Jak na kompozici: Praktické tipy pro lepší fotky

Jak na kompozici: Praktické tipy pro lepší fotky

Základní kompozici je potřeba promýšlet už při focení, protože pozdější úpravy bývají často složité. Naštěstí není nutné vymýšlet vše od začátku – stačí se inspirovat osvědčenými kompozičními postupy. Jak tato pravidla využít v praxi a čeho se při focení vyvarovat?

Použitelných pravidel je celá řada, v tomto článku najdete ty nejzákladnější. V současné době vedu kurz Digitální fotografie (na Fakultě informatiky MU) a stejná pravidla dostávají studenti jako jeden z úkolů. V tomto článku najdete i mé postřehy, jakých problémů nebo nedokonalostí si obvykle všímám na reálných fotkách.

Pro focení sice existují obecná univerzální pravidla, ale nemusí platit ve všech případech. Také je nutno podotknout, že pro každé pravidlo vždy existují i výjimky. Pojďme se ale na ty základní podívat.

Základ: Zlatý řez

Pokud nemám žádnou konkrétní myšlenku a jen chci vyfotit nějaký objekt před sebou, zlatý řez nebo pravidlo třetin je nejjednodušší volba. Místo klasického umístění předmětu do středu, přesuňte věc do jednoho ze 4 bodů daných zlatým řezem. Změníte tím vnímání a přidáte věci na její důležitosti. 

Jak na kompozici, zlatý řez
Konstrukce zlatého řezu, tj. aby poměr A:B byl stejný jako B:C, což je zhruba 1,618:1. Vznikají čtyři významné průsečíky, do kterých je ideální umisťovat hlavní objekt.

Pro zjednodušení si také fotografii můžete představit rozdělenou na třetiny.

Jak na kompozici, zlatý řez foto
Značky na zdi umístěné podle zlatého řezu.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/5, ISO 125, ohnisko 35 mm

Toto pravidlo zní poměrně přímočaře, ale je třeba nezapomenout na zbytek fotky. Stává se, že se fotograf tak moc soustředí na hlavní cíl, že je vše důležité v první třetině záběru a dál už není na co se dívat.

Jak na kompozici, zlatý řez balanc
Jak na kompozici, zlatý řez balanc

Mřížka je sice podle pravidla zlatého řezu, ale další zajímavé věci už jsou ještě více na okraji. Druhá varianta posouvá mřížku na opačnou stranu snímku a opticky ji vybalancuje okapem.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/320 s, f/5, ISO 125, ohnisko cca 100 mm

Správně je tedy nejen vhodně umístit hlavní motiv, ale také vybrat správné pozadí (nebo „menší motiv“) do zbylé části snímku. Tento postup je snadný zejména s teleobjektivem. Ten dovoluje pomocí drobných kroků zpět nebo stranou vybrat konkrétní pozadí, a s nízkou clonou ho navíc rozmaže. Zaostřený objekt pak ve zlatém řezu o to víc vynikne.

Jak na kompozici, zlatý řez značka
Značka podle zlatého řezu plus na opačné straně fotky kontext – silnice a auta.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/2000 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 150 mm

Rámování

Dvourozměrná fotografie postrádá třetí dimenzi, kterou ale můžeme nasimulovat přidáním dalšího mnohem bližšího elementu, který pro zbytek snímku vytváří jakýsi rám. Není nutné, aby tento rám pokrýval všechny strany, někdy k tomto efektu stačí i menší objekt na boku záběru.

Jak na kompozici, rámování
Spoj dřeva je rámovaný dalšími díly.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/200 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 123 mm

U této kompoziční techniky byste měli dát pozor na několik věcí: Rám by měl být spíše u kraje snímku a většinou přímo vychází z jeho hran. Pokud ho posunete příliš od kraje, postupně se stává víc a víc součástí scény a vnáší do ní chaos – někdy není jasné, jestli už sám nezačíná být důležitým motivem.

