušší se světelností okolo 1.4, např. značky Laowa nebo TTartisan.

  • 16–50mm

    Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.

  • 14–30mm

    Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.

  • 12–28mm

    Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.

  • 10–24mm

    Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.

  • 16–50mm

    Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem. 

  • 14–30mm

    Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem. 

  • 12–28mm

    Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem. 

  • 10–24mm

    Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem. 

Při focení ve dne si toho většinou nevšimnete nebo ji lze velmi dobře upravit v Zoner Photo Studiu X. Při zpracování nočních snímků může být vinětace díky úpravám velmi výrazná. Zde má velkou výhodou objektiv 14-30, který je konstruován na velký snímač a díky tomu na malém snímači prakticky nevinětuje.

Rychlost ostření, tichost a přesnost

Na všech testovacích snímcích žádný z objektivů nevykazoval vyloženě špatnou ostrost, ani v rozích snímků. V tom velmi překvapuje setový objektiv 16-50. Všechny čtyři testované objektivy jsou velmi rychlé, v ostření velmi přesné a obecně mě nijak neomezovaly. I když rychlost ostření nebývá při focení krajiny to podstatné.

Z testovaných zaostává jen „Géčkový“ objektiv 10-24, který je připojen přes FTZ adaptér. Konstrukce tohoto objektivu je starší generace, a ostřící motorek je při práci hlučný a pomalejší oproti moderní konstrukci Zetkových objektivů.

Závěrem

Žádným z vybraných objektivů neuděláte chybu. Osobně bych se rozhodoval podle těchto parametrů: Chci kvalitu bez kompromisů 14-30. Točím i video 12-28. Chci kompaktnost 16-50. Přecházím ze zrcadlovky a už vlastním 10-24. 

Mohli bychom srovnat více objektivů, ale pro základní představu toho, co lze očekávat od krajinářských objektivů, by toto mohl být dobrý odrazový můstek.

Pojďme si vyjmenovat plusy i minusy jednotlivých objektivů:

Plusy

16-50 + kompaktnost, cena, rozsah zoomu

14-30 + hvězdička, ostrost, přenos kontrastu, na malém čipu bez vinětace

12-28 + malá váha, pevná délka, elektronický zoom ideální pro video

10-24 + hvězdička, úhel záběru

Minusy

16-50 – hvězdička, slabší kresba

14-30 – cena, váha, velký závit filtru

12-28 – plastová konstrukce

10-24 – váha, hluk, pouze přes FTZ adaptér

Objektivy pro focení krajiny v mém výběru

NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR

Je skvělou kompaktní volnou, určitě ho pořiďte v setu rovnou s tělem, jinak se cenově nevyplatí. Kvalitativně sice zaostává, ale pokud potřebuji být při cestování co nejlehčí, tak tělo Z fc, s tímto objektivem, svojí skladností snadno konkuruje mobilnímu telefonu.

NIKKOR Z 14-30mm f/4 S

Je sice dražší, ale kvalitativně nejlepší volbou. A to díky skvělému přenosu kontrastu, nulovou vinětací a krásnou hvězdičku v protisvětle. Výhoda při budoucím přechodu na fullframe.

NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR

Tento objektiv za mě splňuje nejlepší kompromisy ve všech bodech. Má krásnou hvězdičku v protisvětle, je lehký, cenově dostupný a má široký úhel záběru. Je velmi odolný vůči vnějším prostředí, protože při změně ohniska a ostření nemění svoji délku. Filtry jsou v přijatelném průměru. A jako bonus pro videotvůrce má elektronické zoomování, které lze ovládat i přes dálkové ovládání. Jediné, co mě u něj mrzí, je hodně výrazná vinětace při nočním focení.

AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Pokud ho již nevlastníte, tak mi cena nového kusu (ale i ta bazarová) nedává příliš smysl. Kvůli nutnosti použít FTZ adaptér jste váhou a velikostí nad velikostí 14-30, která je mnohem kvalitnější. Pokud vezmu v potaz hlučnost ostření, jsou tu mnohem zajímavější možnosti. Nicméně, i přes jeho stáří a neduhy je to skvělý objektiv, na který bych na klasické zrcadlovce nedal dopustit. A kupodivu i na Zetkách odvede skvělý kus práce.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Jan Musil

Fotografie je pro mě životní cestou, je to způsob jakým objevuji a pozoruji svět. Díky fotografii mohu sdílet svá poznání lidem kolem sebe, přinést jim krásu a radost až k nim domů. Miluji focení krajiny, která se před námi obnažuje v plné své kráse, měsíční svit, sluneční paprsky, šumějící potok, hluboký les. A stejně tak rád fotím lidi při jejich "všedních" dnech, při činnostech, které mají rádi, je to kolikrát velice intimní okamžik, když mi dovolí zachytit jejich přítomný okamžik na „věky“.

Komentáře (2)

  1. Výborný článek, děkuji.

    1. Tak to mám radost, díky, hezký den

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *