Jak na kompozici: Praktické tipy pro lepší fotky

Základní kompozici je potřeba promýšlet už při focení, protože pozdější úpravy bývají často složité. Naštěstí není nutné vymýšlet vše od začátku – stačí se inspirovat osvědčenými kompozičními postupy. Jak tato pravidla využít v praxi a čeho se při focení vyvarovat?
Použitelných pravidel je celá řada, v tomto článku najdete ty nejzákladnější. V současné době vedu kurz Digitální fotografie (na Fakultě informatiky MU) a stejná pravidla dostávají studenti jako jeden z úkolů. V tomto článku najdete i mé postřehy, jakých problémů nebo nedokonalostí si obvykle všímám na reálných fotkách.
Pro focení sice existují obecná univerzální pravidla, ale nemusí platit ve všech případech. Také je nutno podotknout, že pro každé pravidlo vždy existují i výjimky. Pojďme se ale na ty základní podívat.
Základ: Zlatý řez
Pokud nemám žádnou konkrétní myšlenku a jen chci vyfotit nějaký objekt před sebou, zlatý řez nebo pravidlo třetin je nejjednodušší volba. Místo klasického umístění předmětu do středu, přesuňte věc do jednoho ze 4 bodů daných zlatým řezem. Změníte tím vnímání a přidáte věci na její důležitosti.

Pro zjednodušení si také fotografii můžete představit rozdělenou na třetiny.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/5, ISO 125, ohnisko 35 mm
Toto pravidlo zní poměrně přímočaře, ale je třeba nezapomenout na zbytek fotky. Stává se, že se fotograf tak moc soustředí na hlavní cíl, že je vše důležité v první třetině záběru a dál už není na co se dívat.
Mřížka je sice podle pravidla zlatého řezu, ale další zajímavé věci už jsou ještě více na okraji. Druhá varianta posouvá mřížku na opačnou stranu snímku a opticky ji vybalancuje okapem.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/320 s, f/5, ISO 125, ohnisko cca 100 mm
Správně je tedy nejen vhodně umístit hlavní motiv, ale také vybrat správné pozadí (nebo „menší motiv“) do zbylé části snímku. Tento postup je snadný zejména s teleobjektivem. Ten dovoluje pomocí drobných kroků zpět nebo stranou vybrat konkrétní pozadí, a s nízkou clonou ho navíc rozmaže. Zaostřený objekt pak ve zlatém řezu o to víc vynikne.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/2000 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 150 mm
Rámování
Dvourozměrná fotografie postrádá třetí dimenzi, kterou ale můžeme nasimulovat přidáním dalšího mnohem bližšího elementu, který pro zbytek snímku vytváří jakýsi rám. Není nutné, aby tento rám pokrýval všechny strany, někdy k tomto efektu stačí i menší objekt na boku záběru.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/200 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 123 mm
U této kompoziční techniky byste měli dát pozor na několik věcí: Rám by měl být spíše u kraje snímku a většinou přímo vychází z jeho hran. Pokud ho posunete příliš od kraje, postupně se stává víc a víc součástí scény a vnáší do ní chaos – někdy není jasné, jestli už sám nezačíná být důležitým motivem.
Prolézačka rámovaná sedačkami. Pokud by byl ale záběr příliš široký, stávají se sedačky příliš dominantní.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, ohniska 91 a 43 mm
Podobný problém nastává, pokud je rám příliš světlý, barevný nebo jinak výrazný, a strhává na sebe tak moc pozornosti. Proti tomu lze bojovat použitím nízkého clonového čísla (třeba f/2.8, f/1.4 apod.) a rozostřením nechtěného rušitele.
Diagonály
Diagonály jsou způsob, jak přidat do fotografie trochu dynamiky. Většinou diagonální linie dostanete jedním ze dvou způsobů: Buď jednoduše fotoaparát otočíte, nebo využijete šikmé linie dané perspektivou.
Statičtější a dynamičtější verze v podstatě stejného záběru.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/6.3, ISO 100, ohnisko 44 mm