Jak na kompozici, rámování, zoom
Jak na kompozici, rámování bez přiblížení

Prolézačka rámovaná sedačkami. Pokud by byl ale záběr příliš široký, stávají se sedačky příliš dominantní.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, ohniska 91 a 43 mm

Podobný problém nastává, pokud je rám příliš světlý, barevný nebo jinak výrazný, a strhává na sebe tak moc pozornosti. Proti tomu lze bojovat použitím nízkého clonového čísla (třeba f/2.8, f/1.4 apod.) a rozostřením nechtěného rušitele.

Diagonály

Diagonály jsou způsob, jak přidat do fotografie trochu dynamiky. Většinou diagonální linie dostanete jedním ze dvou způsobů: Buď jednoduše fotoaparát otočíte, nebo využijete šikmé linie dané perspektivou.

Jak na kompozici, diagonály

Statičtější a dynamičtější verze v podstatě stejného záběru.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/6.3, ISO 100, ohnisko 44 mm

Jak na kompozici, diagonála perspektiva
Perspektiva vytváří šikmé linie kolem nás.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/11, ISO 160, ohnisko 150 mm

Je vhodné linie opravdu protáhnout a nespokojit se jen s krátkou šikmou trasou, která končí v první čtvrtině fotky.

Jak na kompozici, špatná diagonála
Levý dům vytváří jakýsi náznak diagonály, ale dál je už jen zmatek.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 24 mm

Opakující se elementy / rozbití rytmu

Zatímco u předchozích pravidel byl objekt zájmu libovolný a jen jsme upravovali jeho ztvárnění, focení opakujících se elementů je možné jen v případě, že se kolem nás skutečně něco opakuje. V městském prostředí nicméně lidská činnost vytváří repetitivní vzory na každém kroku.

Jak na kompozici, opakování vzoru
Opakující se dlaždice v trávě.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 800, ohnisko 129 mm

Opakování se mnohem snadněji zachytí s teleobjektivem, který perspektivu stlačí, takže jednotlivé předměty jsou od sebe podobně daleko.

Jak na kompozici, opakování, teleobjektiv
Opakování zabrané teleobjektivem.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 160, ohnisko 150 mm

U širšího objektivu a větších rozestupů mezi elementy je první věc ze série daleko od ostatních a může působit rušivě. Zároveň se také rozšíří snímek a je potřeba kontrolovat mnohem větší prostor kvůli nechtěnému pozadí.

Jak na kompozici, opakování, široký objektiv
Jak na kompozici, opakování, široký objektiv

Se širokým objektivem je velmi důležité kontrolovat okraje snímku. Někdy se rušivých prvků okolo dá s opatrností zbavit, jindy je to nemožné.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 200, ohnisko 35 mm

Pro působivější snímek je lepší být v řadě s opakujícími se objekty, takže poté ubíhají do dáli. Efektní je také zobrazení věcí na snímku šikmo, čímž vznikne jakási virtuální diagonála.

Jak na kompozici, opak diagonály
Jak na kompozici, opak diagonály

Tentokrát statičtější a dynamičtější verze opakujících se elementů.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/8, ISO 200, ohnisko 150 mm

Typickou začátečnickou chybou je nechat se unést krásnými elementy před vámi a nafotit je jen jako menší část snímku. Pro co největší efekt je potřeba celý prostor obrázku elementy vyplnit.

Jak na kompozici, opakování nevyplněný obraz
Jak na kompozici, opakování, vyplněný obraz

Uprostřed snímku se opravdu něco opakuje, ale kompozice začne být mnohem efektnější, když se opakováním vyplní celý záběr.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, ohniska 36 a 110 mm

Pokročilou možností je zahrnutí nějakého prvku, který se odlišuje – způsobíte tím rozbití rytmu. Prakticky vždy to pak znamená ostřit přesně na toto zvláštní místo. Nízká clona je pak výhodou.

Jak na kompozici, rozbití rytmu
Nedokonalost na jednom z prvků. Všimněte si, že je umístěný zhruba podle pravidla zlatého řezu.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/320 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 150 mm

Vodicí linie

Je mnoho způsobů, jak fotky spadající do této kategorie pojmout. Vodicí linie může být jen jedna a slouží k tomu, aby provedla diváka snímkem. Ideální je křivka tvaru S.

