Urbex: jak ovládnout světlo a kompozici
Fotografování opuštěných míst se moc neliší od focení architektury nebo krajiny. Scéna je statická, a proto musíte výrazněji pracovat s kompozicí a světlem, abyste dokázali podtrhnout atmosféru místa a vytvořit poutavý snímek. Ukážeme vám, jak toho dosáhnout.
Obrovské haly starých industriálních budov ohromují prázdnotou. Sloupořadí se obvykle táhnou z jednoho konce dlouhé místnosti do druhého a tvoří hezké vodící linie. Sledujte, jak se sbíhají do určitého bodu a jak na fotce dokážou zprostředkovat ohromnost a opuštěnost místa.
Zkuste také najít objekt (židli, starou skříň nebo i postavu), která vám při vhodném zakomponování poslouží jako měřítko.
Zapracujte výrazné objekty
Častým motivem urbexových fotografií bývají opuštěné předměty, kusy nábytku, stroje a jiné objekty. Zároveň je ale prostředí opuštěných budov často zasypané různým haraburdím, prorostlé křovisky a celkově zaskládané.
Pokud se zaměřujete na konkrétní objekt, snažte se jej umístit spíše do popředí a komponujte ho do zlatého řezu. Hned tak bude patrné, na co se ve fotografii soustředíte.
Pomůže vám i menší hloubka ostrosti. A pokuste se také najít takový zorný úhel, aby se za objektem nacházelo jednodušší, jednolitější pozadí v podobných barevných tónech.
Do malých místností vneste široký úhel
Nejenom v obrovitánských průmyslových prostorách se jako milovník urbexu vyžijete. Stejně malebné a zajímavé mohou být třeba malé místnůstky v opuštěných vilách.
Bez širokého objektivu jste ale odsouzení pouze k focení detailů. Širokoúhlým objektivem můžete objevit jinou perspektivu nahlížení na malou místnost, která běžnému lidskému oku uniká.
Průhledy nejen skrze rozbitá okna
Zkuste si vytvářet obrazy v obrazech. Rozbitá okna, ale i probořené zdi vám mohou posloužit jako průhledy do „jiných“ světů.
Ve fotografii tak zarámujete, co vás v opuštěném místě zaujalo, a zároveň obrazu dodáte dojem trojrozměrnosti.
Opakování a jeho porušení
Řady oken, sloupů, pravidelné textury z oloupané omítky či barvy nebo pravidelně seřazené prázdné police vytváří opakující se vzorce, které oku lahodí. To vše při focení opuštěných místností určitě potkáte.
O to zajímavější je, pokud se vám podaří najít prvek, který tuto pravidelnost narušuje – stojící budík na jinak prázdných policích nebo jedno z oken překryté plachtou. Takové prvky na sebe zaručeně rychle strhnou pozornost.
Pod kužely světla čeká fotka
Ve večerních či ranních hodinách, kdy je slunce níže nad horizontem, může skrze okna či rozbitou střechu procházet krásný sluneční paprsek. Zapátrejte, zda se v jeho světle nenachází nějaké hezké místo či objekt k vyfocení.
Viditelnost paprsku můžete ještě podpořit, pokud v místnosti rozvíříte prach (k čemuž mnohdy stačí jen to, že se v ní projdete). Kužely světla pronikající do budovy jsou samy o sobě vizuálně zajímavé a umí na fotografii vykreslit podmanivou atmosféru.
Vyzkoušejte bracketing
Některé fotografované scény v opuštěných budovách mohou být světelně velmi náročné. Na jedné straně tmavé kouty, na straně druhé prudké světlo pronikající otvory zvenčí. Poperete se s tím pomocí bracketingu.
Bracketing je funkce fotoaparátu, které vám umožní automaticky nafotit několik různě exponovaných snímků po sobě. Jednotlivé fotografie pak v postprodukci poskládáte do HDR fotografie s vyšším dynamickým rozsahem.
Zatočte s tmou pomocí stativu a svítilny
Někdy jsou opuštěné budovy opravdu tmavé. Nebo se rozhodnete, že se vypravíte na průzkum v nočních hodinách. Bezesporu to stojí za to – za tmy mají budovy ještě tajemnější, někdy i hororový ráz.
Rozhodně se ale v takových podmínkách neobejdete bez stativu a mnohdy také bez externího zdroje světla. Zajímavěji než použití zábleskového světla přitom často působí nasvícení svítilnou (zkuste experimentovat s různými světelnými zdroji o různé intenzitě).
Stativ vám pak umožní použití delších expozičních časů.
V každém případě u fotografování opuštěných míst nemusíte spěchat. Nikam vám neutečou. Nasajte atmosféru, místo si pořádně prohlédněte a najděte to, co vás na něm baví nejvíc. Zamyslete se, jak na vás působí a co by váš pocit mohlo na fotografii zprostředkovat.
Zatím zde není žádný komentář.