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/11, ISO 160, ohnisko 150 mm
Je vhodné linie opravdu protáhnout a nespokojit se jen s krátkou šikmou trasou, která končí v první čtvrtině fotky.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 24 mm
Opakující se elementy / rozbití rytmu
Zatímco u předchozích pravidel byl objekt zájmu libovolný a jen jsme upravovali jeho ztvárnění, focení opakujících se elementů je možné jen v případě, že se kolem nás skutečně něco opakuje. V městském prostředí nicméně lidská činnost vytváří repetitivní vzory na každém kroku.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 800, ohnisko 129 mm
Opakování se mnohem snadněji zachytí s teleobjektivem, který perspektivu stlačí, takže jednotlivé předměty jsou od sebe podobně daleko.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 160, ohnisko 150 mm
U širšího objektivu a větších rozestupů mezi elementy je první věc ze série daleko od ostatních a může působit rušivě. Zároveň se také rozšíří snímek a je potřeba kontrolovat mnohem větší prostor kvůli nechtěnému pozadí.
Se širokým objektivem je velmi důležité kontrolovat okraje snímku. Někdy se rušivých prvků okolo dá s opatrností zbavit, jindy je to nemožné.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 200, ohnisko 35 mm
Pro působivější snímek je lepší být v řadě s opakujícími se objekty, takže poté ubíhají do dáli. Efektní je také zobrazení věcí na snímku šikmo, čímž vznikne jakási virtuální diagonála.
Tentokrát statičtější a dynamičtější verze opakujících se elementů.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/8, ISO 200, ohnisko 150 mm
Typickou začátečnickou chybou je nechat se unést krásnými elementy před vámi a nafotit je jen jako menší část snímku. Pro co největší efekt je potřeba celý prostor obrázku elementy vyplnit.
Uprostřed snímku se opravdu něco opakuje, ale kompozice začne být mnohem efektnější, když se opakováním vyplní celý záběr.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, ohniska 36 a 110 mm
Pokročilou možností je zahrnutí nějakého prvku, který se odlišuje – způsobíte tím rozbití rytmu. Prakticky vždy to pak znamená ostřit přesně na toto zvláštní místo. Nízká clona je pak výhodou.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/320 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 150 mm
Vodicí linie
Je mnoho způsobů, jak fotky spadající do této kategorie pojmout. Vodicí linie může být jen jedna a slouží k tomu, aby provedla diváka snímkem. Ideální je křivka tvaru S.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 63 mm
Nebo mohou být linií spousty a pak obvykle směřují k hlavnímu bodu celého snímku.

Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/125 s, f/10, ISO 320, ohnisko 63 mm
Druhá kategorie se obzvlášť snadno tvoří ultraširokým objektivem ve městě. Díky přehnané perspektivě vzniká množství úběžníků, které jdou všechny k bodu na horizontu.

Sony A7R V, Sony 12-24/4, 1/125 s, f/9, ISO 200, ohnisko cca 24 mm
Vodicí linie někdy fungují, ale jindy je to s nimi obtížné a vedou diváka pryč nebo v obrázku nemají žádný účel. Jejich použití je z velké části věc citu a pro trénink pomůže sledovat tvorbu vyhlášených fotografů.
Kompoziční pravidla s mírou
Popsali jsme si základní kompoziční pravidla, která využijete na spoustě fotek a je praktické se podle nich řídit. Zejména při reportážích se běžně stává, že mám v hlavě konkrétní pravidlo, nebo hned několik. Kdybych je aplikoval, znamenalo by to ale, že se mi do pozadí v záběru dostane něco, co by působilo rušivě. Takže se nakonec spokojím s mnohem jednodušší kompozicí.
Nebojte se tedy některá z běžných kompozičních pravidel porušit, protože výsledná fotka na tom také může vydělat.
Na úplný závěr speciální poděkování těm, kteří dočetli až sem, protože tohle je už můj dvoustý článek na milujemefotografii.cz (začal jsem v roce 2012) a jsem rád, že si moje texty stále nachází své čtenáře.
jarda čtvrtečka 2025
Ta pravidla jsou daná optikou a celkovým stylem vnímáním lidských očí, nejde je obejít. Nojo, jde je „ohnout“, ale musí se to sakra umět, nic pro začínající. Porušovat pravidla můžete, až když je umíte na 100% dodržet!! Jako když vyspělý zkušený jazzový muzikant, bude hrát část skladby mírně nad, nebo pod tónem, protože tím něco vyjádří a do skladby se to umělecky hodí, to taky není totéž, jak když hraje začátečník falešně a mimo rytmus všechno, protože pořádně čistě zahrát ještě nic neumí. Rámečky jsou krásně vidět, pokud víte co hledáte, na obrazech starých mistrů. Nemyslím tím ty módní patlaniny pro tupohlavé zahraniční turisty, nebo různé (i dobové) pseudostyly, ale staré obrazy s klasickou malbou. Až se někdy nestačím divit, jak uměli naši předkové pracovat se světlem, kompozicí a perspektivou a jak snadné je přenést podobnou kompozici do fotografie, když vím co a jak. U linií, ulice, stačí udělat úkrok, či dva stranou, jako když se chcete vyhnout přejetí autem, co je za vámi, necpat všechno do středu (častá začátečnická chyba) a ulice pak vypadá jinak. Trochu vám šmajdá ten Tamron, žádná kvalita, kolmice, je vidět že Sony objektiv si s tímtéž tématem (architektura) poradí o dost lépe, přestože je širokoúhlý. Osobně dávám přednost pevným objektivům, mají lepší optickou světelnost i další vlastnosti, oproti zoomovacím zbytečným kompromisům. Základní zoom je asi lepší mít ve svých nohách, než v objektivu, začínajícím bych ty krátké zoomy moc nedoporučoval. Je to jen můj laický názor amatéra, samozřejmě můžete mít jiný názor, i objektiv.