Jak na kompozici, vodicí linie ve tvaru S
Vodicí linie, dokonce v ideálním tvaru „S“.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 63 mm

Nebo mohou být linií spousty a pak obvykle směřují k hlavnímu bodu celého snímku.

Jak na kompozici, vodicí linie ve větším množství
Mnoho vodicích linií vedoucích k díře mezi trámy.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 320, ohnisko 63 mm

Druhá kategorie se obzvlášť snadno tvoří ultraširokým objektivem ve městě. Díky přehnané perspektivě vzniká množství úběžníků, které jdou všechny k bodu na horizontu.

Jak na kompozici, vodicí linie na široký objektiv
Vodicí linie vedou od krajů do středu, tam bohužel tentokrát nic tak zajímavého není.
Sony A7R V, Sony 12-24/4, 1/125 s, f/9, ISO 200, ohnisko cca 24 mm

Vodicí linie někdy fungují, ale jindy je to s nimi obtížné a vedou diváka pryč nebo v obrázku nemají žádný účel. Jejich použití je z velké části věc citu a pro trénink pomůže sledovat tvorbu vyhlášených fotografů.

Kompoziční pravidla s mírou

Popsali jsme si základní kompoziční pravidla, která využijete na spoustě fotek a je praktické se podle nich řídit. Zejména při reportážích se běžně stává, že mám v hlavě konkrétní pravidlo, nebo hned několik. Kdybych je aplikoval, znamenalo by to ale, že se mi do pozadí v záběru dostane něco, co by působilo rušivě. Takže se nakonec spokojím s mnohem jednodušší kompozicí.

Nebojte se tedy některá z běžných kompozičních pravidel porušit, protože výsledná fotka na tom také může vydělat.

Na úplný závěr speciální poděkování těm, kteří dočetli až sem, protože tohle je už můj dvoustý článek na milujemefotografii.cz (začal jsem v roce 2012) a jsem rád, že si moje texty stále nachází své čtenáře.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (1)

  1. jarda čtvrtečka 2025

    Ta pravidla jsou daná optikou a celkovým stylem vnímáním lidských očí, nejde je obejít. Nojo, jde je „ohnout“, ale musí se to sakra umět, nic pro začínající. Porušovat pravidla můžete, až když je umíte na 100% dodržet!! Jako když vyspělý zkušený jazzový muzikant, bude hrát část skladby mírně nad, nebo pod tónem, protože tím něco vyjádří a do skladby se to umělecky hodí, to taky není totéž, jak když hraje začátečník falešně a mimo rytmus všechno, protože pořádně čistě zahrát ještě nic neumí. Rámečky jsou krásně vidět, pokud víte co hledáte, na obrazech starých mistrů. Nemyslím tím ty módní patlaniny pro tupohlavé zahraniční turisty, nebo různé (i dobové) pseudostyly, ale staré obrazy s klasickou malbou. Až se někdy nestačím divit, jak uměli naši předkové pracovat se světlem, kompozicí a perspektivou a jak snadné je přenést podobnou kompozici do fotografie, když vím co a jak. U linií, ulice, stačí udělat úkrok, či dva stranou, jako když se chcete vyhnout přejetí autem, co je za vámi, necpat všechno do středu (častá začátečnická chyba) a ulice pak vypadá jinak. Trochu vám šmajdá ten Tamron, žádná kvalita, kolmice, je vidět že Sony objektiv si s tímtéž tématem (architektura) poradí o dost lépe, přestože je širokoúhlý. Osobně dávám přednost pevným objektivům, mají lepší optickou světelnost i další vlastnosti, oproti zoomovacím zbytečným kompromisům. Základní zoom je asi lepší mít ve svých nohách, než v objektivu, začínajícím bych ty krátké zoomy moc nedoporučoval. Je to jen můj laický názor amatéra, samozřejmě můžete mít jiný názor, i objektiv.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *